جلسه ی اول - تاریخ: 1393/8/30 دانلود فایل صوتی بخش اول 33 دقیقه مباحث مطرح شده: نکاتی پیرامون حاکم حسکانی و کتاب شواهد التنزیل او که در آن به آیات مرتبط با ولایت اشاره کرده است تعیین مصادیق دو گروه شقی و سعید در آیات ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۱۱، ۱۲، ۱۴ سوره محمد بر اساس روایات داستانی پیرامون ابوسفیان و نقش بازی کردنش در حمایت از امیرالمومنین علیه السلام اشارهای به تفاوت قرآن امیرالمومنین با قرآن بدون علی علیه السلام! فایده تفکیک بحثهای مذهبی به دو دسته درون دینی و برون دینی معرفی پروفسور ویلفرد فردیناند مادلونگ و بحث برون دینی او پیرامون جانشینی حضرت رسول صلی الله علیه و آله شیوه عملکرد مستشرقان برای شناخت اسلام و تفاوت عملکرد مادلونگ با آن ها دلیل موفق شدن اهل تسنن در شاخصه کردن افرادی مثل عایشه، طلحه و زبیر و ... دانلود فایل صوتی بخش دوم دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این قسمت موجود نیست.
جلسه ی دوم - تاریخ: 1393/9/7 دانلود فایل صوتی بخش اول 36 دقیقه مباحث مطرح شده: مطالبى پیرامون آیات 15، 16، 17، 22 از سوره مباركه محمد صلى الله علیه و آله و سلم، انس با قرآن، روایتى بسیار شنیدى و تامل برانگیز پیرامون معاد از پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم دانلود فایل صوتی بخش دوم 6 دقیقه مباحث مطرح شده: مطالبى پیرامون آیات 31 و 35 از سوره مباركه محمد صلى الله علیه و آله و سلم، معرفى حافظ حسكانى و كتاب شواهد التنزیل و نقل روایاتى پیرامون آیات پایانى سوره محمد صلى الله علیه و آله و سلم(آیات ولایت) دانلود فایل صوتی بخش سوم 17 دقیقه مباحث مطرح شده: مطالبى پیرامون معاد(معناى اصطلاحى)، اهمیت معاد در قرآن
جلسه ی سوم - تاریخ: 1393/9/14 دانلود فایل صوتی بخش اول 33 دقیقه مباحث مطرح شده: تذکری روایی نسبت به تلاوت قرآن: بیان چند روایت در خصوص حاملان قرآن که مصداق اتم و اکمل آن اهل بیت علیهم السلام هستتند؛ کسانی که مورد رحمت ویژه خدای متعال قرار دارند و به نور خدا پوشانده شده اند، کلام خدا به آن ها آموخته شده است. در ادامه ی این روایت ها قاریان قرآن را به سه گروه تقسیم کردند که بعضی از آنان مورد مذمت قرار گرفته اند و بعضی تجلیل شده اند. آنانی که قرآن می خوانند و حدود آن را رعایت نمی کنند و کسانی که با تلاوت قرآن کسب درآمد می کنند مورد مذمت قرار گرفته اند و کسانی که با رعایت حدود آن و با اعتقاد به این باور که وجود مقدس پیامبر در تمام گفتار و کردارشان صادق و درستکار هستند و آنچه را خدا به ایشان امانت داده نزد امیرالمومین به ودیعت گذاشته شده است، معتقدند. در روایات شرط قبولی و شرط دریافت برکات تلاوت قرآن تعیین شده است. از جمله برکات تلاوت قرآن و گوش دادن به آن دفع بلا های دنیا و آخرت است، و پناهی است در این دنیای پر از آشوب برای کسانی که دنبال پناه گاه امنی هستند. دانلود فایل صوتی بخش دوم 56 دقیقه مباحث مطرح شده: در ابتدای بحث ریا اشاره ای به آیه 47 سوره مبارکه انفال شد؛ بدنبال آن دو روایت در خصوص ریا بیان شد با بیان این نکته که می تواند مقدمه ای برای بر طرف کردن شبهاتی در این خصوص باشد که چه کاری ریا محسوب می شود و چه کاری ریا نیست بلکه لازم است. در این دو روایت تاکید شده است که این گونه نباشید که در نزد مردم، خدا ترس و مؤمن، ولی در باطن این چنین نباشید. شبهه ای در این جا خودش را نشان می دهد که حالا ریا بد است ما هم صبر می کنیم تا اعتقاد کامل پبدا کنیم و ظاهر و باطن مان یکی باشد بعد عمل می کنیم. پاسخ به این شبهه ناظر بر این است که ما برای تحلیل یک روایت لازم است به جمیع روایت ها توجه کنیم؛ در آن جا گفته شده اگرباطن شخصی هنوز متمایل به آن عمل خاص نشده است در ظاهر خودش رابه آن ویژگی متمایل کنند نه این که آن عمل را ترک کنند؛ شخص باید معرفتش را افزون کند و دل و عملش را با هم تطبیق دهد. دانلود فایل صوتی بخش سوم 25 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث معاد اسمی دیگر از اسامی قیامت: درباره ی واژه «یوم القیامه» سخن گفته شد. این واژه از مشهورترین نام های قیامت است که 70 بار در قرآن ذکر شده است و از دلایل بکار بردن این واژه چند مورد بیان شده است: 1- روزی که همه مردم به فرمان پروردگار می ایستند. 2- روزی که شاهدان و گواهان بر اعمال انسان ها به پا می خیزند. 3 - روزی که جناب فرشته ی روح با همه فرشتگان دیگر به نظم بر می خیزند. 4- نوعی احترام و تمکین مردم در برابر دستور خدای متعال است که همه می ایستند. در ادامه چند روایت درباره ی علت نام خاص امام زمان علیهم السلام بیان شد. از جمله این که امام زمان به حق قیام می کنند و دلیل دیگر این که چون نام امام عصر علیه اسلام از میان مردم می روند و اکثر قائلین به امامت امام مرتد می شوند. نکته پایانی این سخن درباره یکی از دلایل ایستادن و دعا کردن برای امام زمان علیه السلام هنگام نام بردن ایشان را تأسی به امام رضا علیه السلام بر شمرده اند. آن امام همام وقتی نام خاص امام برده می شود می ایستد و برای فرج ایشان دعا می کنند لذا ما هم چنین می کنیم.
جلسه چهارم - تاریخ: 1393/9/28 دانلود فایل صوتی بخش اول 16 دقیقه مباحث مطرح شده: امیرالمونین علیه السلام از قول پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در موضوع تلاوت قرآن روایتی بیان می کنند که در این روایت قلوب مومنین در تلاوت قرآن به چهار دسته تقسیم می شوند: ۱) قلبی که در ان ایمان هست قرآن نیست مثل خرمایی که خوشمزه هست ولی بو ندارد. ۲) قلبی که هم مانوس با ولایت و محبت اهل بیت است هم مانوس با قرآن مثل مشک عطر می باشد بوی خوب از آن جدا نمی شود. ۳)قلبی که فقط قران می خواند و ایمان ندارد مثل گیاه اشنه است که بوی خوب می دهد ولی مزه ندارد. ۴)قلبی که نه قرآن دارد نه ایمان مثل گیاه حنظله است که هم بوی بد دارد هم مزه ی بد. در ادامه ذیل سوره محمد صلوات الله علیه و آله روایتی بیان شده در فضیلت نوشتن این سوره دانلود فایل صوتی بخش دوم 76 دقیقه مباحث مطرح شده: اشاره به یکی از اسامی معاد «یوم الاخره» که ۱۴۰ بار در قران ذکر شده است. طبرسی در مجمع البیان می گویند که آخرت را از این جهت آخرت نامیدند که بعد از دنیاست و دنیا را از این جهت دنیا نامیدند که به مردم نزدیک است. روایتی از وجود نازنین آقا امام رضا علیه السلام بیان می شود در مورد تکب؛ شگفتا از متبکرِ فخر فروشی که دیروز نطفه ای بوده و فردا مرداری. در ادامه به نامه بسیار مهم در نهج البلاغه از آقا امیر المومنین علیه السلام اشاره می شود: :فَتَفَهَّم یا بُنَیَّ وَصیَّتَی وَاعلم اَنًَ مالک الموت هُوَ مالِک الحیاه وَ اَنَّ الخالِقُ هُو المُمیت و اَنَّ المُفنیِ هُوَ المُعید و اَنَّ المُبتَلِی هُوَ المُعافِی؛ فرزندم وصیت من را خوب بفهم و بدان مالک مرگ همان مالک زندگی است و آفریننده همان مرگ دهنده است و نیست کننده همان باز گرداننده است و درد و گرفتاری دهنده همان عافیت بخش و رهاننده است، این قرار و سکون دنیا جز به آنچه خدا مقدّر کرده نمی چرخ. در ادامه اشاره به واژه ی «یوم الحساب» می شود که در ۵ آیه آمده که معنای ظاهری آن این است که: تمام اعمال آدمی مورد محاسبه قرار می گیرد؛ اعمال جوارحی و جوانحی، صغیر و کبیر. در تورات هیچ آیه ای در مورد معاد نیست. در قرآن تقریبا ۱۲۰۰ آیه داریم. دانلود فایل صوتی بخش سوم 30 دقیقه مباحث مطرح شده: تإملی بر یکی از خطبه های امام حسین علیه السلام در موضوع امر به معروف و نهی از منکر: ای مردم از ان چه خداوند دوستان خود را به آن موعظه کرده پند و اندرز بگیرید مانند نکوهشی که از علمای یهود فرموده است آن جا که در قرآن می فرماید چرا دانشمندان نصاری و علمای یهود آنان را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام نهی نمی کنند ... حضرت ما را مخاطب قرار می دهند ومی فرمایند مردم شما را از چیزی که خدا در قران گروه هایی را ملامت کرده عبرت بگیرید؛ چرا پرهیز می کنید از این که دیگران را به معروف ها دعوت کنید؟ ... بالاترین امربه معروف چیست؟ بالاترین امر به معروف و نهی از منکر در طول تاریخ از عوالم قبلی که آدم آزمون می دهد تا پایان تاریخ و زمانی که بساط دنیا جمع می شود دعوت به حجت الله و امام زمان عجل الله تعالی فرجه هست ... تصویری مربوط به بخش سوم از جلسه ی چهارم:
جلسه پنجم - تاریخ: 1393/10/5 دانلود فایل صوتی بخش اول 42 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 43 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش سوم 66 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی ششم - تاریخ: 1393/10/12** دانلود فایل صوتی بخش اول 41 دقیقه مباحث مطرح شده: اشاره به چند روایت: روایت اول از رسول اکرم صلوات الله علیه و آله : در نماز خواندن خواندن قرآن افضل از این است که خارج از نماز خوانده شود؛ خواندن قران غیر از وقت نماز افضل است از ذکر خدا و ذکر خدا افضل است از صدقه و ... روایت دوم از وجود خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله که به امیرالمومنین فرمودند: کسی که قرآن را از حفظ بخواند و حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام بشمارد خدا او را وارد بهشت می کند. طبق روایات با کسانی که مانوس با قران و اهلبیت علیهم السلام هستند با رافت و مهربانی برخورد می شود. دانلود فایل صوتی بخش دوم 41 دقیقه مباحث مطرح شده: گاهی گفته می شود ترجمه سوره مبارکه ی حمد و توحید رو بخوانید تا سر نماز حواستان پرت نشود؛ سر نماز حواسمان به حقیقت بندگی و خدای متعال باشد! طبق روایات از معصومین علیهم السلام برای توجه بیشتر به نماز ابتدا توجه به مقدمات نماز از جمله وضوی خوب، خواندن اذکار وارده، دعاهایی که پیامبر صلوات الله علیه وآله قبل از شنیدن اذان و برای ورود به مسجد می خواندند، بسیار مفید و مؤثر است. اقتضای نماز آسمانی و خدایی این است که ما رو از گناه دور کند. در ادامه وارد مبحث هجوم به بیت خانه ی خانم فاطمه سلام الله علیه شد: ابتدا تعریفی اجمالی از کلمه هجوم؛ هجوم را تنها شکستن در نمی دانیم، همین که آمدند جلوی در خانه حضرت صدیقه این خود نوعی هجوم است. دو نوع هجوم داریم مقدماتی و اصلی که مهم هجوم اصلی است که باعث جراحات شدید خانم وشهادت جنین در شکم ایشان شد. به صورت مفصل هجوم اول توضیح داده شده که ذیل آن ۱۹ مورد بیان شد؛ در ادامه شاخصه های هجوم دوم که ۹ مورد است بیان شد. دانلود فایل صوتی بخش سوم 20 دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل این قسنت به مشکل خورده و قابل استفاده نیست. دانلود فایل صوتی بخش چهارم 22 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث معاد صحبت عقلی از مباحث جزئی کار عبسی است؛ اول باید ببینیم حدیث معتبری در این زمینه هست یا نه. دوم آیا حدیث به همین برداشتی که ما می کنیم هست یا منظور دیگری دارد. یکی از مشکلات افراد در درک معاد این است که برداشتشان از روایات معاد مادی است یعنی دنیایی حساب می کنند! عنوان کلی اثبات عقلی لزوم وجوب معاد دو نوع جهان بینی داریم مادی و الهی و توضیح این دو نوع، بری جهان بینی مادی می گویند آن چیز که قابل تجزیه و محسوس است پس وجود دارد و ان چه نیست پس وجود ندارد. معاد و فلسفه ی مادی (بحث متافیزیک و حضور ملائکه و شیطان)
جلسه ی هفتم - تاریخ: 1393/10/17 دانلود فایل صوتی بخش اول 38 دقیقه مباحث مطرح شده: اهمیت تلاش برای بندگی خدا و اهمیت اطاعت و بندگی؛ ذکر روایتی از وجود مقدس اما رضا علیه السلام در این خصوص که ملاک محسوب شدن بندگان از اهل بيت، بندگی خدا است، نه نسبت فامیلی داشتن با حضرات معصومین (در تذکر به برادرشان زید) و اشاره به آیه 46 سوره هود (قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ ۖ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ) حضرات معصومین به انتخاب خودشان، بصورت لاینقطع در ذکر خداوند هستند یعنی دائما در حالت توجه به ذات اقدس الهی و ذکر بودند. تذکر به این نکته که انسان باید در زندگی خود به بندگی و رضای خداوند توجه داشته باشد و به تمسخر دیگران توجهی نکند اگر انسان بخواهد مبنای زندگی اش را بر اساس خنده، تمسخر و قضاوت دیگران بنا کند باخته است. دانلود فایل صوتی بخش دوم 14 دقیقه مباحث مطرح شده: اهمیت ذکر خدا و تلاوت قرآن و توجه بیشتر به تلاوت قرآن، با ذکر دو روایت امام رضا علیه السلام لباسی به رنگ سبز و از جنس پشم نازک به دعبل هدیه می کنند که به فرموده خودشان، در آن لباس، هزار شب نماز و در هر شب، هزار رکعت نماز خوانده بودند. ذکر روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مقایسه ی خانه ای که در آن قرآن خوانده می شود و خانه ای که قرآن و ذکر خدا در آن نیست. دانلود فایل صوتی بخش سوم 76 دقیقه مباحث مطرح شده: تفسیر "اهدنا الصراط المستقیم" در سوره ی حمد، از برخی منابع اهل سنت از جمله شواهدالتنزیل، و ذکر این نکته که اهل سنت نیز در تفسیر این آیه گفته اند منظور از صراط مستقیم محمد و آل محمد است. ذکر روایاتی از امام حسن عسکری علیه السلام در خصوص اهمیت قرائت سوره ی حمد در نماز و الله اکبر ابتدای نماز، اهمیت طولانی نمودن قیام در نماز و خواندن سوره های طولانی در نماز تذکر به خواندن سوره نبا در نماز بررسی برخی مکاتب بشری از جمله ماتریالیست ها، ایده آلیست ها، ماتریالیست دیالکتیکی و پوزیتیویسم معرفی هیوم و مارکس و برتراند راسل و پوپر.
جلسه ی هشتم - تاریخ: 1393/10/26 دانلود فایل صوتی بخش اول 59 دقیقه مباحث مطرح شده: جزئیات معاد بحث عقلی نیست اما اصل وجود آن از لحاظ عقلی قابل اثبات است. قابل اثبات بودن اصل معاد هم از لحاظ توحیدی و هم از لحاظ وجدانی. توجه به اصطلاح "ما مییابیم" در بحثهای فطری و وجدانی. عملکرد امیرالمؤمنین علیه السلام، بعد از جنگ جمل نمونهای از یک عمل فطرت پسند و وجدانی. تعریف انصاف و همچنین توجه به غیر منصفانه بودن این که از مردم توقع انصاف داشته باشیم. ایمان آوردن مردم در زمان ظهور به استناد صحبتهای فطری حضرت. تذکری درباره دست کم نگرفتن یافتهها و باورهای وجدانیمان. منظور از اصطلاح "توجه به خود" در بحثهای سلوک و تربیت نفس. فهمیدن فقیر بودنمان با دوری کردن از آلایشهای اطراف و مراجعه به وجدان و توجه به خودمان. حقیقت و اول بندگی، وجدان کردن این نکته است که "حقیقت وجودیمان چیزی جز فقر نیست". گرایش فطری انسانها به معاد، یکی از علل پیدایش اصطلاح "تناسخ" در ادیان بشری. عرضه کردن فقرمان به بارگاه الهی، یکی از حکمتهای خلقت انسان است طبق روایت امام صادق علیه السلام. پاک شدن بندگان از کبر، علت واجب شدن نماز طبق روایت حضرت صدیقه سلام الله علیها. وجود ذرهای بیماری در قلب (مثل کبر و حسد و خودپسندی) مانع ورود بندگان به بهشت. دانلود فایل صوتی بخش دوم 74 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش سوم دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این قسمت از جلسه، موجود نیست.
جلسه ی نهم - تاریخ: 1393/11/3 دانلود فایل صوتی بخش اول 55 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث قرآنی این جلسه چند نکته بیان شد ۱-ابتدا با یک مقدماتی تعبیر عجیبی درباره قرآن از خطبه ۸۹ نهج البلاغه از حضرت بیان شدو آن این بود فَتَجلی لَهم سبحانَه فی کِتابِه اشاره به تجلی خدا در کلامش یعنی قرآن.۲-قرآن با همین الفاظ بر پیامبر نازل شده است یعنی پیامبر مفهوم را نگرفته تا به لفظ تبدیل کنند. ۳- حدود ۱۴۰ آیه قرآنی داریم که می گوید قرآن کلام خداست یعنی کلام الله بودن خودش موضوعیت دارد. ۴-علوم قرآن و تفسیر آن همانند خود قرآن بر پیامبر نازل شده است. ۵-پیامبر خود مامور به تلاوت قرآن و هم مامور به تلاوت برای مردم بوده است. ۶- رابطه پیامبر با قرآن یک رابطه تسلیم و تبعیت است. در ادامه حدیثی از امام حسن عسکری علیهم السلام بیان شد مبنی بر اینکه وقتی امام معصوم تفسیر قرآن آموزش می دهد به دیگران معنی آن این نیست که همه علوم قرآنی را یاد گرفته است بلکه به نسبت مراجعه افراد به میزان اندکی در برابر علم فزاینده امام به او علومی می رسد که همان علم اندک ثمره برکات زیادی خواهد شد. در راستای همین موضوع داستانی از رویای یک عالم برجسته روایت شد. آخرین بیانات این بخش توضیح واژه کتاب الله و عترتی از حدیث ثقلین و اهمیت چگونگی تمسک به قرآن و مشخص کردن پنج زمان مختلف برای دعا کردن بیان گردید. دانلود فایل صوتی بخش دوم دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این قسمت موجود نیست.
جلسه ی دهم - تاریخ: 1393/12/22 دانلود فایل صوتی بخش اول 51 دقیقه مباحث مطرح شده: بنا بگذاریم که مثبت اندیش و مثبت گو باشیم و مثبت گویی ها را جهت بدهیم به اعتقاداتمان و باورهای مان. دانلود فایل صوتی بخش دوم 65 دقیقه مباحث مطرح شده: نسبت به قرآن کریم برنامه ریزی داشته باشیم و مقیّد شویم که حداقل در یکی از وقت های نماز، صفحاتی از قرآن را بخوانیم و با قرآن زندگی کنیم. دانلود فایل صوتی بخش سوم 40 دقیقه مباحث مطرح شده: به مرور مباحث معاد جلسات قبل پرداخته شد: ۱- معنی معاد ۲-جایگاه و اهمیت بحث معاد ۳- معاد در قرآن ۴ -معاد در روایات ۵- معاد در ادیان بشری و آسمانی ۶- جایگاه معاد در مباحث عقلی قال رسول الله صلی الله علیه و آله لمن فاطمه زهرا سلام الله علیها ، الفوز عظیم لمن نصرک؛ فوز عظیم برای یاری دهنده ی حضرت زهرا سلام الله علیها است. یعنی اگر هر تلاشی جهت خشنودی حضرت زهرا و فرزندانشان انجام دهیم، فوز عظیم است.
جلسه ی یازدهم - تاریخ: 1394/1/21 دانلود فایل صوتی بخش اول 33 دقیقه مباحث مطرح شده: یکی از نام های روز قیامت «یوم التغابن» است. از ماده ی غبن به معنی آشکار شدن. مرحوم طبرسی در مجمع البیان: تغابن بر وزن تفاعل وقتی به کار می رود که شرّی گرفته می شود و خیری رها می شود. نکاتی از آیه ۹ سوره مبارکه تغابن: وجود دو نام از نام های قیامت: یوم الجمع و یوم التغابن. نکته ی دیگر این آیه این است که هرچقدر خیر در زندگی جاری شود این کارهای خیر کفاره ی گناهان شخص می شود در این آیه آن جا که می فرماید «ذالک الفوز العظیم» پیامبر صلوات الله علیه و آله خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: کسی که تو را یاری کند فوز عظیم دارد. روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام ذیل آیه: مغبون کسی است که مشغول دنیا باشد و حظ و بهره اش نسبت به آخرت از دست رفته باشد. دانلود فایل صوتی بخش دوم 57 دقیقه مباحث مطرح شده: نام دیگر قیامت «یوم التناد» است؛ روز صدا زدن یکدیگر/ روزی که بانگ و فریاد مردم از هر سو بلند می شود و از یکدیگر کمک می خواهند. سوره مبارکه غافر آیه ۳۲ نام دیگر قیامت «یوم التلاق» است؛ روز برخورد و مواجهه. سوره مبارکه انشقاق آیه ۶ دلایل عقلی معاد در قرآن: ۱- اثبات ضرورت معاد ۲- اثبات امکان معاد ۳-اثبات وجود معاد لازمه ی عبث نبودن دنیا وجود معاد است ( آل عمران/۳) ( مؤمنون/ ۱۵) طبق بیان امیرالمؤمنین علیه السلام وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه بسیار سخت کار می کردند (نقل به مضمون) و به خاطر این زحمات به بیماری سخت مبتلا شدند. اگر باور به معاد نباشد تحمل این سختی ها چه معنایی دارد؟ آخرش که چه؟ اگر حساب و کتاب و باور به معاد نباشد چرایی کارها از کجا می آید؟ مفسرین در مورد آیه ی «خلق السماوات و الارض بالحق» می گویند این جا کلمه ی حق به معنای عبث نبودن است. دانلود فایل صوتی بخش سوم 20 دقیقه مباحث مطرح شده: نکاتی در مورد تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها: امام محمد باقر علیه السلام: خداوند به هیچ چیزی بالاتر از تسبیح حضرت زهرا که بعد از هر نماز خوانده می شود بندگی و عبادت نشده و اگر چیزی بهتر از آن وجود داشت رسول خدا آن را به دخترشان فاطمه سلام الله علیها می بخشیدند. امام صادق علیه السلام: تسبیح حضرت فاطمه در هر روز بعد از هر نماز برای من محبوب تر از ۱۰۰۰ رکعت در هر روز است و ما کودکان خود را همانطور که به اصل نماز دستور می دهیم به این عمل نیز وادار می کنیم. علامه مقرم: در باره فضیلت این تسبیح گفته شده که حتی خداوند متعال حق دارد عبادتی را که به طور کامل و با تمام شرایط و اجزا انجام گرفته ولی تسبیح حضرت زهرا سلام الله علیها گفته نشده را به صاحبش برگرداند و از او نپذیرد.
جلسه ی دوازدهم - تاریخ: 1394/1/28 دانلود فایل صوتی بخش اول 52 دقیقه مباحث مطرح شده: اثبات امکان معاد الف) شواهد قرآنی: ١- زنده شدن مقتول بنی اسرائیل (سوره ی بقره -آیه٧٢،٧٣) ٢- زنده شدن حضرت عزیر بعد از ١٠٠ سال (سوره ی بقره-آیه ٢۵٩) ٣- زنده شدن پرنده های حضرت ابراهیم علیه السلام (سوره ی بقره- آیه ٢۶٠) ۴- زنده شدن قوم حضرت حزقیل ( سوره بقره- آیه ٢۴٣) ب) استدلالات روایی اثبات وجود معاد: الف) بیداری بعد از خواب ( سوره ی زمر- آیه ۴٢) (روایت از شیخ صدوق در اعتقادات الامامیه، باب الاعتقاد فی البعث بعد الموت) ب) فصول سال و تنوع آن ها دانلود فایل صوتی بخش دوم 46 دقیقه مباحث مطرح شده: - ذکر روایتی در ارتباط با تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها - ذکر روایتی در ارتباط با دعای اللَّهُمَّ إِنِّي أَصْبَحْتُ أُسَبِّحُكَ وَ أُحَمِّدُكَ وَ أُهَلِّلُكَ وَ أُكَبِّرُكَ وَ أُمَجِّدُكَ بِعَدَدِ مَا أُدِيرُ بِهِ سُبْحَتِي ذکر روایاتی در ارتباط با احکام بحث معاد: الف) خبر کردن مردم برای تشییع جنازه ب) ترغیب شیعیان در جهت شرکت در تشییع جنازه ج ) شرکت خانم ها در تشییع جنازه د) دفن میت و تلقین دوم میت دانلود فایل صوتی بخش سوم 25 دقیقه مباحث مطرح شده: - ذکر روایات اخلاقی در باب معصیتِ آزار دادن همسر - ذکر روایتی در ارتباط با استغفار در ماه رجب
جلسه ی سیزدهم - تاریخ: 1394/2/4 دانلود فایل صوتی بخش اول 64 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 70 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی چهاردهم - تاریخ: 1394/2/11 دانلود فایل صوتی بخش اول 27 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 105 دقیقه مباحث مطرح شده: برای اثبات معاد در سه سر فصل بحث می کنیم: ۱-ضرورت معاد ۲-امکان معاد ۳-وجود معاد برای ضرورت معاد دو استدلال وجود دارد. دلایل اثبات وجود معاد: ۱- بیداری بعد از خواب ماجرای اصحاب کهف ۲- ماجرای قوم حضرت حزقیل علیه السلام ۳- داستان قوم حضرت موسی (زنده شدن مردگان) آیه ۱۵۵ سوره اعراف ۴- فرزندان حضرت ایوب علیه السلام ۵- داستان مقتول بنی اسرائیل ۶- زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی علیه السلام ۷- داستان حضرت عزیر(ارمیا) علیه السلام ۸- زنده شدن پرندگان توسط حضرت ابراهیم علیه السلام آیا حضرت ابراهیم به معاد اطمینان نداشتند که به خداوند فرمودند دل من را به معجزه مطمئن سازید؟ خداوند وحی فرستادند به حضرت ابراهیم که من از بین بندگانم دوستانی را برگزیدم ویژگی این دوستانم آن است که اگر از من بخواهند مرده را زنده کنم حاجت آن ها را بر آورده می کنم. روح مجرد نیست زیرا ویژگی های مجرد آن است که: زمان ندارد، ثابت است، ازلی و ابدی است و ترکیب هم ندارد. بسیاری از حکما می کوشند تجرد روح را ثابت کنند اما آقا میرزا جواد آقا تهرانی در میزان المطالب می فرمایند: هیچ کدام از دلایل حکما تجرد روح را ثابت نمی کند بلکه اصل وجود روح را اثبات می کند نه تجرد آن را. آیه نفخت فیه من روحی چگونه معنا می شود؟ در روایت است که خداوند روحی را آفرید و از بین ارواح یکی را برگزید و از روح برگزیده اش در انسان دمید و به جهت شرافتی که خدا خواست به این برگزیده بدهد به او گفت روح من؛ یعنی از روح برگزیده ام در او دمیدم. در آیه تنزل الملائکه و الروح، در اینجا روح نام یکی از فرشتگان است وجود روح را چگونه اثبات می کنیم؟ ۱-رویای صادقه ۲-حقیقت ثابت وجودی؛ حقیقت وجودی بدن ما ثابت است و آن چه تغییر می کند اعراض آن است نه حقیقت آن. مردی از امام صادق علیه السلام پرسیدند : چرا وقتی ارواح در ملکوت بود خداوند آن را در بدنها قرار داد؟ پاسخ فرمودند ...
جلسه ی پانزدهم - تاریخ: 1394/2/18 دانلود فایل صوتی بخش اول 48 دقیقه مباحث مطرح شده: امام صادق علیه السلام می فرمایند: «خداوند ربوبیتش را در خلق آشکار کرد و ارواح لطیف را در اجسام متثاکف(فشرده) قرار داد.» روح ها با بدن ها آمیخته نمی شوند اما آنها را رها نمی کنند بلکه پرده هایی نازک بر بدن های فشرده هستند. روح ما از جنس ملک است و ملائک مادی هستند،تفاوت مادی روح و بدن در اعراض آنهاست. ما با روح زنده می شویم و با جدایی روح می میریم و شرافت انسان،به شرافت روح اوست. جسم به هر طریق که از بین برود،درنهایت یک حقیقت مادی از او به جای می ماند بنام «طینت»،که هیچگاه حذف نمی شود. این طینت توسط ملائک،در زمان شکل گیری«علقه»با آن ممزوج می شود. طینت و روح تا ابد متعلق به یک وجود هستند.می توان با بندگی و عبودیت طینت را «علیینی» و با گناه و سرکشی طینت را «سجینی» کرد. انس و وابستگی بین بدن و روح باعث سختی جدایی این دو از هم و دلیل سکرات مرگ می باشد. دانلود فایل صوتی بخش دوم 98 دقیقه مباحث مطرح شده: روح نیازی به بدن ندارد و موجودی بسیار قوی است.به میزان عدم وابستگی های روح،کمالات در انسان بیشتر و به میزان کمبود تعلق خاطر به امور،قدرت روح بالاتر است. یکی از مسیرهای تعالی که انبیاء و اولیای الهی به خلق متذکر می شوند عدم وابستگی روح به بدن است. روح تا زمانی که به بدن وابسته است قدرتهایش مخفی است و به همین دلیل بعد از مرگ انسان هوشیارتر می شود. قدرتی که مرتاضها دارند،شعبه ای از قدرت روح است که در وجود همه ما می باشد.آنها با ریاضت، قدرت بالقوه روح را با روشهایی خاص، بالفعل تبدیل می کنند. اگر کسی حقیقت و عظمت روح را بدون دلالت «حجت خدا» بشناسد ،ادعای ربوبیت میکند. امام رضا علیه السلام می فرمایند: «خداوند به واسطه تقوای بنده مومنش و بنا به درجه ایمانی او،به او بینشی می دهد و الهاماتی می کند.» خداوند در فضیلت ماه رجب می فرمایند: «من با کسی که در این ماه با من انس بگیرد،انس می گیرم و حاجت او را برآورده می کنم و می بخشم کسی که استغفار کند…ماه، ماه من است،بنده، بنده من است و رحمت در دست من است…» حضرت رسول صلی الله و علیه و آله می فرمایند: «سرکش ترین گروه مردم در برابر خدا که لعنت خدا بر آنها،دو گروه هستند: ۱)کسی که غیر قاتلش را بکشد.۲)کسی که را نزده،بزند.» «هر کس بر گونه و یا چهره کسی لطمه بزند،خدا استخوانهایش را در قیامت خرد و با دست بسته وارد جهنم می کند.مگر با توبه ای که از او پذیرفته شود.»
جلسه ی شانزدهم - تاریخ: ۱۳۹۴/۳/۱ دانلود فایل صوتی بخش اول ۷۷ دقیقه مباحث مطرح شده: ارائه ی کنفرانس یکی از خانم های جلسه در خصوص بررسی کتاب و نظریات مرحوم علامه کرباسچیان جهت بدن سالم. لزوم و اهمیت بدن سالم برای عبادات و حفظ آن از اوجب واجبات است. رعایت بهداشت لزوم تفریح برای جسم. لزوم رعایت تغذیه پرهیز از پرخوری رعایت و آداب و رسوم غذا خوردن. واجبات و مستحبات غذا. خواب و خوراک و تخلیه ی بچه همچنین جهت بدن سالم ورزش مناسب: « پیاده روی (کوهنوردی). شنا .تیراندازی .سوارکاری». داستان حضرت عیسی به جوانی که شکایت کرد همسرم جوان است ولی طراوت ندارد! ... ادامه ی بحث روح: نسبت به روح دو دیدگاه وجود دارد: اول منکر روح مادیون (ماتریالیسم) دوم که دو دستهاند روح و بدن رو قبول دارند برای هر دو ارزش قائل اند و دستهی دیگر بدن هم را قبول دارند ولی برای آن حساب باز نمی کنند به بدن اهمیت نمی دهند. ۵ نوع روح داریم: (مراتب یک حقیقت) روح القدس روح الایمان روح القوه روح الشهوه روح البدن (روح الحیات) حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: برای جسم ۶ حالت است سلامتی، مرض،مرگ، حیات، خواب، بیداری که این حالات برای روح هم هست. دانلود فایل صوتی بخش دوم ۵۸ دقیقه مباحث مطرح شده: توضیح مختصری از خطبه ۱۰۹ نهج البلاغه ... فَغَيْرُ مَوْصُوفٍ مَا نَزَلَ بِهِمْ اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ ... وصف چگونگى مرگ و مردن، و آن چه بر آنان فرود آيد وصف ناشدنى است. سختى جان كندن و حسرت از دست دادن دنيا، به دنيا پرستان هجوم آورد. بدن ها در سختى جان كندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز مى دارد، و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود مى بيند و با گوش مى شنود و با عقل درست مى انديشد كه عمرش را در پى چه كارهايى تباه كرده و روزگارش را چگونه سپرى كرده. به ياد ثروت هايى كه جمع كرده مى افتد، همان ثروت هايى كه در جمع آورى آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه ناك گرد آورده و اكنون گناه جمع آورى آن همه بر دوش اوست كه هنگام جدايى از آنها فرا رسيده، و براى وارثان باقى مانده است تا از آن بهرمند گردند، و روزگار خود گذرانند ... هَوْل مُطَّلَع تعبیری در دعاها و روایات،مانند: «يَا رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَوْلِ الْمُطَّلَع؛ خدایا، از هول مطلع، به تو پناه میبرم.» ابوذر غفاری در زمان به خاک سپردن فرزندش گفت: «اگر هول مطلع نبود، دوست داشتم به جای تو بودم.»
جلسه ی هفدهم - تاریخ: 1394/3/8 دانلود فایل صوتی بخش اول 57 دقیقه مباحث مطرح شده: در ابتدا خلاصه ای از کتاب مجموعه سخنرانی های ضیاء آبادی در مورد باید ها و نبایدهای زن مسلمان توسط یکی از حاضرین ارائه شد. موضوعات این کتاب را در چهار بخش تقسیم بندی نمودند، سخن گفتن با نامحرم، نوع لباس و پوشش، نگاه کردن، آرایش کردن،از جمله نکته های مهم این بود ،محیط خانه بهترین میدان برای فعالیت زن است، روایتی از پیامبر مبنی بر پاداش زنان و اجر بزرگ شوهر داری و فرزند پروری، بیان نکته قابل توجه از آیه ۳۱ سوره احزاب در معرفی محارم، زنان مسلمان را بر می شمرد یعنی زنان غیر مسلمان در ردیف نامحرمان قرار می گیرند. در ادامه و در راستای موضوعات ارائه شده از کتاب دو مدل نگاه کردن دربخش ارائه احکام، بیان شد نگاه های حرام ۱-نگاه به چهره آرایش شده زن ۲-نگاه به زیور آلات زن ۳- نگاه به عکس زن بی حجاب ۴-نگاه با ریبه یعنی نگاه با ترس افتادن در احرام ۵-نگاه به بدن مرد نامحرم بجز دست و صورت ۶-نگاه به بدن زن نامحرم بجز دست ها تامچ و صورت ۷-نگاه هوس آلود حتی اگر به دست ها تا مچ و صورت باشد. نگاه های جایز ۱-نگاه به عکس زن بی حجاب ناشناس ۲-نگاه هم جنس به همجنس به جز... و بدون نگاه هوس آلود ۳-نگاه به زن نامحرم در شرایط خاص برای ازدواج در موقعیت خاص ۴-نگاه به زن بزرگ سال که هیچ گونه رغبتی برای ازدواج با او نیست ۵-نگاه به زن غیر مسلمان خواه اهل کتاب باشد یا نه، جاهایی که عرفاً نمی پوشانند و به قصد لذت نباشد و ترس از گناه نباشد. دانلود فایل صوتی بخش دوم 62 دقیقه مباحث مطرح شده: چند روایت در زمینه مرگ بیان شد. روایت اول از امیرالمومنین علیه السلام که حضرت می فرمایند ندیدم ایمانی به همراه یقین برای این انسانی که هر دفعه در مراسم تشیع شرکت می کند و مرده ای را به خاک می سپارد و برمی گردد و از فریب دنیا دل نمی کند. حضرت می فرمایند اگر انسانی هیچ گناهی نداشت وفقط در زندگیش مرگ را داشته باشد شایسته است که خود را به زحمت اندازد تا برای آن لحظه آماده باشد.در ادامه نقلی از جناب سلمان بیان شد اومی گوید سه چیز مرا به تعجب و خنده وا داشته است، کسی که دنیا را آرزو می کند در حالی که مرگ در پی اوست و کسی که از اجل خویش غافل است در حالی که اجل از او غافل نیست و کسی که با تمام وجودش می خندد در حالی که نمی داند خدای متعال از او راضی است یا نه. نکته مهم در باور داشت به معاد، در تفاوت محور زندگی است محور زندگی مادی یا اخروی هر چقدر به مادیات و دنیا دلخوش باشد به همان میزان باور به معاد در او کم رنگ است. در تعریف قرآنی مرگ، از واژه توفی نفس استفاده شده یعنی جدا کردن روح از جسم، روح نمی میرد این جسم است که می میرد در آیات سوره قیامت از سختی جدا شدن روح از جسم سخن می گوید نه فقط کافرین بلکه مومنان حتی حضرت یحیی علیه السلام از سختی جان دادن می گوید در آیه ۱۹ سوره قاف لحظه مرگ را سکرة الموت یعنی منگی و بیهوشی تعبیر می شود
جلسه ی هجدهم - تاریخ: 1394/3/10 دانلود فایل صوتی بخش اول 53 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این قسمت از جلسه، موجود نیست.
جلسه ی نوزدهم - تاریخ: 1394/3/15 دانلود فایل صوتی بخش اول 45 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 52 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش سوم 62 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی بیستم - تاریخ: 1394/3/22 دانلود فایل صوتی بخش اول 92 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 32 دقیقه مباحث مطرح شده: تصویر کتابی که در این جلسه مورد گفتگو و خوانش قرار می گیرد.
جلسه ی بیست و سوم - تاریخ: 1394/4/12 دانلود فایل صوتی بخش اول 58 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 42 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی بیست و چهارم - تاریخ: 1394/4/19 دانلود فایل صوتی بخش اول 55 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل تذکراتی اخلاقی جلسه: روایت اول ازوجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام: سه چیز است که شما را از شر شیطان در امان می دارد: ۱- کسی با زن و مرد بیگانه ای که هیچ اختیاری از اوندارد خلوت نکند. ۲- به درگاه سلطان نرود. ۳- بدعت گزار را یاری نکند. روایت دوم: انقطاع لذات را یاد کنید که این ها پایان پذیرند؛ ولی تبعات آن باقی می مانند.. روایت سوم: امام صادق علیه السلام: صله رحم و نیکی کردن حساب و کتاب را آسان کرده و انسان را از گناه دور می سازد. روایت چهارم: دور کردن حرص، کبر، حسد روایت پنجم: دوری از شیطان و از هواهای نفس .. عوامل آسان شدن سکرات مرگ: امام صادق علیه السلام: ۱- صله رحم ۲- نیکی به پدر و مادر ۳- صدق در کلام و گفتار ۴- با مردم به انصاف رفتار کردن. دانلود فایل صوتی بخش دوم 63 دقیقه مباحث مطرح شده: عالم برزخ در همین زمین است ولی نه در بعد مادی. برزخ هر کس جایی است که طینتش قرارگیرد.بدن حقیقی ما طینت ماست. معتقدان به جسم مثالی می گویند: هر یک از انسان ها یک نمونه در عالم دیگر دارند که تناسب با موقعیت عالم برزخ دارد. ظاهر روایات با بحث جسم مثالی سازگاری ندارد. استحباب این ذکر برای آسان جان دادن:« یا من یقبل الیسیر ویعفواعن الکثیر اقبل منا الیسیر واعفوا عن اکثیر انک انت الغفور الرحیم» دانلود فایل صوتی بخش سوم 21 دقیقه مباحث مطرح شده: حضور ملائکه و فرشتگان در تشییع جنازه ی مومنان و دوستداران ائمه علیهم السلام، با توجه به میزان معرفت و محبت شخص نسبت به اهل بیت علیهم السلام. تشییع جنازه شامل: آداب، تلقینات، دستورات، استحبابات. نکته هایی در مورد تشییع جنازه بیان شد: دعوت دیگران به حضور در مراسم،، تلقین دوم. حضور ائمه در تشییع جنازه کسی که دوستدار و محب اهل بیت علیهم السلام باشد. مقایسه تشییع جنازه و مجلس عروسی از نظر روایات: مقدم داشتن و عجله کردن برای رفتن به مراسم تشییع، زیرا متذکر به قیامت می شود.
جلسه ی بیست و پنجم - تاریخ: 1394/5/9 دانلود فایل صوتی بخش اول 42 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل بحث عالم برزخ: پیرامون ارتباط ارواح عالم برزخ با مردم دنیا نکاتی بیان می شود. نکته ی اول: اصل ارتباط ارواح ساکن عالم برزخ با ارواح دنیا قابل تایید می باشد که در عالم خواب ممکن است. نکته ی دوم: در عالم ارواح خدا «انساء» را بر ما مسلط نمیکند به شواهد اینکه همه ارواح می نشینند مورد خاطراتشان صحبت می کنند. بیان روایات از کافی شریف در باب «أن المیت یزورأهله». دانلود فایل صوتی بخش دوم 111 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی بیست و ششم - تاریخ: 1394/5/16 دانلود فایل صوتی بخش اول 62 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 26 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش سوم 41 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی بیست و هفتم - تاریخ: 1394/5/23 دانلود فایل صوتی بخش اول دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه، موجود نیست. دانلود فایل صوتی بخش دوم دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه، موجود نیست.
جلسه ی بیست و هشتم - تاریخ: 1394/6/6 دانلود فایل صوتی بخش اول 37 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 28 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش سوم 63 دقیقه مباحث مطرح شده: تصاویری به یادگار از این جلسه:
جلسه ی بیست و نهم - تاریخ: 1394/6/16 دانلود فایل صوتی بخش اول 47 دقیقه مباحث مطرح شده: گفتگو پیرامون شبهه ی «محوریت اعتقادات» در مقابل «محوریت اعمال» بحثی تاریخی پیرامون عمل گرایی از یونان باستان! پاسخ به سوال سنی ها شیعه ترند و مسیحی ها مسلمان تر و پاسخ به این سوال که ریشه عمل گرایی از کجا آمده است؟ اشاره به نظریه ی افلاطون در باره ی عالمی به نام مثل. به پیروان این تفکر ایده آلیست می گویند. یعنی این عالم سایه ای است از عالم حقیقت و آن چه می بینیم حقیقت نیست. در مقابل تفکر رئالیسم (حقیقت گرا) که می گفتند هر چه را می بینیم قبول می کنیم. از میان رئالیست ها گروهی آمدند به نام ماتریالیست ها و مادیون در مقابل الهیون قرار گرفتند. هگل ، مارگز و انگلز ، ماتریالیست را رشد دادند. به نام ماتریالیست دیالیکتیک (آن چه در عالم رخ می دهد ثمره ی تضادهاست). گروه دیگری به نام پراگماتیسم می گفتند محک یک عقیده طرز کار آن در عالم است. این سیر موجب توجه عالم فکر به عمل شد. ترکیب دو تفکر پراگماتیسم و ماتریالیست این شد که باورت در عمل خودش را نشان می دهد. ماده بدون اعتقاد دیدنی است اما اعتقاد بدون ماده دیدنی نیست. دانلود فایل صوتی بخش دوم 11 دقیقه مباحث مطرح شده: راجع به بحث ابن عباس که برای اهل سنت خیلی معتبر است. به نظر می رسد مانور اهل سنت بر ابن عباس به خاطر علم کردن ابن عباس در مقابل امیر المومنین باشد. ابن عباس هم با خلفا رفت و آمد داشت و هم شاگرد امیرالمومنین بود. دید ما راجع به ابن عباس مثبت نیست نه ردشان می کنیم و نه تأییدشان. مثلاً در ذیل آیه هفتاد سوره نساء ابن عباس در باره همسان بودن مقام و منزلت علی و فاطمه و حسن و حسین و رسول خدا در بهشت توضیح داده، یا به خاطر انسی که داشته و یا به خاطر فضلی که از اهل بیت سراغ داشته است. روایاتی که درذیل سوره ی نساء آمده عمدتاً آن ها که در فضل اهل بیت بوده از ابن عباس بوده است. دانلود فایل صوتی بخش سوم 34 دقیقه مباحث مطرح شده: در ادامه ی بحث معاد نکته 8- مومن بدون دلالت خدا و حجت خدا نمی تواند اقرار به ربوبیت خدا کند. نکته 9- منبع پاسخ فرد به سوالات قبر بر مبنای ایمان است نه بر اساس علوم اکتسابی. نکته -10 در روایت داریم که در این مرحله شفاعت اهل بیت حاصل می شود. ولی شفاعت عظیم (دستگیری نهایی) روز قیامت است. در بحث عذاب قبر بیان شد که فشار قبر یکی از مصادیق آن است: فشار قبر هم شامل مومن و هم کافر می شود . ولی عذاب قبر فقط مخصوص کافر است. حضرت فرمودند که علت گرفتاری مومن به فشار قبر سوء عمل و تضییع نعم است.
جلسه ی سی ام - تاریخ: 1394/7/3 دانلود فایل صوتی بخش اول 28 دقیقه مباحث مطرح شده: بررسی شبهه ی «سنی ها شیعه تر، مسیحی ها مسلمان تر!» این شبهه در واقع می خواهد بیان کند که عمل به گزاره های دینی در بین افرادی که مذهبی به شمار نمی آیند بیشتر است تا افراد مذهبی. در پاسخ به این شبهه باید به دیدگاه گوینده آن نسبت به روح و جسم - و به بیان عام تر نسبت به ماده و فراماده - توجه کرد. دانلود فایل صوتی بخش دوم 49 دقیقه مباحث مطرح شده: برای پاسخ به این شبهه گام های زیر را مورد توجه قرار می دهیم: گام اول: باور به فرای ماده و روح گام دوم: اهمیت روح نسبت به جسم گام سوم: برتریِ داشته های روح نسبت به داشته های جسم گام چهارم: تعلق فکر، اعتقاد، باور، عقل و اندیشه به روح (و نه جسم) گام پنجم: برتری اعتقاد (اعمال جوانحی) نسبت به اعمال جسم (اعمال جوارحی) و نیز برتری اعمال جوارحی نسبت به عوامل برطرف کننده ی نیازهای جسمی. با تأمل در موارد بالا روشن می شود که مطرح کنندگان این شبهه بین اعمال جوانحی و اعمال جوارحی تفاوت قائل هستند اما در مورد مسائل اعتقادی این توجه را ندارند؛ به بیان دیگر برتری اخلاق که مربوط به روح است را نسبت به اعمال جسم می فهمند اما در اهمیت اعتقاداتی مانند ولایت امیرالمومنین علیه السلام که آن هم وابسته به روح است خدشه وارد می کنند. دانلود فایل صوتی بخش سوم 32 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل بحث های اخلاقی به خواندن نماز جناب جعفر طیار توصیه شد که چگونگی خواندن این نماز را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به جناب جعفر طیار آموختهاند. این نماز را میتوان در همه زمان ها خواند و اگر در حرم ائمه علیهمالسلام خوانده شود ثواب های بیشماری برای آن ذکر شده است.
جلسه ی سی و یکم - تاریخ: 1394/7/17 دانلود فایل صوتی بخش اول دقیقه مباحث مطرح شده: در ادامه ی بحث عوامل فشار قبر: ذکر دو روایت در مورد عذاب و فشار قبرازامیرالمومنین علیه السلام از کتاب امالی شیخ طوسی و نهج البلاغه و روایتی از پیامبر صلی الله علیه وآله از کتاب شریف کافی. راه های رهایی از فشار قبر: الف) قرائت سوره هایی از قرآن مجید ١- قرائت سوره ی نساء هر جمعه ٢-قرائت سوره ی زخرف ٣- قرائت سوره ی ن در هر فریضه یا نافله ۴- قرائت سوره ی تکاثر در وقت خواب ۵-قرائت سوره ی تبارک بالای قبر میت ۶- قرائت سوره یس درهر شب و روز ٧-قرائت ١٠ آیه از سوره ی بقره (چهار آیه اول، آیة الکرسی و دو آیه بعد آن، سه آیه آخر) دانلود فایل صوتی بخش دوم دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی راه های رهایی از فشار قبر: ب) نماز های مختلف : ١- نماز شب ذکر روایتی از امام رضا علیه السلام ٢- نمازهای شب جمعه ذکر روایتی از پیامبر صلی الله علیه وآله ٣-نمازهای ماه رجب شب و روز اول ماه رجب، نیمه ماه رجب، شب شانزدهم و هفدهم ماه رجب و روز نیمه ی ماه رجب ۴- نمازهای ماه شعبان شب اول ماه شعبان و شب بیست و چهارم شعبان ج) روزه های مختلف ١-روزه ی چهار روز از ماه رجب ٢- روزه ی دوازده روز از ماه شعبان ادامه جلسه به پاسخ به شبهه ی مطرح شده از جلسه گذشته پرداخته شد : عنوان شبهه: سنی یان شیعه تر و مسیحیان مسلمان ت! نکته ی ۶: مراتب اعمال نفسانی. مقام اشرف نفس و مقام اخس نفس - ما در دنیا هیچ کاری جز توجه نداریم و فعل ما چیزی جز توجه نیست. - نهایت عمل در مقام اشرف نفس توجه خود ما است بدون آلت و ابزار. - در اعمال اخس نفس یعنی اعمال خارجی، نهایت فعل ما، توجه ما با آلات و ادوات است. - تنها تفاوت عمل و توجه ما در مقام اشرف نفس و مقام اخس نفس، استفاده از آلات و ادوات است. - ریشه ی توجهات من در باورها و اعتقادات ما است. - حقیقت فعل ما در توجه ما است. - ارزش توجه من را محوریت توجه من تعیین می کند یعنی ارزش توجه من به این است که این توجه من برای کیست!؟ برای خدا با برای فلان کس یا فلان چیز!؟ - آلات و ادوات هم از دست ما خارج است اما خدا این ها را به تسخیر من در آورده است . - آلات و ادوات مانند ملائکه که مسخّر خدایند، مسخّر ما هستند. ( آیه۶ سوره تحریم)
جلسه ی سی و دوم - تاریخ: 1394/7/24 دانلود فایل صوتی بخش اول 50 دقیقه مباحث مطرح شده: ابتدا در مورد ذکر هایی گفته شد که انسان را ازفشار در شب اول قبر کمک می کند. ذکرهایی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که خداوند ۴۰۰۰ هزار گناه را بر فرد می بخشد و گوینده را از شر شیطان وغم وناراحتی وتنگی و فشار قبر نجات میدهد. بیان سوری از قران، روزه هایی ایمی خاص، بعضی نمازها، زیارت امام حسین علیه السلام که خیلی در مورد زیارت امام حسین از روی شوق تاکید شده که گره گشای فرد در شب اول قبر خواهد بود و زائر از ترس نکیر ومنکر در امان خواهد بود. همچنین اعمال ودعاهای خاصی که هنگام دفن میت باید انجام شود. انسان باید تازنده است برای آخرت خود کاری کند تا نجات پیداکند. دانلود فایل صوتی بخش دوم 39 دقیقه مباحث مطرح شده: رسیدیم به واردشدن به مرحله موقت حضور در عالم برزخ که تا دمیده شدن نفخه ی اول صور اسرافیل است. دوتا نفخه داریم: نفخه اول که در شیپور دمیده می شود و همه ی موجودات از انسان و جن و ملائکه و غیره می میرند بعد خداوند به جناب اسرافیل می گوید چه کسی روی زمین زنده است؟ می گوید هیچ کس فقط خودم؛ جان اسرافیل را خدا می گیرد و بعد دوباره اورا زنده می کند، که دراین مرحله اسرافیل شیپور دوم را می زند که دوباره ی همه موجودات زنده می شوند. به آن صوری که به سمت زمین زده می شود سور اماته می گویند. باقیات الصالحات وباقیات السیعات. بعضی انسان ها با مرگشان پرونده اعمالشان بسته میشود وبعضی دیگر پس ازمرگشان پرونده ی اعمالشان بازاست؛ حالا یا برایشان ثواب می رود یا گناه. در دو جای قران هم به این مطلب اشاره شده است ... تفاوت دیدگاه تناسخیون با مکتب اهل بیت دراین است که آن ها می گویند ... ولی در مکتب اهل بیت اینگونه نیست؛ بعد از مرگ اگر انسان کار خوب پایداری انجام داده باشد (مانند ساختن مسجد، امور خیریه وغیره) تا زمانی که در عالم برزخ است برای او ثواب نوشته میشود و برعکس اگه کار نادرستی پایه گذاری کرده باشد که دامنه ی این کار نادرست ادامه داشته باشد برای او گناه نوشته میشود. گاهی یک عمل معصیت را انسان انجام میدهد و تمام میشود ولی گاهی معصیتی انجام میدهد که نتیجه ی آن دامن پدر ومادر وهمه کسانی که می،توانستند او را درست تربیت کنن ولی کوتاهی کردهاند می گیرد و برای آن ها هم گناه نوشته می شود. دانلود فایل صوتی بخش سوم 41 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی سی و سوم - تاریخ: 1394/8/8 دانلود فایل صوتی بخش اول 17 دقیقه مباحث مطرح شده: دو تذکر مهم راجع به قرآن : 1. قرآن را چه به درست و چه به غلط (برای آن ها که مسلط به روانخوانی نیستند) بخوانید؛ از قرآن غافل نباشید. خداوند به اخلاص فرد اجر میدهد ! 2. برای یادگیری و فهم بهتر قرآن پا روی نفس بگذارید (به سن، شغل ،….. توجه نکنید). برای تمرین روانخوانی قرآن، شنیدن زیاد و شمرده خوانی دانلود فایل صوتی بخش دوم 37 دقیقه مباحث مطرح شده: احکامی پیرامون غسل مس میت: مس بدن انسان مرده ی غسل داده نشده توسط فرد زنده چه آگاهانه چه بی اختیار، غسل مس میت را واجبمی کند؛ اما مس مرده ای که تمام بدن او سرد نشده غسل را واجب نمی کند. امام باقر علیه السلام: پاداش تشییع کننده به میزان همراهی فرد با جنازه است. در حدیث معراجیه ی پیامبر صلی الله علیه و آله: بر در ششم بهشت نوشته شده است، نورانیت قلب در ۴ ویژگیست. الف) عیادت مریض ب)دنبال جنازه رفتن ج)خرید کفن د)نداشتن بدهی. دانلود فایل صوتی بخش سوم 50 دقیقه مباحث مطرح شده: انجام برخی از کارها باقیات صالحات است و برخی باقیات سیئات. از سوالات شب اول قبر است که عمرت به چه گذشت؟! میتوان برای کارهایمان نیت و انتخاب خوب داشته باشیم. دعایی خوب: خدایا مارا به درد بخور امام زمانمان قرار بده!
جلسه ی سی و چهارم - تاریخ: 1394/8/15 دانلود فایل صوتی بخش اول 70 دقیقه مباحث مطرح شده: در ادامه بحث آداب تشییع جنازه بیان شد: حضرت رسول الله صلی الله و علیه و آله، هرگاه در تشییع جنازه ای شرکت می کردند، غم و اندوه بر ایشان غالب می شد و حضرت با خود حدیث نفس می کردند. امام صادق علیه السلام می فرمایند: «هیچ مومنی نیست،که بر او چهل صباح بگذرد و حدیث نفس بر او عارض نشود، پس هرگاه حدیث نفس بر او عارض شد دو رکعت نماز گذارد و به خداوند پناه ببرد.» حضرت آدم علیه السلام به درگاه الهی از حدیث نفس، شکایت بردند که جبرئیل نازل شد و ذکر «لاحول و لاقوة الا بالله» را به ایشان عرضه کرد. کراهت خندیدن در کنار جنازه: حضرت رسول صلی الله و علیه و آله می فرمایند: «کسی که در کنار جنازه ای بخندد، خداوند در روز قیامت و در برابر مردم او را خوار می کند و دعای او مستجاب نمی شود.» ادعیه و سفارشات بسیاری از ائمه معصومین علیهم السلام در هنگام رویت و تشییع جنازه ذکر شده است. شهادت دیگران در حق میت: در هنگام تشییع، شهادت ۴۰ مومن، با ذکر «ٱللَّٰهُمَّ إِنَّا لَا نَعْلَمُ مِنْهُ إِلَّا خَيْرًا وَأَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنَّا» که اعتراف به خیرخواهی متوفی است، خداوند خطاب می فرماید: «من این میت را به شهادت این افراد بخشیدم و آن چه را که اینها نمی دانند.» آداب حمل تابوت: ۱-صاحب مصیبت، تابوت را حمل نکند. ۲-حرکت تابوت با سکینه و آرامش باشد. ۳-حامل تابوت، از هر چهار طرف ستون، تابوت را حمل کند. دانلود فایل صوتی بخش دوم 21 دقیقه مباحث مطرح شده: … در تمامی آسمان ها ملکی نمی ماند مگر این که،همگی جهت عرض سلام و تعزیت شهادت امام حسین علیه السلام، خدمت رسول خدا صلی الله و علیه و اله می رسند و ثواب و پاداشی که بواسطه این ظلم تعیین شده را خدمت ایشان عرضه می دارند و تربت امام حسین علیه السلام را بر پیامبر تقدیم می کنند و پیامبر دعای خاص و ویژه ای می فرمایند: «اللّهُمَّ اخْذُل مَن خَذَلَهُ ، وَ اقتُل مَن قَتَلَهُ ، وَ اذبَح مَن ذَبَحَهُ ، وَ لا تُمَتِّعهُ بِما طَلَبَ» «خدایا هرکس او را واگذاشت،او را وابگذار و هرکس او را کشت، بکشش و کسی که سر او ببرید را ذبح کن و او را از آن چه می طلبد، بی بهره قرار ده» بزرگداشت مقام امام حسین علیه السلام توفیق است؛ باید توجه داشت که با حفظ شأن و جایگاه امام حسین علیه السلام، اگر مورد عنایت دعای خاصه حضرت زهرا سلام الله علیه قرار نگیریم، انشاالله دچار نفرین رسول خدا صلی الله و علیه و آله هم نباشیم که دعای حضرت قطعا مستجاب است.
جلسه ی سی و پنجم - تاریخ: 1394/8/22 دانلود فایل صوتی بخش اول 10 دقیقه مباحث مطرح شده: باقیات صالحات: اعمال صالحی که بعد از ما باقی هستند. باقیات سیئات: گناهی که حتی بعد از ما جاری است. زمان دمیدن نفخه: ۱-علائم قیامت۲-وقت برپایی قیامت۳-آغاز قیامت با نفخ صور دانلود فایل صوتی بخش دوم 39 دقیقه مباحث مطرح شده: ۱۰ نشانه راجع به قیامت: ۱-ظهور دجال ۲-دخان ۳-طلوع خورشید بعد از مغرب ۴-دابةالارض ۵-یاجوج و مأجوج ۶-خسوف در مشرق ۷-خسوف در مغرب ۸-خسوف در جزیرةالعرب ۹-آتش مهیب در منطقه عدن ۱۰-نزول حضرت عیسی. دانلود فایل صوتی بخش سوم 21 دقیقه مباحث مطرح شده: صفت های قیامت: ۱-ناگهانی بودن قیامت ۲-آنی و دفعی بودن قیامت ۳-چشم بر هم زدن قیامت بر پا می شود. آغاز قیامت با نفخ صور: اسرافیل مامور اماته و احیاء است. اولین دمیدن در شیپور راصیحه اماته یا زجره می نامند. عالم جابولقا و جابولسا موجوداتی هستند که از عالم ما بی خبرند با نفخه اماته جسم و روحشان می میرد.اهل این دو عالم یک عبادت خاص دارند که لعن بر شیخین و دشمنان امیرالمومنین است. دانلود فایل صوتی بخش چهارم 20 دقیقه مباحث مطرح شده: ذیل آیه ۷۳ انبیاء کارهای خیر شامل: ۱-اقامه نماز ۲-پرداختن زکات ۳-بندگی خدا به معنای خاص است.
جلسه ی سی و ششم - تاریخ: 1394/8/29** دانلود فایل صوتی بخش اول 44 دقیقه مباحث مطرح شده: در بخش نخست، بیان شد که معاد جسمانی از نظر علمای شیعه از «ضروریات دین» است. ضروریات دین یعنی آن چه که آنقدر واضح است که نپذیرفتنش باعث خروج از دین می شود. حتی در تاریخ داریم که بعضی از علما، به خاطر قبول نداشتن معاد جسمانی علمای دیگر را تکفیر کرده اند. از جمله غزالی در کتاب «تهافت الفلاسفه»، بعضی فلاسفه را برای قبول نداشتن معاد جسمانی تکفیر می کند. • ابن سینا در «رساله ی اضحویه»، می گوید در عدم تطابق عقل ودین، عقل را به دین ترجیح می دهم. • بعضی امور از جمله یقین وایمان، مربوط به روح است. ولی بعضی کارها مربوط به روح و جسم است. • زنادقه و ادیان شرقی و عده ای از فلاسفه و حکما منکر معاد جسمانی هستند. • معادی که در دین اسلام مطرح شده با اعتقاد به حقانیت پیامبر اسلام قابل پذیرش است و با استدلال و فلسفه قابل اثبات نیست. • شیعه معتقد است همه ی موجودات در روز قیامت برای پاسخگویی در محضر خداوند حاضر می شوند و اوضاع آن معلوم است. ولی فلاسفه معتقدند مخلوقات بعد از مرگ فانی فی الله می شوند و جزء ذات خدا می شوند و چیزی به عنوان پاسخگویی نداریم! دانلود فایل صوتی بخش دوم 39 دقیقه مباحث مطرح شده: با خوانش بخشی از کتاب شفای بوعلی سینا توضیح داده شد که وی در کتاب «شفا» و «نجات» و در «رساله ی اضحویه» به نوعی معاد روحانی را اثبات کرده و حتی می گوید اگر اعتقاد داشته باشیم که روح به بدن برمی گردد به نوعی تناسخ را قبول کرده ایم. همچنین ابن سینا می گوید اعتقاد به معادی که در شرع توضیح داده شده فقط در سایه ی اعتقاد به نبوت قابل پذیرش است و قابل درک با استدلال و فلسفه نمی باشد. • متشرعانی نظیر علامه ی شعرانی این طور بیان می کنند که ما چون به نبوت اعتقاد داریم تحلیل های خودمان را کنار گذاشته و در مورد معاد جسمانی آن چه را که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده را می پذیریم ولی از کلام بوعلی چنین استنباطی نمی شود. حتی صدرای شیرازی تعبیرهای تندی نسبت به ابن سینا دارد و البته سعی می کند تا معاد جسمانی را با توجه به حرکت جوهری توجیه کند. او می گوید چون روح در ابتدا حالت جسمانی داشته و در اثر حرکت جوهری کم کم به حالت مجرد بودن رسیده پس می توانیم قبول کنیم که معاد جسمانی است؛ یعنی معاد جسمانی است اما نه به اعتبار فعلیتش، بلکه به اعتبار آغازش! • در مجموع مشایئان، صدراییان، اشراقیون، عرفا و زنادقه اعتقاد به معاد جسمانی ندارند.
جلسه ی سی و هفتم - تاریخ: 1394/9/6 دانلود فایل صوتی بخش اول 41 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 63 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی سی و هشتم - تاریخ: 1394/9/27 دانلود فایل صوتی دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست.
جلسه ی سی و نهم - تاریخ: 1394/10/4 دانلود فایل صوتی دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست.
جلسه ی چهلم - تاریخ: 1394/10/4 دانلود فایل صوتی دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست.