جلسه ی چهل و یکم - تاریخ: 1398/12/20 دانلود فایل صوتی قسمت اول 64 دقیقه مباحث مطرح شده: شناخت امام زمان علیه السلام به دلایل عقلی ونقلی واجب است. دربخش اول کتاب مکیال آورده شده، آن کسی که امام زمان هر عصری است شناختش واحب است و دربخش دوم آمده امامی که شناخت ومعرفتش واجب است، حجه ابن الحسن سلام الله علیه است. درمکتب خلفا که خلیفه را امام می دانند و عملا امام هیچ کاره است، برخلاف شیعه که حرف غیر مستدل را نمی پذیرد. *حکومت وحکمرانی یکی از کوچکترین شئون امامت است. حقوق ۹ گانه آن امام برما: حق وجود و هستی؛ حق بقا در دنیا؛ حق قرابت و خویشاوندی با پیامبر صلی الله علیه و اله (آیه مودت)؛ حق منعم بر متنعم؛ حق واسطه ی نعمت بودن؛ حق پدر بر فرزند؛ حق اقا بر بنده؛ حق عالم بر متعلم. هرجا حقی است،تکلیفی هم هست. پس چون تمام این ویژگیها بطور کامل در امام زمان عجل الله تعالی فرجه است، ازنظر شرع، عقل و فطرت انسانی و یا خوی حیوانی باید برای ایشان دعا کنیم. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 35 دقیقه مباحث مطرح شده: ذیل حرف الف در بخش چهارم به نکته سوم رسیدیم که دعای ما به برکت وجود آن حضرت محقق می شود. اجابت دعا بهترین نعمتیست که بواسطه آن انسان به نعمت های دیگری هم می رسد. پاسخ داده شد به این سوالکه: تفاوت ولایت تکوینی وتشریعی امام زمان عجل اله تعالی فرجه نسبت به ما چیست وچگونه است؟ جنبه های مختلف اجابت دعا؛ -اجابت خود دعا -دفع بلا بواسطه ی دعا -پاداش در اخرت به جهت دعاهای اجابت نشده در دنیا وجود آن حضرت موجب موهبت استجابت دعا برای ما است، گفتن ذکر «یا ارحم الراحمین» به تعداد هفت مرتبه در نماز برای استجابت دعا. امام زمان سلام الله علیه بر ما احسان دارند، پس باید به او احسان کنیم. (هل جزاء الاحسان الا الاحسان) امام زمان علیه السلام یک مدل حقی بر گردن ما دارند که ما هرچه کنیم نمی توانیم ایشان را قدر شناسی کنیم. پس ما به خداوند چنین عرضه می داریم: که خدایا این بنده برگزیده تو لطفی به من کرده که من نمی توانم ان را جبران کنم؛ پس من برای او دعا می کنم که تو بر او آنقدر لطف بخشش کنی که حق او جبران شود.
جلسه ی چهل و دوم - تاریخ: 1398/12/22 دانلود فایل صوتی قسمت اول 19 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیحی پیرامون روال جلسه. در آخر ما باید 3 مجموعه نگارشی داشته باشیم: نکات اخلاقی تربیتی، نکات حسینی و نکات مربوط به کتاب شریف مکیال. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 32 دقیقه مباحث مطرح شده: ما همواره باید در حال تحصیل علم باشیم تا بیشتر از پیش با ائمه علیهم السلام آشنا شویم و این آشنایی باید از قرآن خدا و سنت حقیقی پیامبر و عترت ایشان باشد و نه از سخن بزرگان و اهل نظر. که اگر این گونه باشد امروز با نوشته و گفتار فردی دیندار و فردا با نوشته و گفتار دیگری بی دین میشویم. دانلود فایل صوتی قسمت سوم 38 دقیقه مباحث مطرح شده: باید ببینیم چه کاری می توانیم برای امام زمانمان علیه السلام انجام دهیم و با حق شناسی که از ایشان می کنیم از این عزیز تشکر کرده باشیم. ما باید به پیشگاه خدا دعا کنیم برای کسی که گردن ما حق دارد، آن قدر و تا آن جا که فکر کنیم لطف ایشان را در حق خودمان تلافی کردهایم. پس باید هم خودمان و هم به فرزندانمان متذکر باشیم که چقدر مدیون ایشان هستیم. مشرف شدن به زیارت امام حسین علیه اسلام در شب های جمعه، زمینه ای برای رسیدن به خدمت امام زمان علیه السلام می باشد.
جلسه ی چهل و سوم - تاریخ: 1398/12/27 دانلود فایل صوتی قسمت اول 63 دقیقه مباحث مطرح شده: در روایت آمده از امام صادق علیه السلام که: تمام زمین برای ماست و هرچه خداوند از آن برآرد از آن ماست. برای روشن ترشدن این روایت، خوانش چند روایت از کتاب شریف اصول کافی صورت گرفت. از جمله روایت خوانده شده، روایت اول از باب ان الارض کلها للامام علیه السلام بود که این روایت از کتاب امیرالمؤمنین علیه السلام به نقل از امام محمدباقرعلیه السلام بیان شد که منظوراین آیه که می فرمایدک «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ {خدازمین را به کسانی از بندگانش که میخواد، به ارث می دهد و نهایتا عاقبت از آن متقین است» آن ها (کسانی که خدا زمین را به آنها به ارث می دهد) ما اهل بیت علیهم السلام هستیم. اگر در زمان ما اهل بیت تا پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کسی از مسلمان ها زمین را تصرف کند و احیایش کند، می تواند آن جا زندگی کند؛ اما ... این روایت از یک جهت مربوط به مسائل فرعی و احکام فقهی است اما از جهت این که راجع به مقام و شان امام سخن گفته مربوط به اصول مذهب و بحث حجت الله می شود. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 39 دقیقه مباحث مطرح شده: شباهت های حضرت موسی علیه السلام و وجودمقدس امام زمان علیه السلام طبق روایات، شباهت های زیادی بین امت پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و بنی اسرائیل وجود دارد. پس از اینکه حضرت یعقوب (اسرائیل) از دنیا می روند، فرزندان حضرت یعقوب تحت نظارت و سرپرستی حضرت یوسف علیه السلام قرار می گیرند. بعد از درگذشت حضرت یوسف علیه السلام، پادشاهان مصر به دلایلی شروع می کنند با بنی اسرائیل، سرناسازگاری گذاشتن، به حدی که زمانی فرا می رسد که طبق صریح قرآن، دستور می دهد که پسران این ها را بکشید و دخترانشان را جهت کنیزی، زنده بدارند. در آیه ۴۹سوره مبارکه ی بقره خداوند به قوم بنی اسرائیل را یادآوری می کند که شما را از این گرفتاری نجات دادیم: «وَ إِذْ نَجَّيْناكُمْ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذابِ يُذَبِّحُونَ أَبْناءَكُمْ وَ يَسْتَحْيُونَ نِساءَكُمْ وَ فِي ذلِكُمْ بَلاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظِيمٌ». این جا ،مقدمه ی آشکار شدن قدرت خدا، با تولدحضرت موسی علیه السلام، در آن وضع سختگیرانه ی فرعون بروز می یابد و در آیات اولیه ی سوره قصص ،خداوند خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید که: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ».
جلسه ی چهل و چهارم - تاریخ: 1398/12/29 دانلود فایل صوتی قسمت اول 48 دقیقه مباحث مطرح شده: اهمیت قائل شدن آیات قرآن و روایات به افزون آگاهی و بر طرف شدن جهل به مسائل اعتقادی و توحیدی. در این زمینه با بهره گیری از آیه ۶ از سوره ی مبارکه تحریم که خدا ی متعال در این آیه می فرمایند: یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ قُواْ أَنفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا یَعْصُونَ اللَّهَ مَآ أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتش باز دارید، آتشی که هیزم آن مردم و سنگ است که بر این آتش فرشتگانی بسیار دل سخت مأمورند که هرگز نا فرمانی خدا را نمی کنند و چون خدا فرمان دهد اجرا می کنند. خدای مهربان انسان را همواره مورد عنایت و رحمت خود قرار می دهد و نعمت های فراوان در اختیار انسان قرار می دهد و این انسان است که باید آگاهانه توجه کند که آیا این داشته او را به تقرب و خوشنودی خداوند نزدیک می کند یا چون زنجیری ست در این راه. یکی از بزرگترین داشته های انسان در دنیا خانواده می باشد. خداوند در این آیه امر فرموده اند: که باز دارید خانواده خود را از آتش دوزخ و همچنین امیرمومنان علیه اسلام تعبیری فوق العاده می فرمایند : هر آن چه که آموختنش انسان را از آتش دوزخ نجات می دهد بیاموزید. خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله در جلد دوم از اصول کافی می فرمایند: کُلُّکُمْ راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ ... وَ الرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهل بَیْتِهِ وَ هُوَ مَسئُولٌ عَنْهُمْ وَ المَرْأةُ راعِیَةٌ عَلى بَیْتِ بَعْلِها وَ وَلَدِها؛ بدانيد كه همه ی شما مسؤوليد و بازخواست مى شويد. مرد، سرپرست خانواده است و نسبت به آنان، بازخواست مى شود و زن هم مسؤول خانه، شوهر و فرزندان اوست و در برابر آنان، بازخواست مى شود. باید در بحث تبلیغ به نکاتی توجا داشت، از جمله: ۱)انسانهای مقبول تر باید در زمینه تبلیغ, فعال تر باشند. ۲)زدودن جهل و ایجاد آگاهی منحصر به پدر نیست. ۳) در مقابل مسؤولیتی که بر عهده ما قرار داده می شود باید وظیفه شناس باشیم. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 30 دقیقه مباحث مطرح شده: بخش دوم از جلسه ۴۴ می پردازد به کتاب شریف مکیال و بیان کمالات آن حضرت و شباهت ایشان به حضرت موسی سلام الله علیه. ۱) موسي عليه السلام، دوران حملشان مخفي بود، قائم عليه السلام نيز همين طور. ۲) موسي عليه السلام : ولادتشان مخفيانه صورت گرفت، قائم عليه السلام نيز ولادتشان مخفيانه انجام شد. ۳)موسي عليه السلام از قومشان دو غيبت داشتند كه يكي از ديگري طولاني تر بودحضرت قائم عليه السلام نيز دو غيبت داشته که يكي از ديگري طولاني تر است. ۴) خداوند تعالي با موسي عليه السلام سخن گفت، حضرت قائم عليه السلام نيز همين طور، خداوند متعال با ایشان سخن گفت. ۵) موسي عليه السلام از قوم خود و ديگران از ترس دشمنانش غايب شد، مولای ما حضرت قائم عليه السلام نيز از ترس دشمنان از قومشان غايب شدند. ۶) موسي عَلي نَبِيِّنا وَ آلِهِ وَ عَلَيْهِ السَّلام وقتي غايب شدند، قومشان در منتهاي رنج و فشار و مشقت و ذلت واقع شدند، قائم عليه السلام نيز شيعيانش و دوستانش در زمان غيبتشان در منتهاي سختي و فشار و ذلت مي افتند تا خداوند كساني را كه ايمان آورده اند را پاک کند و کافران را هلاک سازد. دانلود فایل صوتی قسمت سوم 23 دقیقه مباحث مطرح شده: معرفی یکی دیگر از اصحاب امام حسین علیه السلام، که نام ایشان بریر بن خضیب همدانی می باشد. که از ویژگی های ایشان می توان به چند مورد اشاره کرد: ۱) ایشان از بزرگترین قرآن شناسان زمان خود بوده اند که به ایشان لقب سید القراء را داده بودند. ۲) ایشان اعتقاد و باور راسخ به امام زمان خود داشته اند تا جایی که مناظره ای با یزید انجام میدهد. ۳) سخنوری توانا بوده و زمانی که آب را بر روی امام علیه السلام می بندند با اجازه امام زمان خود با آن ها به احتجاج می پردازد. و سرانجام به دست کعب بن جابر به شهادت می رسد.
جلسه ی چهل و پنجم - تاریخ: 1399/1/5 دانلود فایل صوتی قسمت اول 16 دقیقه مباحث مطرح شده: ماجراي مباهله ی يزيد بن معقل و جناب برير در كتاب تاريخ طبري كه محوري ترين كتاب تاريخ مكتب خلفاست ماجراي يزيد ابن معقل و جناب برير از ياران حضرت سيدالشهدا عليه السلام به تصوير كشيده شده است كه جناب برير كه پيشوايي حضرت سيدالشهدا عليه السلام را پذيرفته بودند پيروز شدند و يزيد ابن معقل كه فدايي عثمان بود در سپاه يزيد قرار گرفته بود. اگر شخصي در جايي از فردي حمايت كرد، سخني در تجليل و يا تقبيح كسي گفت مي توانيم معيار داشته باشيم كه ايا در مسير ثواب است و يا در مسير گمراهي و خطا! كسي كه پيرو عثمان بود در سپاه يزيد قرار گرفت و كسي كه مخالف عثمان بود در سپاه سيد الشهدا عليه السلام قرار گرفت! هشيار باشيم كه با عنوانها و اصطلاحات كلاه سرمان نرود . دانلود فایل صوتی قسمت دوم 13 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی شباهت هاي حضرت صاحب الامر عليه السلام و حضرت موسي عليه السلام شباهت هفتم: هنگامي كه قوم جناب موسی در بيابان سرگردان شدند و سال ها در ان حال بسر مي بردند، هرگاه فرزندي بر آن ها زاده مي شد پيراهني بود بر ایشان مثل پوست بدن؛ پس از قيام حضرت صاحب الامر عليه السلام كساني هستند كه هزار سال عمر مي كنند، هر سال خداوند به ان ها فرزندان پسري مي دهند كه پيراهن هايي دارند به مانند پوست بدن. شباهت هشتم : حضرت موسي عليه السلام بني اسراييل منتظر قيامش بوده است و شيعيان نيز همين طور منتظر قیام امامشان هستند. شباهت نهم: به موسي عليه السلام كتاب داديم و در ان اختلاف كردند، نيز در باره ی كتاب وجود مقدس امام عصر عليه السلام اختلاف مي شود. شباهت دهم: حضرت حجت عليه السلام وقتي تشريف بياورند مردم با اموري كه مربوط به حضرت است مثل نهری که قوم حضرت موسي عليه السلام با آن مورد ازمايش گرفت آزمون می شوند. شباهت يازدهم: حضرت حجت عليه السلام همان عصاي حضرت موسي عليه السلام را دارند؛ با همان شكل و همان معجزات. شباهت دوازدهم: حضرت موسي عليه السلام با ترس از مصر فرار كردند؛ حضرت صاحب الامر عليه السلام هم از ترس اشرار در غیبت به سر می برند. شباهت سيزدهم: حضرت موسي عليه السلام دشمنش قارون به زمين فرو رفت، در زمان امام عصر علیه السلام نيز سفياني به زمين فرو خواهد رفت. شباهت چهاردهم: حضرت موسي عليه السلام دستش را بر مي اورد و دستش مي درخشيد وجود حضرت حجت نيز نورش مي درخشد. شباهت پانزدهم: برای حضرت موسي عليه السلام از سنگ دوازده چشمه جوشيد و حضرت صاحب عليه السلام نيز به سنگ مي زنند و غذا براي یارانشان مهيا مي شود. دانلود فایل صوتی قسمت سوم 35 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث شباهت ها ي حضرت موسي عليه السلام و وجود مقدس حضرت صاحب الامر علیه السلام مطالبي در قران و روايات وجود دارد كه شباهت ها بين امت موسي عليه السلام و امت حضرت رسول صلي الله عليه و اله را نیز نشان می دهد. پيامبر صلي الله عليه و اله فرموده اند : يهود ٧١ فرقه. مسحيان ٧٢ فرقه و امت من ٧٣ فرقه مي شوند فقط يك فرقه ناجيه و اهل نجات است. به فرقه ی ناجيه در قران كريم، سوره ی مباركه طه ٢٥ تا ٣٢ اشاره شده است. چنانچه در روايات شيعه و پیروان مکتب خلفا آمده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همان اموري كه حضرت موسي عليه السلام براي برادرش خواست خدايا تو براي برادرم حضرت علي ابن ابيطالب محقق بفرما. پیامبر رحت پس از نماز سر مباركشان را بلند كردند و فر مودند: همانا برادرم موسي از خدا درخواست كردند رب اشرح لي صدري و يسر لي امري و احلل عقده من لساني يفقهوا قولي و اجعل لي وزيرا من اهلي هارون اخي اشدد به ازري و اشركه في امري؛ بار الها! من محمد و بر گزيده ی تو هستم! بار الها به من شرح صدر قرار بده، علي برادرم را وزيرم و پشت مرا به او محكم كن! جبرييل نازل شد "مبارك باشد بر تو".
جلسه ی چهل و ششم** - تاریخ: 1399/1/12 دانلود فایل صوتی قسمت اول 51 دقیقه مباحث مطرح شده: مولا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: پیوستن به خدای متعال در گسستن از مردم است و در بخشی از مناجات شعبانیه آمده که خدایا، نعمت بریدن کامل از همه را به منِ گرفتار لطف کن! البته این به معنی انزجار و تنفر از مردم نیست، بلکه ما باید بدانیم همه ی تقرب به درگاه خدا در بودن با مردم و جامعه نیست؛ گاهی هم باید فاصله ای را با مردم رعایت نمود. (این روایات توضیحات دیگری هم دارد) همچنین پیامبر رحمت فرمودند برای مومن سه چیز شادی آور است: ۱- مومن از دیدن برادر مومنش، شاد می شود 2- وقت افطار 3- تهجد وشب زنده داری آخر شب. همچنین در روایات آمده که حضرت ابراهیم خلیل نشد مگر این که به مردم اطعام می داد و وقتی مردم خواب بودند نماز می خواند. بیان ادامه ی شباهت های حضرت موسی علیه السلام با وجود مقدس حضرت مهدی عجل الله فرجه: آیه ی ۲۵ تا ۳۲ سوره ی طه مورد صحبت قرار گرفت؛ در این آیات که در ظاهر به جانشینی حضرت موسی اشاره شده در مکتب اهل بیت و روایات به حقایقی از بطون این آیات نیز تذکر داده شده است. در میان امت بنی اسرائیل با امت پیامبر شباهت های است که مرحوم صدوق، در کتاب «من لا یحضره فقیه» صفحه ۶۰۹ روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده که هرچه در بنی اسرائیل روی داد نعل به نعل در امت اسلام هم روی می دهد؛ بی کم و کاست.بیان ادامه ی شباهت های حضرت موسی علیه السلام با وجود مقدس حضرت مهدی عجل الله فرجه: آیه ی ۲۵ تا ۳۲ سوره ی طه مورد صحبت قرار گرفت؛ در این آیات که در ظاهر به جانشینی حضرت موسی اشاره شده در مکتب اهل بیت و روایات به حقایقی از بطون این آیات نیز تذکر داده شده است. در میان امت بنی اسرائیل با امت پیامبر شباهت های است که مرحوم صدوق، در کتاب «من لا یحضره فقیه» صفحه ۶۰۹ روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل کرده که هرچه در بنی اسرائیل روی داد نعل به نعل در امت اسلام هم روی می دهد؛ بی کم و کاست. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 43 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی چهل و هفتم - تاریخ: 1399/1/19 دانلود فایل صوتی قسمت اول 55 دقیقه مباحث مطرح شده: فرقه ناجیه مترادف شیعیان اهل بیت است و روایاتی در تایید این مطلب وجود دارد که در منابع مکتب خلفا و مکتب اهل بیت آمده است. یکی از این منابع، کتاب اسرار آل محمد است که در روایت هفتم آن سلیم بن قیس هلالی از امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که فرمودند: به زودی امت به 73 گروه متفرق خواهند شد که 72 گروه در آتش و 1 گروه در بهشت خواهند بود. 13 گروه از 73 گروه محبت ما اهل بیت را ادعا می کنند ولی یکی از آن ها در بهشت و 12 تا در آتش هستند. حضرت امیرالمومنین علیه السلام ضمن توضیح شرایط فرقه ناجیه در دنیا و آخرت چند مطلب را اشاره کرده اند. 1- کسانی هستند که به من امیرالمومنین و امامت و اطاعت من بر اساس کتاب خدا و سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله ایمان دارند. 2- از شاخصه ها و ملازمات این ایمان بغض و کینه و ابراز بیزاری از دشمنان من علی است. 3- کسانی که در این مسیر قرار گرفتند، خدا به آن ها این معرفت را داده و ناصیه (موی جلوی سر) آن ها را گرفته و در زمره ی شیعیان ما قرار داده و آن ها یقین پیدا کرده اند و شکی با یقینشان مخلوط نشده؛ پس هدایت دست خدا است. 4- عده ای می کوشند که شک را برای ما مقدس جلوه دهند. یعنی می خواهند از نو خودمان دنبال اعتقادمان برویم. 5- مومنان بی حساب وارد بهشت می شوند و مشرکان بی حساب وارد آتش می شوند. حساب برای افرادی با صفات زیر است: _ برای آنان که قلبشان با اسلام انس داده شده و گنهکارند. _ برای آنان که اعمال نیکی را با اعمال بدی مخلوط کرده اند. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 64 دقیقه مباحث مطرح شده: سوال: آیا این که نشانه هایی برای ظهور امام زمان علیه السلام در دنیا دیده می شود، پس ظهور حضرت نزدیک است؟ پاسخ: 1- در دعای عهد آمده ما به واسطه ی امیدی که به رحمت خدا داریم ظهور را قریب می دانیم و دیگران از روی ناامیدی و خطا آن را بعید می دانند. 2-تمام علایم ذکر شده در روایات همگی بداء پذیر است یعنی هر کدام می تواند رخ ندهد ولی ظهور امام زمان علیه السلام رخ دهد. 3- ما موظف و مامور به انتظار علایم نیستیم بلکه ما موظف و مامور به انتظار خود امام زمان هستیم. 4- تعیین روایات خاص علایم ظهور، علایم قیامت و علایم رجعت کار افراد بسیار خبره است. 5- تعیین مصادیق برای مفاهیم روایی علایم ظهور، کاری عبس و گاهی خطرناک است. 6- تعیین علایم ظهور در دل مومن امید ایجاد می کند و در دل دشمن ترس. ولی تاکید بسیار بر علایم ظهور باعث می شود برعکس شود و در دل مومن تردید ایجاد شود و در دل دشمن ترس از بین برود. 7- نه خدا و نه امام زمان معطل تحقق علایم ظهور نیستند. به زمان کوتاهی امر ظهور حضرت فراهم می شود و فقط وابسته به اذن خدا است. کتاب مکیال بخش اول قسمت 9: ملائکه در نظام خلقت نقش های قابل توجهی دارند. آن ها مجبور به بندگی و اطاعت خدا نیستند ولی آنها مطیع خدا هستند. حالا اگر کسی برای آنها دعا کند در سعادتش موثر است.
جلسه ی چهل و هشتم - تاریخ: 1399/1/26 دانلود فایل صوتی قسمت اول 53 دقیقه مباحث مطرح شده: ما برای این که معرفت صحیحی از حجت خدا داشته باشیم باید از خداوند معرفت بخواهیم که «المَعرِفَةُ صُنعُ الله» زیرا معرفت دادنی است و ما نمی توانیم خودمان به دست آوریم؛ وقتی معرفت به ما داده شد نقش ما تسلیم و پذیرش آن است. هر امامی تمام شئون امامت را به همراه دارد حالا ممکن است بعضی از این شئون امکان بروز پیدا کند یا نکند. معرفت نسبت به ولی خدا از حیاتی ترین داشته های ما می باشد و موجب سعادت دنیا و آخرت ما می شود. امام عصر علیه السلام در زمان ظهورشان به قدرت الهی انتقام از دشمنان خدا را می گیرند. و لات و عزی و آن زنی که خون به دل امام مجتبی علیه السلام کرد و دل امیرالمؤمنین علیه السلام را سوزاند زنده کره، به سزای اعمالش می رسانند. که حتی در آن زمان هم امتحانی برای مردم است که چقدر تسلیم امر امام زمان علیه السلام هستند. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 57 دقیقه مباحث مطرح شده: در روایتی آمده است که حضرت ولی عصر علیه السلام در زمان ظهورشان حمیرا را به امر الهی از قبر بیرون آورده و زنده کرده و مجازات می نمایند. زیرا حمیرا به ماریه ی قبطیه همسر مؤمن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تهمت زده و گفته بود که ارتباط غیر اخلاقی بین ماریه و جریح بوده است. در منابع مکتب خلفا این ماجرا از قول عایشه نقل شده است که من به خاطر حسادتم در پاسخ به سؤال پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند آیا ابراهیم شبیه من هست؟ گفتم نه! نمی بینم که شباهتی به شما داشته باشد! همچنین در کتب مکتب خلفا نقل شده است که عایشه می گوید: ... می خواستم بگویم این فرزند شما نیست! خداوند توسط امیرالمؤمنین علیه السلام ماریه را از این اتهام تبرئه کرد اما چون این تهمت دل پیامبر را سوزاند خداوند آیه ای نازل فرمود و وعده داد در زمان قیام حجتم این انتقام گرفته خواهد شد. در کتب پیروان مکتب خلفا در نقل ماجرای افک مطالبی گفته شده که با عصمت پیامبر تعارض دارد و باید دانست نبوتی که در مکتب تشیع است با نبوتی که در مکتب خلفاست بسیار تفاوت دارد. طبق فرموده ی اهلبیت علیهم السلام ما اسم حمیرا را برای نامگذاری فرزندانمان استفاده نمی کنیم زیرا این نام مبغوض خداوند است. چنانچه امام کاظم علیه السلام در حالی که کودکی در گهواره بودند با زبان فصیح به ابنِ سراج که خدمت امام صادق علیه السلام رسیده بود فرمودند: نام دخترت را که حمیرا گذاشتی تغییر بده و امام صادق علیه السلام هم بر این دستور امام کاظم علیه السلام تأکید فرمودند. خداوند بغض نسبت به دشمنان اهلبیت علیهم السلام را در قلب ما و نسل ما، تا قیامت روزافزون گرداند. ان شاءالله.
جلسه ی چهل و نهم - تاریخ: 1399/2/2 دانلود فایل صوتی قسمت اول 68 دقیقه مباحث مطرح شده: آيات مهدوي كه در قرآن آمده يا بسيار واضح است كه در مورد آينده اي كه تا به حال اتفاق نيفتاده سخن مي گويد و يا از طريق روايات شناخته مي شوند. بحث حجيت قرآن بسيار دقيق و جالب است! تا كجا مي توان پيش رفت كه در دام «حسبنا كتاب الله» نيفتاد و از آن طرف آن را غير قابل فهم هم ندانست. بحثي در تفاوت الفاظي است كه در نسخ دعاها آمده و در كل در بحث خواندن دعاها، زيارت و آداب آن و بعضي آداب و اعمال، مثل آداب تسبيحات حضرت زهرا عليها سلام مطالبی طرح شد. ما نبايد به حداقل ها اكتفا كنيم و نگاهمان فقط به ظاهر اين اعمال باشد. بلكه زيارت و دعا، باطن و روحي دارد كه در درجه ی اهميت بيشتري است. يك چيزهايي در حرم و زيارت علي ابن موسي الرضا عليه السلام هست و عناياتي كه حضرت در پرتو توجه و توسل به ايشان مي فرمايند كه نبايد از آن غافل شد. ما منكر آداب و ظواهر نيستيم ولي نبايد از قرار دادن خود در پرتو نور امام غافل بود. اتفاقا از علائم نبودن ما در اين پرتو نور اينست كه اتفاق عجيبي هم در سلوك ما نمي افتد. بايد خودتان بفهميد و بچشيد اين عنايت ها و اين ديدني و شنيدني ها را. ذكر حضرت زهرا سلام الله عليها در اين عالم كارها مي كند و ائمه به نام مادرشان حساس هستند بايد با سجده و تضرع و دعا خواست كه نور معرفت مهدوي به دل انسان بتابد. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 80 دقیقه مباحث مطرح شده: در مورد بعضي از عبادات گفته شده كه از اهوال روز قيامت انسان را حفظ مي كند كه يكي از آنها نماز شب ٢٨ ماه شعبان است. مي توان بعضي اعمال مستحب را رجائاً به جا آورد. بحثي تحت عنوان تسامح در ادلّه سنن داريم تسامح يعني سهل گيري؛ ولنگاري نبايد باشد ولي سخت گيري در جايي است كه با انجام آن حلال و حرامي جا به جا مي شود ولي در مسائل غير از آن لازم نيست. از مجموعه روايات به نظر مي رسد اصل سهل گيري در تعداد بعضي اذكار باشد مثل وقتي شماره تسبيحات حضرت زهرا عليها سلام را فراموش مي كنيم. در روايات گاهي تغييري در خواندن دعا ايجاد كرده اند و بازهم اميد از مرحمت خداوند را مطرح كرده اند. مثل زيارت عاشورا كه مي توان به ٣ مدل آن را خواند ... به هر حال نبايد خود را حتي از مقداري از توجه به محضر امام محروم كرد و مي توان فقط به خواندن تنهاي زيارت عاشورا بدون لعن و سلام اضافه و نيز گفتن تنها لعن و سلام و همچنين سلام تنها و بردن نام اباعبدالله کفایت کرد ولی به همين مقدار هم بکوشیم خودمان را از بهره مندی از آن وجود پر بركت محروم نسازيم
جلسه ی پنجاهم - تاریخ: 1399/2/9 دانلود فایل صوتی قسمت اول 50 دقیقه مباحث مطرح شده: کتاب شریف مکیال به بخش چهارم عنوان دهم از حرف الف در مورد گرفتن انتقام امام زمان علیه السلام از لات و عزی و حمیرا که در دو جلسه ی قبل به آن پرداخته شده بود توضیحاتی داده شد. برای این که ارتباط بحث با امام زمان علیه السلام معلوم شود صاحب مکیال می گوید اگر ما با خوی معنوی و دینی و اعتقادی نه تنها و با خوی انسانی و حتی خوی حیوانی متوجه شویم که کسی هست که از دشمنان نور، از دشمنان حقیقت، از دشمنان صداقت انتقام خواهد گرفت ما برای او دعا می کنیم. ما وقتی متوجه می شویم یکی قرار است حد بزند به تهمت زننده به یکی از همسران پیغمبر -که درود خدا بر او و اهل بیتش باد- و حکم خدا را اجرا کند نه این که هوس خود را اجرا کند ما از این خوشحال می شویم. مرحوم صاحب مکیال می گوید حالا یکی از این کارهایی که این آقا، این موعود، این فرد که فرض کنیم شما هم نمی شناسید انجام می دهد این است آیا حقش نیست شما برای او دعا کنید؟ ما به وجدان خود مراجعه می کنیم و می گوییم بله کسی که خدا را خشنود می کند، کسی که اطاعت فرمان خدا می کند، کسی که از یکی از تهمت زنندگان به همسران پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم انتقام می گیرد و حدش را جاری می کند اگر کسی طبق دستور خدا عمل کند من خشنود می شوم که چنین کسی در سلامت باشد و بتواند کار خود را انجام دهد و او امام زمان علیه السلام است. در مورد پرخاشگری، تندی، شلاق زدن و مانند آن صحبت شد که این ها چه موقع بد است؟ در مورد بنی شیبه گفته شد که این ها کسانی بودند که به هر دلیلی از یک جایی خود را صاحب کعبه و صاحب پارچه ها و اموالی که متبرک به کعبه می کردند می دانستند. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 72 دقیقه مباحث مطرح شده: در مورد فایل صوتی و تصویری که در کانال بود و شنیدن و دیدن آن توصیه شده بود توضیحاتی داده شد و این نکته مطرح شد که سعی کنیم لعنی که در زیارت عاشورا و یا زیارات دیگر است را بدانیم و بشناسیم که چه کسانی را لعن می کنیم و از آن ها برائت می جوییم. روایت از امام صادق علیه السلام که فرمودند: من بعد از هر نماز این ۴ مرد ابوبکر، عمر، عثمان، معاویه و این ۴ زن عایشه، حفصه، ام الحکم و هند را لعن می کنم. کتاب شریف مکیال رسیدیم به بخش چهارم عنوان یازدهم اقامه و برپاکردن حدود الهی. روایت از امام صادق علیه السلام که فرمودند: در آن زمان (زمان ظهور) حدود الهی برپا می شود و ما از این می فهمیم که در زمان غیبت لااقل بخشی از حدود الهی تعطیل است و انجام نمی شود. روایت از یونس بن عبدالرحمن که روایت کرده است از امام رضا علیه السلام که امر می نمودند با این کلمات برای امام زمان علیه السلام دعا کنیم: اللهم و جدد بهی ممتها من دینک ... تا آخر دعا که خوانده و ترجمه شد. یک بخشی از دین تغییر کرده و بخشی از آن حذف شده است و با حضور حضرت چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ و آنچه که مسلم است در اینکه تواتر معنوی دارد و چه بسا تواتر لفظی داشته باشد این است که: یملاء الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا یعنی اگر حضرت تشریف بیاورند زمین پر می شود از قسط و عدل همانطور که پر شده است از ظلم و جور. تفاوت قسط و عدل بیان شد و توضیحاتی داده شد. گفته شد که عدالت مهدوی با همه عدالت های زمان ها متفاوت است حتی با عدالت حضرت علی علیه السلام زیرا در زمان حضرت علی علیه السلام محدودیت هایی وجود داشت که در زمان امام زمان علیه السلام وجود نخواهد داشت. و این از اختصاصاتی است که خدا برای امام زمان علیه السلام قرار داده است. اضطرار و ناچاری آن حضرت که اشاره شد به آیه أمن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء ..... که امام صادق علیه السلام آن مضطر را امام زمان علیه السلام بیان می کنند. پس ما باید برای ظهور آن حضرت زیاد دعا کنیم.
جلسه ی پنجاه و یکم - تاریخ: 1399/2/16 دانلود فایل صوتی قسمت اول 41 دقیقه مباحث مطرح شده: کمالات حضرت و شباهت امام زمان به حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام از کتاب شریف مکیال از امام صادق علیه السلام روایت شده که وقتی فرعون مطلع شد که نابودی حکومتش به دست موسی خواهد بود. بیست و چند هزار نوزاد را کشت ولی نتوانست به حضرت موسی دست یابد زیرا خداوند او را حفظ کرد و بنی امیه و بنی عباس وقتی دانستند سقوط سلطنت جبارانشان به دست قائم خواهد بود شمشیر های خود را در کشتن آل رسول صلی الله علیه وآله ونابودی نسل پیامبر بکار گرفتند. نکته : سیره و روش مکتب ظلم و مکتب سقیفه کشتن است و حکومت بر مردم به هر قیمتی روایاتی پیرامون ذکر شریف و نام خاص امام زمان علیه السلام : روایت اول :از امام باقر علیه السلام سوال شد چرا حضرت به نام خاص نامیده شدند؟ فرمودند: وقتی جدشان امام حسین علیه السلام کشته شد ملائکه به درگاه خدا ضجه زدند و عرض کردند خدایا آیا رها کرده ای بهترین خلقت را؟ خداوند فرمود به عزت و جلالم سوگند از قاتلین او انتقام می گیرم حتی اگر زمانی گذشته باشد. روایت دوم : امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت این نام شریف برشان نهاده شده چون به حق قیام می کنند. روایت سوم : امام جواد علیه السلام فرمودند: فرزند امام حسن عسکری علیه السلام به حق قیام خواهد کرد هنگامی که نام امام زمان از ذهن ها پاک می شود و اکثر معتقدین به امامتش مرتد می شوند . دانلود فایل صوتی قسمت دوم 51 دقیقه مباحث مطرح شده: ریشه و حکمت نام خاص ( قائم ) امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت اول : حضرت رضا علیه السلام در مجلسی در مسیر خراسان هنگام شنیدن نام خاص امام زمان ایستادند و دستشان را بر سر شریفشان قرار داده و این دعا را خواند : اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه. روایت دوم : از امام صادق علیه السلام سوال شد چرا مردم باشنیدن نام قائم از القاب امام زمان می ایستند؟ حضرت پاسخ فرمودند که آن بزرگوار غیبتی طولانی دارد و آن حضرت از شدت محبتی که به دوستدارانشان داردند هرکس وجود مقدس امام زمان را با این لقب ذکر کند امام زمان با چشمان شریفشان به او نظر می کنند. از موارد تعظیم ایشان این است که این بنده روسیاه می ایستد و از خدا تعجیل فرجش را درخواست مین ماید. صدر الاسلام همدانی در کتاب تکالیف الانام فی غیبه الامام این گونه می نویسد: هرکس در هر مکانی و در هر مجلس و محفلی در خشکی باشد یا در دریا نیکوکار باشد یا فاجر و اسم مبارک حضرت را ببرد منطور نظر و محل توجه مخصوص آن حضرت قرار می گیرد . نکته: یکی از اولیای الهی به ملاقاسم رشتی سفارش کردند که اگر مومنی در بلایا گرفتار شد این عبارت را بخواند و تاثیرش مجرب است: **یا محمد و یا علی و یافاطمه یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی **
جلسه ی پنجاه و دوم - تاریخ: 1399/2/23 دانلود فایل صوتی قسمت اول 61 دقیقه مباحث مطرح شده: در شباهت هاى حضرت موسى عیله السلام با حضرت ولى عصر عجل الله تعالی فرجه. شباهت 17: روايت از أمام جواد علیه السلام آمده که: به تحقيق خداوند تبارك و تعالى امر او را در يك شب إصلاح خواهد كرد همجنان كه امر كليم خود موسى را يك شبه اصلاح نمود، كه براى بر گرفتن اتش براى خانواده اش رفت ولى در حالي كه به پيامبرى مبعوث شده بود بازگشت. ظهور امام فقط با امر خداوند واقع مي شود. حضرت معطل جمع شدن ياران نيستند، در نظام خلقت خداوند شرايط و مقدماتی را برای ظهور قرار داده ولى بداء پذير هستند. شباهت 18: غربال مي شويد! امام صادق علیه السلام فرمودند; همان طور كه زمان مبعث پيامبر گرفتارى وجود داشت دوباره به همان وضع برمي گرديد، اشفته و در هم مي شويد. غربال مي شويد غربال شدنى عجيب و ويژه. افراد در دينشان به ازمايش كشيده مي شوند. خداوند ظهور حضرت موسی را به خاطر امتحان قومش به تأخير انداخت تا خدا پرستان از گوساله پرستان جدا شوند. همين اتفاق هم در طول غيبت أمام زمان رخ می دهد تا مشخص بشود چه كسانى پا بر جا هستند. أمام رضا علیه السلام فرمودند; فتنه در ايه ٢ سوره عنكبوت، فتنه در دين است. ازمايش مي شوند ان چنان كه طلا ازمايش مي شود و خالص مي شوند ان چنان كه طلا خالص مي شود. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 27 دقیقه مباحث مطرح شده: در شباهت جناب یوشع با امام زمان علیه السلام دو ویژگی بیان شده که موضوعی در تبری دارد و قابل توجه هست. ا- پس از وفات حضرت موسی علیه السلام جناب یوشع در امر تربیت قوم بنی اسراییل مأمور شد و منافقان امت با آن حضرت جنگ کردند. منافقان امت حضرت حجت هم با ایشان جنگ خواهند کرد. ۲,خورشید برای جناب یوشع برای اجابت امر حجت خدا بازگشت و برای حضرت حجت هم باز خواهد گشت. آزمون بشریت در کربلا تجلی کرد. معرفی جناب بشیر بن عمرو حضرمی از اصحاب اباعبدالله صلوات الله علیه. خبر اسارت پسرش را در مرزی در کربلا شنید، امام علیه سلام فرمودند تو از بیعت با من آزادی، برو برای آزاد کردن پسرت؛ او نپذیرفت و امام را تنها نگذاشت. در زیارت ناحیه مقدسه هم این چنین بیان شده که السلام علی بشیر بن عمرو، خداوند از تو قدردانی کند که وقتی امام زمانت اذن رفتن داد، او را بخاطر فرزندت تنها نگذاشتی و رها نکردی!
جلسه ی پنجاه و سوم - تاریخ: 1399/2/30 دانلود فایل صوتی قسمت اول 51 دقیقه مباحث مطرح شده: بررسی این پرسش که آیا باید از گرفتاریها خوش حال بود؟ این گونه نیست که ما از خدا طلب مرگ و گرفتاری کنیم و این با روایات و سخن اهل بیت علیهم السلام مغایر است. اهل بیت علیهم السلام می فرمایند ما راضی هستیم به آن چه خدا برای ما مقدر کرده است؛ این گونه نیست که ما از خدا طلب رنج کنیم. بیان روایتی درباره ی سه گروه از مردم و اعتقادشان. خطبه ای از نهج البلاغه و علت پیش آمدن گرفتاریها و سختی ها -افراد متذکر خدای متعال شوند (بلایا از مذکرات فطرت است) -کبر خود پسندی از فرد دور می شود. طلب تردشدگی باعث تقرب به درگاه خدا نمی شود. بیان قاعده ی استدراج. اهمیت استغفار و بیان برکاتش. خدا به واسطه ی استغفار رحمت ویژه ی خود را شامل حال بندگان می کند. گناهان عواقبی سخت را برای ما در پی دارند. شباهت حضرت ولی عصر سلام الله و جناب حزقیل زنده شدن مردگان اهمیت خواست و رضای حجت خدا برای خدا و اثرش بر بندگان عبارت «فقط خدا» عبارتی غلط است. اهمیت آموزش حدیث به فرزندان. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 44 دقیقه مباحث مطرح شده: بحث مرگ و بیان ۵ روایت. اهمیت یاد مرگ؛ روایت۲-آثار و برکات یاد مرگ توجه به این که شخصیت بزرگواری همچون حضرت زهرا سلام الله علیها در لحظات شهادت چه دعایی می کنند. از مستحبات زمان مرگ این است که عزیزان میت در کنارش باشند و به سرعت او را ترک نکنند و قرآن و دعا بخوانند. خواندن نماز در هر زمانی که بخواهید برای عزیز از دست رفته ی خود کاری انجام دهید و بیان آثار و برکاتی که برای میت و خواننده ی نماز دارد. یاد مرگ را در زندگیمان بیشتر کنیم. بیاندیشیم که این یاد مرگ چه نتایج و برکاتی در زندگیمان دارد.
جلسه ی پنجاه و چهارم - تاریخ: 1399/3/6 دانلود فایل صوتی قسمت اول 46 دقیقه مباحث مطرح شده: شباهت امام زمان علیه السلام و جناب حزقیل در حدیثی از امیر المومنین علیه السلام ذیل ایه ۲ سوره ی مبارکه حجر و آیه ۱۷ سوره مبارکه ی طارق، حضرت فرمودند: هرگاه من و شیعیانم از قبر بیرون آییم و عثمان بن عفان و پیروانش بیرون آیند، بنی امیه را بکشیم، در آن هنگام دوست می دارند آنها که کفر ورزیده اند مسلمان می بودند. در روایتی از امام حسن مجتبی علیه السلام: ای همه ی شیعیان بغض نسبت به عثمان را به فرزندان خود بیاموزید، هر کسی که در قلبش محبت عثمان باشد و دجال را درک کند، به او ایمان بیاورد، پس اگر دجال را درک نکند ولی محبت عثمان را داشته باشد حتی اگر مرده باشد در قبرش به دجال اقرا می کند و ایمان می آورد. ۲۰ نکته راجع به عثمان بیان شد. در خطبه ی شقشقیه از نهج البلاغه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام راجع به عثمان آمده: تا این که سومین آن ها به خلافت رسید و باد کرده تکیه بر مسند خلافت داد؛ هنرش خوردن و دفع کردن بود و اعمالی که مرتکب شد تسریع در سقوطش کرد. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 41 دقیقه مباحث مطرح شده: عرض ادب خدمت یکی از اصحاب سید الشداء علیه السلام، حضرت علی اکبر سلام الله علیه هریک از اصحاب حضرت علاوه بر فضیلت مشترک یاری امام عصر خود، یک فضیلت خاص دارند که در باره ی جناب علی اکبر باید گفت: از اختصاصات ایشان آن است که فرزند امام حسین علیه السلام و نواده پیامبر صلی الله علیه وآله و امیر المومنین علیه السلام و خانم صدیقه ی زهرا سلام الله علیها می باشند. در زیارت ناحیه مقدسه خدمت حضرت علی اکبر سلام الله علیه توسط امام زمان علیه السلام این گونه عرض سلام و ادب شده است: سلام بر تو، ای نخستین کشته از تبار بهترین باز مانده از نسل ابراهیم خلیل، درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه که درباره ات فرمود: خدا بکُشد آن گروهی را که تو را کُشت. پسرم! چه جراُتی بر خدای مهربان کردند و چه جسارتی در هتکِ حرمت پیامبر! پس از تو، خاک بر سر دنیا!
جلسه ی پنجاه و پنجم - تاریخ: 1399/3/13 دانلود فایل صوتی قسمت اول 32 دقیقه مباحث مطرح شده: آغاز بخش چهارم از کتاب شریف مکیال: نویسنده ی محترم بیان می کند: من در این جا اموری را بیان می کنم که اگر یکی از آن ها در شخصی یافت شود بر ما واجب و لازم است که برای او دعا کنیم، به حکم عقل یا شرع یا فطرت انسانی، بلکه از روی سرشت حیوانی. در صورتی که تمام این امور در وجود مقدس امام زمان علیه السلام جمع است. و بعد می نویسد: من قسمتی از این امور را به ترتیب حروف الفبایی می آورم. حرف «ب» نکته ی ۱: بخشش آن حضرت نکته ی ۲: بپاداشتن حجت ها و راهنمایان. در توقیع شریف آمده است: و اما در حوادث و پدیده هایی که رخ می دهد، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید، به درستی که آنان حجت بر شمایند و من حجت الله هستم. نکته ی ۳: بلاء آن حضرت (ابتلا به مصیبت ها) در حضرت قائم از ۷ پیامبر نشانه هست، و اما از ایوب، فرج و گشایش پس از ابتلا. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 73 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیحاتی در مورد «راویان حدیث»: صاحبان رساله متقی وخداترس که با اعتقادات صحیح و بر اساس آیات و روایات قرآنی سخنان و احکامی را استخراج می کنند، از مصادیق راویان حدیث هستند، ولی راوی حدیث فقط مرجع تقلید نیست، کسی است که احادیث اهل بیت علیهم السلام را برای مردم بیان می کند و در این روایتش صداقت را رعایت می کند، تفسیر به رأی نمی کند و از خود نظر نمی دهد؛ هر جا هم که لغزش پیدا می کند، ما اجازه تقلید از او را نداریم، باید ببینیم روایت چه می گوید. در مراجعه به روایت هم جمع روایات را نگاه می کنیم. حرف«ت»: عنوان اول: تألیف قلوب کجاست آن که میان پراکندگی صلاح و رضا را جمع می کند؟ (دعای ندبه). عنوان دوم: تلطف آن حضرت نسبت به ما روش های یاری امام عصر علیه السلام: ۱- گفتار.۲- نوع رفتار و کردار.۳- بذل مال.۴- نوشتن و ...
جلسه ی پنجاه و ششم - تاریخ: 1399/3/20 دانلود فایل صوتی قسمت اول 65 دقیقه مباحث مطرح شده: درست است که علمِ با عمل، بهره ی بیشتری برای ما می اورد اما خودِ علم ارزش ویژه ای دارد. پیامبراکرم صلی الله علیه واله فرمودند: .. (جوینده ی علم حقیقی) هر بابی از علم که به دست می اورد برای او سود مند تر از آن است که به مقدار کوه ابو قبیس طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند. احیای امر اهل بیت به کمیت نیست. مجلسی که بگذرد و در آن احیای امر اهل بیت نشود در قیامت عامل خسران هست. کسی که مردم را به هدایت و مسیر خیر دعوت می کند، خدا اجر همه کسانی که از او تبعیت کردند را به او می دهد بدون این که از ان ها چیزی کم شود؛ وهر کس به ضلالت و گمراهی دعوت کند، هر کسی در این مسیر برود گناهش را برای او هم می نویسند و از گناه ان ها هم چیزی کم نمی شود. شباهت های حضرت ولی عصر علیه السلام و جناب داوود نبی علیه السلام: شباهت اول :همانطور که حضرت داوود را خداوند خلیفه کرد، امام زمان علیه السلام را هم خداوند خلیفه قرار داده است. شباهت دوم: خدای متعال برای جناب داوود آهن را نرم کرده (واَلَنّا له الحدیدّ) برای حضرت هم چنین است. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 45 دقیقه مباحث مطرح شده: شباهت سوم: با داوود علیه السلام سنگ صحبت کرد در مسیری که به جنگ می رفتند، وجود مقدس امام زمان علیه السلام هم شمشیرشان با ایشان صحبت می کند. شباهت چهارم: حضرت داوود جالوت را کشت و حضرت صاحب الزمان علیه السلام دجال را که بدتر از جالوت است می کشند. شباهت پنجم :حضرت داوود به الهام در بین مردم حکم می کرد. حضرت صاحب الزمان علیه السلام هم بدون طلبیدن شاهد حکم می کنند. شباهت ششم: برای حضرت داوود نوشته ای از آسمان نازل شد که مهری از طلا بر آن بود. حضرت صاحب الزمان علیه السلام هم نوشته ای، با مهری از طلا دارند. توجهی و عرض ادبی خدمت حضرت علی اکبر علیه السلام ...
جلسه ی پنجاه و هفتم - تاریخ: 1399/3/23 دانلود فایل صوتی قسمت اول 67 دقیقه مباحث مطرح شده: نكته های حسيني: آن گاه كه مردان خاندان سيدالشهدا عليه السلام يك به يك به ميدان رفتند، حضرت فرمودند اي خاندان من شكيبا باشيد كه پس از امروز، هيچ گاه خواری نخواهيد ديد و عزّت حقيقي نزد شماست؛ "صَبْراً یا أَهْلَ بَیْتِی وَاللهِ لا رَأَیْتُم هَواناً بَعْدَ هذَا الْیَوْمِ." هجرت یعنی ايمان آوردن بعد از كفر؛ ترك كردن باديه نشيني و براي يادگيري معارف الهي، به پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم و اهل بيت عليهم السلام مراجعه كردن. تعربِ بعد از هجرت یعنی بازگشت به باديه، پس از هجرت به مدينه؛ سكنيٰ گزيدن در سرزمینى که موجب نقص در دین فرد مى گردد و از كبائر است. آيات ٩٦-٩٧-٩٨ سوره ی مباركه نساء در اين مورد است. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله: هركه فرار كند به سبب دين خود از زميني به زمين ديگر اگر چه به مقدار يك شَبَر باشد، بهشت بر او واجب مي شود. فرمايش گرانقدر پيامبر عزيزمان به اميرالمومنين عليه السلام: إذا رَأيتَ الناسَ يَشتَغِلُونَ بالفَضائلِ فاشتَغِلْ أنتَ بِإتمامِ الفَرائضِ. از مهم ترين فرائض، زانو زدن در مكتب امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مي باشد. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 49 دقیقه مباحث مطرح شده: كسي كه در مسائل ديني جاهل است، اعرابي است؛ خداوند متعال مي فرمايند: چرا كوچ نمي كنند جز اين كه در مسائل ديني آگاه شوند و قوم خويش را انذار دهند. اميرالمومنين عليه السلام می فرمایند: هجرت كنندگان كساني هستند كه گناهان را ترك مي كنند و جهاد، دوري كردن از محرمات خداست. امام صادق عليه السلام می فرمایند: دوست دارم ادامه دهم كار خيري را كه نفسم بر آن عادت نموده، اگر روز از من فوت شود، شب انجام مي دهم و اگر شب فوت شود، روز انجام مي دهم ، عملي كه دوام داشته باشد تا هر پنجشنبه و آخر سال و نيمه شعبان به امام عليه السلام ارائه شود، پس اگر مشغول كاري شديد تا يك سال آن را ادامه دهيد. آيه ٨٢ سوره مباركه ی توبه(فَلْيَضْحَكُواْ قَلِيلًا وَلْيَبْكُواْ كَثِيرًا) خطبه ١١٢ نهج البلاغه: إنَّ الزّاهِدينَ فِي الدُّنيا تَبكي قُلوبُهُم وإن ضَحِكوا، ويَشتَدُّ حُزنُهُم وإن فَرِحوا، ويَكثُرُ مَقتُهُم أنفُسَهُم وإنِ اغتُبِطوا بِما رُزِقوا.
جلسه ی پنجاه و هشتم - تاریخ: 1399/3/27 دانلود فایل صوتی قسمت اول 54 دقیقه مباحث مطرح شده: اگر قلب و دل آلوده شود، دیگر امور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفته و آلوده می شوند.مثل نگاه آلوده و اخلاق فاسد که ریشه آن از قلب و دل آلوده است. نیت هر انسان اصل عمل اوست، یعنی هر کس به واسطه نیتی که برای هر کاری می کند مواخذه می گردد. گوهر دین و اصل آن که موجب می شود از ضلالت دور شویم، معرفت خدا و شناخت اهل بیت عصمت و طهارت می باشد. همه جای دنیا حفظ اعتقادات فردی ممکن است، به شرطی که خود را در معرض گناه قرار ندهیم. البته اگر کسی زحمت مهاجرت را برای حفظ دینش پذیرفت، اجر او اجر شهادت است. خدای متعال دنیا را به نبی خود و بعد به ائمه ی معصومین و امام زمان اعطا کرد و تا زمان ظهور، و آن چه ما در آن تصرف می کنیم باید با پذیرش ولایت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان ایشان باشد و گرنه غصبی است. شیعیان اهل بیت علیه السلام یه سری حساب و کتاب با خدا دارند مثل نماز و روزه و یک سری با اهل بیت علیه السلام؛ مثل این که ما در مورد امام هادی علیه السلام چه کرده ایم؟ شفاعت یک معنای لغوی دارد که یعنی میانجی گری و یک معنای اصطلاحی که خدای متعال به افراد خاصی می دهد برای گناهکاران واسطه ی طلب خیر و دفع ضرر شوند. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 66 دقیقه مباحث مطرح شده:
جلسه ی پنجاه و نهم - تاریخ: 1399/4/3 دانلود فایل صوتی قسمت اول 50 دقیقه مباحث مطرح شده: پایداری در اعتقادات صحیح باعث می شود که امام زمان علیه السلام در کنار جنازه ی ما حاضر شوند. جناب شطیطه که در نیشابور زندگی می کرد یک آدم معمولی بود ولی در اعتقادات اش بر امام زمانش راستین وثابت قدم بود که داستان ان در کتاب مکیال المکارم حرف ت قسمت ۵ امده است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمومنین علیه السلام می فرمودند که: یاعلی هنگامی که مردم به مستحبات می پردازن تو به واجبات مشغول باش! مثلا حفظ قران مستحب اما خمس واجب است. علم امام وهبی والهی است واز راه اکتساب حاصل نمی شود. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 37 دقیقه مباحث مطرح شده: وجود مقدس امام، تمام اعمال عباد را می بینند. علم انبیا و سرّ اوصیای انبیا و عزت اولیا ئر مقایسه با علم ائمه همچون قطرهای به دریا و ذرهای به صحرا است. یکی از مقامات پیامبر خاتم امام بودن است و امیرالمومنین مقام نبوت و مقام رسالت را ندارد و در بقیه ی مقامات با پیامبراکرم صلی الله علیه و آله یکی هستند. مقام امام زمان و عزت امام زمان و با عزتی که سلیمان نبی داشت قابل قیاس نیست مانند قطره ای و دریاست؛ عزت امام زمان کجا و عزت سلیمان نبی کجا؟ آسمان و زمین نزد امام چونان کف دست است؛ ظاهر و باطن را می دانند، دانش گذشته و آینده را خدا به پیامبرش و ایشان آن سر را میراث اوصیای بعد از پیامبر قرار داده اند.
جلسه ی شصتم - تاریخ: 1399/4/10 دانلود فایل صوتی قسمت اول 52 دقیقه مباحث مطرح شده: مکیال المکارم بخش چهارم. علم امام معصوم علم لدنی است علم انبیاء و اوصیاء و ... نسبت به علم امامان مانند نسبت قطره به دریاست. نکته ی ۴: عقل سلیم حکم می کند که نادان باید از دانا کمک و راهنمایی بگیرد . هر چه دامنه ی این علم بیشتر باشد این حکم عقلی ضرورت بیشتری می یابد. بر اساس آیه ی سوره نجم : و ما ینطق عن الهوی الا وحی یوحی ... هر چه از پیامبر صادر می شود سخن خداوند است .پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم راجع به ائمه تا امام زمان علیه السلام سخن گفته اند. اگر می خواهید عقلانی زندگی کنید، باید ببینید امام زمان عجل الله تعالی فرجه چه می فرمایند و چه می خواهند. اگر امام شخصیتی است که به توفیق الهی حامل علوم لایزال آسمانی شده است و از آن خزانه ی بی پایان، بدون خبط و خطا سیراب می شود، عقل لازم می داند که در همه ی کارها به سوی او رود و دستوراتش را با جان و دل بپذیرد. سوره یونس /۳۵: افمن یهدی الی الحق ان یتبع ... آیا کسی که به حق رهنمون می کند شایسته ی پیروی نیست ؟ نکته ی ۵: روایت اول از تحف العقول امیرمومنان علیه السلام: ای کمیل ، جز از ما اهل بیت چیزی دریافت نکنید تا از ما باشید. امام صادق علیه السلام (در صفات.شیعه ی شیخ صدوق): دروغ می گوید کسی که گمان می کند از شیعیان ماست ولی متمسک به عروه ای (آبشخوری) غیر از ماست. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 55 دقیقه مباحث مطرح شده: نکته ی ۶: علم امام از دیدگاه قرآن آیه راسخون سوره ی آل عمران /۷ : ... و ما یعلم تاویله الاالله و الراسخون فی العلم ... "تاویل آیات متشابه را تنها خدا و راسخان در علم می دانند... " در آیات محکم بحثی نیست اما متشابهات آیاتی هستند که مقصود آن از ظاهر آیه، به طور کامل مشخص نیست. مفهوم حرف (و) بین الا الله و راسخون در آیه مورد نظر: عده ای می گویند این «واو» عطف است؛ یعنی راسخون را به الله عطف می دهند. پس معنی چنین می شود:تاویل آیات متشابه را جز خدا و راسخان در علم کسی نمی داند . عقیده برخی دیگر این است که این « واو» استیناف است و پس از کلمه الاالله باید وقف نمود و سپس ادامه آیه ... . دانشمند عرب زبانی به نام حساس می گوید اصل در استعمال واو عطف است مگر به قرینه، که در این آیه قرینه ای نیست. گاهی برای فهم آیات باید شان نزول و مصداق و دلالت موضوع آیات را بررسی کرد. اگر واو را استیناف بگیریم چه مشکلی پیش می آید؟ ... اشاره به دو پسر عمو در روز عاشورا "به دلیل اینکه نتوانستند مشکلی از امام زمانشان حل کنند گریه کردند و امام حسین (علیه السلام) ضمن خطاب آنها با" پسران برادرم"، به سبب غمخواری و همدردی با امامشان برای آنها دعا فرمودند.