جلسه ی اول - تاریخ: 1400/10/11 دانلود فایل صوتی 78 دقیقه مباحث مطرح شده: چند نکته پیرامون شکل اداره ی جلسه. نکته ی اول: دینداری کامل و تمام در سه ضلع است! توضیحی پیرامون عنوان جلسه. نکته ی دوم: تعریف چند اصطلاح: معروف، معرفی، معرفت،عارف.
جلسه ی دوم - تاریخ: 1400/10/18 دانلود فایل صوتی 77 دقیقه مباحث مطرح شده: تذکراتی در ذیل عناوین مطرح شده در نوبت قبل. نکته ی سوم: نظر عرفا و فلاسفه در شناخت خداوند متعال. نکته ی چهارم: دیدگاه مبتنی بر قرآن و روایات درباره ی شناخت خدای متعال. توضیحاتی مهم پیرامون سوالات مطرح شده. نکته ی پنجم: معنی معرفت بسیط و ترکیبی. اشاره به اولین مطلب سلوکی؛ آیه ی مُلک. مورد تأمل و حفظ قرار گیرد.
جلسه ی سوم - تاریخ: 1400/10/25 دانلود فایل صوتی قسمت اول 53 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان اولین نکته ی مهدوی: امام زمان علیه السلام از احوالِ دل و خطورات قلبی ما هم آگاهند. پرسش از مطالب طرح شده در جلسات قبل و پرداختن به پاسخ یکی از سوالات. دانلود فایل صوتی قسمت دوم 39 دقیقه مباحث مطرح شده: مروری بر نکته ی پنجم: معنی معرفت بسیط و ترکیبی. نکته ی ششم: جنس معرفت در هنگام معرفت، جنس معرفت در زمان صحبت پیرامون آن. نکته ی هفتم: راه تبدیل معرفت بسیط به ترکیبی.
جلسه ی چهارم - تاریخ: 1400/11/2 دانلود فایل صوتی 57 دقیقه مباحث مطرح شده: ابتدا پرسش از حفظ ایه ی مُلک. در ادامه بیان 4 نکته در ارتباط با اولین مطلب سلوکی. دومین نکته ی سلوکی، آغازِ اهتمام به تلاوت 50 آیه از قرآن کریم به صورت روزانه (لااقل تا پایان این دوره جلسات).
جلسه ی پنجم - تاریخ: 1400/11/9 دانلود فایل صوتی 64 دقیقه مباحث مطرح شده: دراین جلسه موضوعیت ولایت اهل بیت علیهم السلام و یک روایت مطرح شد درهمین باب ازکتاب شریف بحارالانوار جلد یازدهم صفحه ی صدوچهل و یک، حدیث هفتم. توضیح علم بلا معلوم خدای متعال و این که خداوند با این علم بلا معلوم می داند بهترین بندگان ومطیع ترین مخلوقاتش وجودمقدس خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله و سلم هستند که در نظام خلقتی آن بزرگواران نیز تفاوتی قرارداده شده است. ولایت اهل بیت علیهم السلام طریقتی نیست و موضوعیت دارد، درنظام قرآنی و روایی. رسیدن به یک مقام توحیدی صحیح درپذیرش قلبی و اطاعت حجت الیه در هر زمان است.
جلسه ی ششم - تاریخ: 1400/11/16 دانلود فایل صوتی 106 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان دو روایت مهم در ارتباط با موضوعیت پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام. مرور نکته های بیان شده در ارتباط با مباحث توحیدی و اسماء و صفات حق متعال. نکته ی هشتم: عارف بالله و عالم بالله. نکته ی نهم: مقامات خدا از نظر عرفا. توضیح مقام احدیت، واحدیت، جلاء و استجلاء. نکته ی دهم: علم به وجه از نظر فلاسفه.
جلسه ی هفتم - تاریخ: 1400/11/23 دانلود فایل صوتی 119 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل نکته ی سلوکی اول، پیرامون آیه ی شریفه ی ملک: جامع بودن اين آيه در مالك بودن خداوند، انحصار مالكيت و نفي مالكيت غير. مالك سلطه بودن غير از سلطه داشتن است. انبياء و ائمه ی هدي علیهم السلام، به اذن خداوند بر جهان سلطه تكويني دارند. اساس و پايه همه اعمال ما توجهات ماست، من بر توجهاتم به اذن تكويني خدا سلطه دارم و البته به اذن الهی مختارم. پيامبر به لطف خدا آمدند تا انسان را متوجه مملوكيت خود و چيزهايي كه فكر مي كنند بر آن سلطه دارند بكنند. نکته ی یازدهم: رمز تفاوت! در داستان علم و معرفت حركت از پايين به بالا بسته است و معرفت اساسا اعطاي خداوند است و ما در اين زمينه منفعل. نکته ی دوازدهم: عارف مي شوم نه اينكه عرفان پيدا كنم.
جلسه ی هشتم - تاریخ: 1400/11/30 دانلود فایل صوتی 71 دقیقه مباحث مطرح شده: تذکری در مقدمه به جهت آگاهی افرادی که آشنایی کمتری با مباحث دارند و چکونگی پیگیری کلاس توسط آن ها مرور و تکمیل نکته ی دوازدهم: عارف می شوم نه آن که عرفان پیدا کنم! نکته ی سیزدهم: عقل می یابد که ناتوان است! نکته ی چهاردهم: از ما توحید را خواسته اند ولی معرفت را نه!
جلسه ی نهم - تاریخ: 1400/12/7 دانلود فایل صوتی 88 دقیقه مباحث مطرح شده: مروری بر بحث جلسه ی قبل و پرسش از حاضران. نکته ی پانزدهم: کار عقل «خروج عن الحدَّین» است. نکته ی شانزدهم: عقل گزارش گر از مخلوق خود. نکته ی هفدهم: افزایش نور عقل، افزایش معرفت نیست!
جلسه ی دهم - تاریخ: 1400/12/14 دانلود فایل صوتی 97 دقیقه مباحث مطرح شده: پرسش از نکته ی شانزدهم و مرور نکته ی هفدهم. نکته ی هجدهم: علم و عقل، دو آیت برای شناخت خدا. نکته ی نوزدهم: چهار سطح معرفت. نکته ی بیستم: اکتناه، ممنوع! نکته ی بیست و یکم: معرفت در احتجاب!
جلسه ی یازدهم - تاریخ: 1400/12/21** دانلود فایل صوتی 138 دقیقه مباحث مطرح شده: • ابتدا مروری بر مباحث جلسه ی هفته ی گذشته انجام شد. • نکته ی 9: «ملک و عزت» به طور مطلق از آن خدای متعال است و هر کس ملک و عزتی دارد از آن خداوند است. داشتن و نداشتن ملک و عزت نشانه ی صالح بودن فرد یا عدم صلاحیت او در نظام تقرب حق متعال نیست. در آیات «123» سوره ی مبارکه ی آل عمران و آیه ی «26» سوره ی مبارکه ی انفال به این موضوع اشاره شده است. • یک بنده هر قدر اطاعت و عبادت خدای متعال را کند وظیفه بندگی خدا را انجام داده و حقی بر خداوند پیدا نمی کند و هرچه خداوند کند حکیمانه است. • با توجه به آیات «286» سوره ی بقره و آیه «15» سوره ی اسرا، خداوند متعال حقی نسبت به بندگانش قرار داده و آن این است که به بندگان نیکوکارش وعده ی بهشت داده و فرموده خلف وعده نمی کنم؛ گرچه خداوند هرچه انجام دهد مالکش است. • حدیثی از امام باقر علیه السلام درتوحید صدوق: جابر پرسید چرا نمی توان از آن چه خداوند می کند پرسید؟ فرمودند: زیرا همه ی کارهای خدا بر حکمت و حق است. سوال درباره ی حکمت او صحیح نیست. خدا کار لغو و غیر عادلانه نمی کند. نه اینکه توان کار لغو و غیر عادلانه را ندارد؛ خدا در عین توانایی در کار لغو و غیر عادلانه، هرگز آن را انجام نمی دهد. خداوند هرچه می خواهد می تواند در ملکش انجام دهد، ولی چون خدا حکیم و عادل است چنین نمی کند و عادلانه عمل می کند: قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
جلسه ی دوازدهم - تاریخ: 1401/1/20 دانلود فایل صوتی 87 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل نکته ی سلوکی اول، پیرامون آیه ی شریفه ی ملک: توجه بیشتر به فقر و ناداری در برابر ذات مقدس ربوبی توضیحی پیرامون «وجدان طور مصنوعیت» در لحظه ی به خواب رفتن و بیدارشدن
جلسه ی چهاردهم - تاریخ: 1401/2/17** دانلود فایل صوتی 85 دقیقه مباحث مطرح شده: آغاز جلسه با این سوال: «آیا هر اشکی در مصیبت سیدالشهدا علیه السلام، واجد تمام یا بخشی از برکات ذکرشده در روایات متعدد است؟» ارزش و اهمیت هر کاری دراین دنیا به درجه ی ایمان و معرفت واخلاص آن عمل است. تمام اعتقادات و باورهای ما (باوجود مشکلات متعدد جامعه و خانوادگی) باید برمبنای اراده ی خدای تعالی و اولیاء الهی باشد و باید مزین به گوهر ایمان گردد وگرنه حتی اگرکاری به ظاهر خیرباشد، بدون ایمان بی ارزش است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: یا علی، به خدا قسم اگر یک نفر به دست تو هدایت شود ،برای تو ازآن چه آفتاب برآن می تابد و غروب می کند بهتراست. اگر دل ما به این باور یقین پیدا کند، نگاهمان نسبت به مباحث توحیدی و اهل بیتی تغییر می کند، واز بی تفاوتی نسبت به مسائل اهل بیت و شبهات خارج می شویم و نظر دلسوزانه ی ما نسبت به اطرافیان، تبدیل به سعی در هدایت اعتقادات آنان می شود وچنان چه در معرض شبهات قرار بگیریم یا جوابگو هستیم و یا سعی در مطالعه می کنیم و یا درنهایت از حضور در جمع شبهه افکنان خودداری می کنیم و بی تفاوت نمی مانیم. درپایان بیان حکایتی از دو عالم که حتی تاخیر در امر واجب در شرایط حاضر را، به بهانه امر مباح صحیح ندانستند.
جلسه ی پانزدهم - تاریخ: 1401/2/24** دانلود فایل صوتی 82 دقیقه مباحث مطرح شده: آیا می توان افراد مشهور به تقوایی را که در آثارشان صحبت هایی ازعرفان، وجود دارد، به این شکل توجیه کرد که شاید مراد آن ها از این عبارات، مضامین عرفانی آن نیست (به عنوان نمونه منظورشان از" فنا فی الله"، اطاعت محض از خداست)؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که ما، نه می توانیم نیت خوانی کنیم و نه نیت ها را تطهیر کنیم. به فرض این که فرد منظور، فرد فاضلی است؛ ادب درباره ی او را رعایت می کنیم؛ اما برخی موارد این مطالب توجیه پذیر نیست و باید بپذیریم که اشتباه کرده است. در ادامه بحث جلسات گذشته، این سؤال مطرح است که اگر می گوییم جایگاه و محور اصلی در قلب است و جایگاه ایمان در قلب است؛ آیا ما تفکر و اندیشه ورزی و هرآن چه مربوط به فکر است را مذموم می دانیم؟ تفکر رسیدن گام به گام و تجزیه و تحلیل کردن است و ما در امور جاری بشری و انسانی، چاره ای جز استفاده از اندیشه ورزی های خود نداریم واین مذموم نیست و هرچه دانش ما (که محدود است و همه معترفیم که جهل بسیار داریم) در موضوع مورد نظر عمیق تر باشد اندیشه ورزی ها به هدف نزدیک تر است؛ اما امکانات ما به عنوان بشر اجازه ی رسیدن به حقیقت بسیاری امور را نمی دهد. اما در حیطه ی معرفت الله؛ معرفت النبی؛ معرفت الامام؛ طبق روایات، شأن این امور بالاترازآن است که مردم با عقول و آراء خود به آن دست یابند. اما قلب (آن بخش وجودی ما که واجد معرفت الله و معرفت النبی و معرفت الامام است)، جایگاه منفعلانه نسبت به آن چه به آن می دهند دارد؛ و تنها کاری که می تواند بکند این است که در مقابل آن چه به او می دهند تسلیم شود. عده ای متعمدانه با بیان و ترویج اندیشه های دیگران، می خواهند افراد را به در خانه ی دیگران ببرند تا ازدرخانه ی امیرالمؤمنین علیه السلام، دور کنند؛ آن ها یکی از مصادیق قتله ی امیرالمومنین علیه السلام هستند. اللهم العن قتلة امیرالمؤمنین علیه السلام.
جلسه ی شانزدهم - تاریخ: 1401/2/31 دانلود فایل صوتی 114 دقیقه مباحث مطرح شده: تذکری در ارتباط ثبت خلاصه ها در سایت مروری بر مباحث جلسه ی قبل نکته ی بیست و دوم: سخنی پیرامون تفاوت معرفت و تفکر نکته ی بیست و سوم: ناچاری بشر در استفاده از نظام فکری در امور جاری زندگی نکته ی بیست و چهارم: عرفان و تصوف، اشتراک و تفاوتش نکته ی بیست و پنجم: آیا مبانی فلسفه با نظر فیلسوفان متفاوت است؟
جلسه ی هفدهم - تاریخ: 1401/3/7** دانلود فایل صوتی 120 دقیقه مباحث مطرح شده: • ابتدا به شیوه ی پاسخگویی به سؤالات اعتقادی پرداخته شد. • در مقابل سوالات افراد، نه به دنبال محکوم کردن ایشان و نه محکوم نشدن خود هستیم؛ بلکه به فراخور حال و شرایط سؤال پرسندگان، با بیان آیات، روایات و دلایل عقلی، برای رسیدن به حقیقت با آن ها گام به گام پیش می رویم. برای نمونه، یکی ازحضار، در نقش پرسشگر سؤالی را در مورد استفاده از علم فلسفه، مطرح کردند که ایراداتی به آن وارد بود؛ از ایشان پرسیده شد که آیا ایراد من به سؤالتان غیرمنطقی است؟ اگر بله، که توضیح دهید. و اگر خیر، که معلوم شد، خود سؤال ایراد دارد و به پاسخش نپرداختیم. • گاهی سؤال پرسنده، پس ازروشن شدن مطلب، عنوان می کند که منظور من این نبود؛ نباید در این چاه افتاد. باید بگوییم پس شما می خواهید سوال دیگری بپرسید؟ بپرسید؛ ولی نگویید منظورم این نیست. • از مجاز بودن استفاده ازعلم فلسفه دراثبات وجود حق متعال برای غیر مسلمانان سؤال شد. از ایشان پرسیده شد که آیا می خواهید از روش انبیا و اولیا استفاده کنید؟ یا علوم مختلف بشری؟ و به انتخاب پرسشگر، روش انبیا و اولیا برای متذکر شدن ایشان انتخاب شد؛ که در سیره ی انبیا و اولیا، به خدا، که معروف فطری است، تذکر داده می شود. • سؤال بعد، در موضوع شهود و تجربه برخی افراد مطرح شد. در پاسخ، این بار نیز ابتدا سؤال با دقت بررسی شد و برخی نکات و ایرادات بر آن وارد شد: 1) برخی تعابیر به کار رفته در سؤال، نیاز به تعریف داشت و این که آیا معادلی در روایات دارد؟ 2) عرضه ی تجربه به قرآن و روایات هم کار هر کسی نیست و به صرف عمر و انرژی زیاد نیاز دارد و این در حالی است که دریای معارف اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که اگر بخواهیم فقیهانه و محققانه به آن بپردازیم، تمامی ندارد. 3) آیا می توان تجربه ی فرد را اثبات کرد؟ 4) آیا اهل بیت ما را به این امر ترغیب می کنند؟ سؤالاتی در این راستا مطرح شدند که آیا می توان از کمک افرادی برای رسیدن به لقا الله کمک گرفت و یا این امر بدون دلالت دیگران ممکن است؟ آیا کسی که تلاش کند و به مرحله ای برسد که حجاب ها از مقابلش کنار برود و به مرتبه بالایی که می تواند برسد، سعادتمند است؟ اگر به دلالت و راهنمایی حجت خدا باشد، مطلوب به ذات است؛ و اگر نباشد، عامل گرفتاری، گمراهی و گاهی اوقات سقوط فرد است.
جلسه ی هجدهم - تاریخ: 1401/3/21 دانلود فایل صوتی 76 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیحی در ارتباط با هدف کلاس، در پیگیری یکی از تکالیف مروری بر نکته های بیست و یکم، بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و چهارم و بیست و پنجم نکته ی بیست و ششم: معروف در احتجاب
جلسه ی نوزدهم - تاریخ: 1401/3/28 دانلود فایل صوتی 99 دقیقه مباحث مطرح شده: مجسمه ای از برمانیدس (پارمنیدس)
جلسه ی بیست و یکم - تاریخ: 1401/4/11 دانلود فایل صوتی 102 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان روایتی در ارتباط با برکات علمی ظهور امام زمان علیه السلام مرور مباحث مطرح شده در جلسه ی بیستم مرور و تکمیل نکته ی بیست و هفتم
جلسه ی بیست و سوم - تاریخ: 1401/5/1 دانلود فایل صوتی دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست!
جلسه ی سی و چهارم - تاریخ: 1401/9/12 دانلود فایل صوتی 58 دقیقه مباحث مطرح شده: مروری بر نکته ی سی و ششم که در جلسه ی قبل بیان شده بود. نکته ی 37: انواع وجدان. وجدان کمال فعلی نفس. وجدان کمال انفعالی نفس.
جلسه ی سی و پنجم - تاریخ: 1401/9/19 دانلود فایل صوتی 51 دقیقه مباحث مطرح شده: مروری بر نکته ی 37. نکته ی 38: نکاتی در ارتباط با نفس. چند مطلب در ذیل این نکته بیان شد. نکته ی 39: وجدان مالکیت انفعالی نفس.
جلسه ی سی و هشتم - تاریخ: 1401/10/1 دانلود فایل صوتی بخش اول 9 دقیقه مباحث مطرح شده: دانلود فایل صوتی بخش دوم 70 دقیقه مباحث مطرح شده: