مباحثی در توحید امامیه

جلسه اول - تاریخ: 1395/11/21

دانلود فایل صوتی   54 دقیقه مباحث مطرح شده: سخنی پیرامون معنای حقیقی ذات خدای متعال.
آیات و روایات، تفکر و تکلم و تعقل درباره ی ذات خدا را نفی کرده است ولی خود خدا را از حیطه ی شناخت و معرفت دور ندانسته و خود خدای متعال هم معرفت به ذات خود را نفی نکرده است.
معرفت خدای متعال فطری است ولی ما در مقابل آن منفعل نیستیم.
بر اساس قرآن کریم و روایات تنها راه شناخت خدای متعال معرفت الله بالله است.
بیان روایاتی پیرامون معرفت الله بالله.
             

 


 


جلسه دوم - تاریخ: 1395/11/28

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   53 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی نقل روایاتی پیرامون معرفت الله. حجاب، صورت و مثال غیر خداست.
کسی که فکر می کند ایمان به خدای ناشناخته دارد، از معرفت خدا دور است.
حق ما از معرفت تسلیم، اقرار و تصدیق است.
چگونه است که به نظر می رسد، نسبت به برخی تمایلتان نفسانی نهی شده ایم؟ تکلیف ما نسبت به این خواسته ها چیست؟
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   21 دقیقه مباحث مطرح شده: در این بخش از جلسه نتایجی از روایت بحث معرفت الله بیان شد که از آن جمله است:
معرفت خدای متعال به صورت های مختلفی محقق می شود.
معرفت خدای متعال فقط به خود او تحقق می یابد. معرفت خدای متعال حجاب بردار نیست.

 


 


جلسه سوم - تاریخ: 1395/12/5

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  35 دقیقه مباحث مطرح شده: ملاک حقانیت احساس درونی، هیجانات ناشی از احساسات، ظواهر اعمال و کثرت افراد نیست، بلکه ملاک فقط قرآن کریم و فرمایشات اهل بیت علیهم السلام است.
در مراجعه به قرآن و روایات باید به جمع آن ها مراجعه کرد.
عصر غیبت دوران سرگردانی شیعه است و در زمانی که افراد و گروه ها ما را به خود می خوانند، راه نجات استغاثه به درگاه الهی و هدایت و راهنمایی خواستن و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  10 دقیقه مباحث مطرح شده: در این بخش از جلسه ادامه ی نتایج بحث معرف الله بیان شد
تنزیهات و تقدیرات تنها با وجود چنین معرفتی معنا پیدا می کند.
تکلیف انسان ها در ابتدای بلوغ با چنین معرفتی معنا پیدا می کند.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  14 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان و توضیح روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از سدیر صیرفی که در کتاب تحفل العقول، در بحث معرفت الله آمده است.

 


 


جلسه ی چهارم - تاریخ: 1395/12/12

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   41 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان و توضیح دو روایت بسیار شنیدنی پیرامون علم، از وجود مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام.
علم یعنی سکوت کردن، گوش کردن، حفظ و مراقبت کردن، عمل کردن و نشر آموخته ها
علم امتیازات بسیاری دارد ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   43 دقیقه مباحث مطرح شده: منظور از معرفت الله بالله این است که خدا را به خود خدا و تعریف خدا بشناسی، خدا خودش خودش را معرفی می کند، غفلت از معرفی های شده باعث می شود در عبادت و پرستش کوتاهی کنیم.
فقر و نیاز و وابستگی خودمان و دیگر مخلوقات را ببینیم تا توجهمان به خدای متعال بیشتر شود.
خدای متعال آیات و نشانه ها و علامات خودش را برای کسانی که بخواهد متذکر خود کند، بیشتر می کند.

 


 


جلسه پنجم - تاریخ: 1395/12/19

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  26 دقیقه مباحث مطرح شده: تفکر و تکلم درباره ی خدا نفی شده، اما اصل معرفت خدای متعال منتفی نشده است.
آن هایی که توحیدشان درس آموز نیست و خود را درگیر اثبات خدا و الهیات نمی کنند توحیدشان زلال تر است.
خاصیت اسم و آیه در این است که منتسب به خداست.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  43 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی توضیح روایت امام صادق علیه السلام نقل شده از جناب سدیر صیرفی.
منظور از معرفت الله بالله این نیست که انسان با تعقل و تفکر در مخلوق و کیفیت خلقتِ آن ها که در حقیقت این ها آثار و آیات خداست به معرفت خداوند سبحان راه یابد.

گزاره ی اول گزاره ی دوم گزاره ی سوم گزاره ی چهارم توضیح حدیث دوم

 


 


جلسه ی ششم - تاریخ: 1395/12/26

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   32 دقیقه مباحث مطرح شده: در معرفتی که از سوی خدا به ما داده شده است نباید تفکر و تعقل و تجزیه و تحلیل کنم. ما را از حرکت در این مسیر منع کرده اند، عقل به هیچ وجه به خدا راه ندارد.
امام سجاد علیه السلام در ذیل آیه ی شریفه ی ۳۴ از سوره ی مبارکه ی ابراهیم می فرمایند ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   27 دقیقه مباحث مطرح شده: پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: اگر شما معرفت پیدا کنید به خدای متعال معرفتی که حق اوست، به دعای شما کوه های استوار و ثابت از جا کنده می شد، ولی هیچ کس به کُنه معرفت خدای متعال راهی ندارد. از ایشان سوال شد که یا رسول الله شما هم هیچ راهی ندارید، فرمودند من هم راهی به کنه معرفت خدا ندارم، خدای متعال والاتر و بزرگ تر از آن است که کسی به کنه معرفتش پی ببرد، پاک و منزهی خدایا تو که به حق معرفتت شناخته نشده ای!
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  54 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان نکاتی در باب زیارت و پاسخ به این سوال که آیا فضیلت زیارت در قرآن آمده و اگر اگر آمده است در کجای قرآن قرار دارد؟
             
دانلود فایل صوتی
قسمت چهارم
  28 دقیقه مباحث مطرح شده: پاسخ به این سوالات که آیا زیارت اهل بیت علیهم السلام در نگاه عقل و شرع عمل صحیحی است؟
انواع حاجت خواهی کدامند؟
             

 


 


جلسه هفتم - تاریخ: 1396/1/24

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  43 دقیقه مباحث مطرح شده: نقل روایتی از امام صادق علیه السلام راجع به محبین ائمه علیهم السلام که سه دسته اند و یکی از آنها گروه ها که به صورت آشکار و نهان ابراز دوستی می کنند و بر دو دسته ی دیگر برتری دارند.
مطالبی پیرامون شاخصه های اصلی و فرعی دینداری و اینکه هرجا در روایتی سوالی برایمان پیش آمد و مطلبی نامفهوم یا متشابه بود، آن را به محکمات عرضه کرده و جمع روایات را استفاده می کنیم.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  65 دقیقه مباحث مطرح شده: امام صادق علیه السلام در ادامه روایت راجع به شناخت خدای متعال و ذات و صفات خداوند مطالبی می فرمایند.
تفسیر آیه ی ۶۰ از سوره ی نمل «شما نمی توانید از پیش خود امامی منصوب کنید».
پنج موردی که باعث خروج شخص از ایمان می شود توضیح داده می شود.

 


 


جلسه هشتم - تاریخ: 1396/1/31

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  54 دقیقه مباحث مطرح شده: در طی ۶ گزاره در باره معرفت الله مجددا یادآوری مختصری انجام شد
در این مسیر نظرات برخی بزرگان یا مشاهیر را می خوانیم و تحلیل می کنیم که چقدر این سخن با روایات همسان یا متفاوت است.
1. مرحوم شیخ کلینی (متوفی۳۲۸)
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  52 دقیقه مباحث مطرح شده:
2. مرحوم شیخ صدوق
3. مرحوم خواجه نصیر الدین طوسی
4. مرحوم شیخ بهایی
5. صدرالدین شیرازی
6. مرحوم طریحی

 


 


جلسه ی نهم - تاریخ: 1396/2/7

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  40 دقیقه مباحث مطرح شده:
از جمله افرادی که صحبتشان در این جلسه درموضوع معرفت الله بالله بررسی می شود:
7- ملاصالح مازندرانی
8. مرحوم فیض کاشانی
9. قاضی سعید قمی
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  55 دقیقه مباحث مطرح شده: از اثرات بحث معرفت الله بالله در زندگی ما  چه خواهد بود؟
ما اصل این بحثها را تربیت کننده می دانیم و این جور نیست که بگوییم این یک بحث نظری است و حالا می خواهیم بحث را عملی کنیم. کسی که موحد است و اهل معرفت الله است یک سری نشانه و ویژگی دارد. اولین ویژگی این فرد توکل است.

 


 


جلسه دهم - تاریخ: 1396/3/4

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  48 دقیقه مباحث مطرح شده: معنای «معرفه الله بالله» این است که شناختی که نسبت به خدا حاصل می شود ثمره ی آشکارسازی و روشنایی سازی خودِ خداوند است و نه وابسته به اراده ما!
بیان اهداف بررسی مفهوم معرفه الله بالله توسط افراد صاحب نام.
در جلسات قبل سخنان نه نفر را بررسی کردیم و رسیدیم به نفر دهم:
10. مرحوم شیخ حرعاملی متوفی 1104 ه.ق. نویسنده ی وسایل الشیعه
11. خواجه نصیرالدین طوسی
12. مرحوم علامه مجلسی
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  37 دقیقه مباحث مطرح شده: توجهی به دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه در مورد ماه مبارک رمضان
و تأملی در دعای شب اول ماه مبارک رمضان از امام صادق علیه السلام

 


 


جلسه یازدهم - تاریخ: 1396/3/11

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  45 دقیقه مباحث مطرح شده: در این قسمت با استناد به روایاتی از معصومین علیهم السلام، به معنای توکل  اشاره شده است. همچنین معنای توکل از مرحوم علامه مجلسی که «معنای توکل این نیست که در امور لازم و ضروری تلاش نکنیم بلکه باید متوسل به اسباب و وسایلی بشویم که شریعت اجازه داده؛ بدون زیاده روی ولی باز هم به سعی خود متکی نباشیم و اعتمادمان به سبب و اسباب نباشد، سبب الاسباب همان کسی هست که اثر را در اینها قرار داده است».
در ذیل روایتی سوالی مطرح می شود که آیا علم پیامبر صلوات الله علیه و آله بالاتر از جبرئیل نیست؟ پس حضرت چگونه از او سوال می کنند؟ در جواب این سوال به نکاتی مهم اشاره می شود.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  29 دقیقه مباحث مطرح شده: در این بخش توجه به بخشی از دعای ۴۴ کتاب شریف صحیفه سجادیه شده که در آن تذکرات اخلاقی بیان گردیده است.
از ابتدای دعا چند سطری که می گذریم می رسیم به این فراز «اللهم صل علی محمد و آل محمد و الهمنا معرفه فضله ..‌.».
در درک فضلیت ماه مبارک رمضان نیاز به معرفت الهی و الهام خداوند داریم.
در فراز بعدی از خدا می خواهیم که خدایا الهام کن به ما آن چه در این ماه ما را از آن منع کرده ای» ... و در انتها ذیل فراز «ثم خلص ذلک کله» حضرت برای تمام اعمال نیکی که بیان شده طلب اخلاص می فرمایند.

 


 


جلسه دوازدهم - تاریخ: 1396/3/18

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  45 دقیقه مباحث مطرح شده: 12. سید علی حسینی متوفی ۱۱۲۰
13. سید یوسف بحرانی صاحب حدائق متوفی ۱۱۸۶
ایشان بحث مرحله ی چهارم خواجه نصیر را نقد می‌کند.که قبلاً این نقد مرحله ی چهارم توسط شیخ حرعاملی انجام شده بود.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  40 دقیقه مباحث مطرح شده: مرحوم بحرانی می گوید: که سخن پیرامون فنای شهودی است یعنی شخص به مرتبه ای از معرفت می رسد که در هر چیزی قدرت خدا و عظمت خدای متعال را می بیند؛ خلق را به خدا می بیند نه این که خدارا به خلق بشناسد که فنای مشیتی برای او اتفاق می افتد که جز خواست خدا خواستی ندارد که این درمراتب عالی معرفت شهودی ویقین قلبی است که جز در پیامبران و اوصیائش تحقق نمی یابد.
در ادامه پیرامون دعای ۴۴ صحیفه ی سجادیه، نه نکته در ارتباط با ورود به ماه مبارک رمضان توضیح داده می شود.

 


 


جلسه سیزدهم - تاریخ: 1396/4/1

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  57 دقیقه مباحث مطرح شده:
نقد و بررسی آرای:
14. ملاهادی سبزواری
15. اسماعیل نوری طبرسی
در خصوص معرفت الله و تفاوت این آراء با احادیث و روایاتی که در مبحث توحید امامیه وارد شده است.
تمام مباحث و براهین فلسفی برای اثبات صانع کاربرد دارند و در معرفت الله نقشی ندارند و این لفظ، یک غلط مصطلح است.
معرفت خداوند، صنع الله است و در وجود انسان نهاده شده است و تنها با تذکر قابل بازیابی است.
بیان یک نکته کلیدی: معرفت الله از غیر مکتب اهل‌بیت علیهم السلام زمینه غرور و خودبینی است و معرفت الله شیعی و توحید امامیه از منبع مکتب اهل‌بیت علیهم السلام موجب پی بردن به فقر ذاتی انسان در برابر خالق
تاکید بر شکرگزاری و فرهنگ سازی برای آن و تاثیرش در جریان برکت و آرامش در زندگی
بررسی آرای:
16. میرزا مهدی اصفهانی در خصوص معرفت الله و خوانش برخی از جملات ایشان
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  34 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه بررسی آرای میرزا مهدی اصفهانی در زمینه نقد نظریات فلسفی درباره معرفت الله و بیان آموزه های اهل‌بیت درمورد معرفت الله
حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «مسلمان ها! بجنبید. زمان کوتاه، راه طولانی و در پیش روی شما گردنه هایی است که فقط کسانی از آنها عبور می‌کنند که بارشان سبک باشد.»

 


 


جلسه چهاردهم - تاریخ: 1396/4/15

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  39 دقیقه مباحث مطرح شده: تذکراتی درباره ی مطالعه ی موفق:
۱_ مطالعه با فهم عمیق مطلب
۲_ بازگشت به مطالب مهم و تکرار مطلب (علامتگذاری با رویکرد شخصی)
۳_ عملیاتی کردن مطلب در زندگی و مراودات شخصی بعد از مطالعه یا استفاده از احادیث و جلسات.
در ادامه بررسی نظرات مرحوم میرزا مهدی اصفهانی:
ایشان می گویند: خدای سبحان نفس خویش را بر بندگان معرفی کرده، مذکری لازم است برای لقاء و وصال؛ خداوند با تعریفات و عقل بشری قابل شناخت نیست.
روایتی از نهج البلاغه (خطبه ی اول): خداوند رسولان خود را مبعوث فرمود و پیامبرانی پیاپی، که مردم را متوجه عهد الهی که در فطرتشان است نمایند و ... تا گنجینه های خردشان را اثاره نمایند.
نکته: در هر مرتبه ی معنوی، استغفار، دعا و انابه، از بزرگترین اسباب بازگشت و سوق به معرفت الله و برداشته شدن موانع و حجاب هاست.
ادامه نظر میرزا مهدی اصفهانی:
* عقل و فهم انسانی راه به جایی نمی برد.
* آن وجهی از معرفت که لازم بوده خداوند متعال شناسانده.
* معرفت فطری است نه دیدنی و شنیدنی.
*عاقل به نور خویش (حتی با واسطه) توانایی مشاهده این معرفت را ندارد.
* انسان نه ابزار کافی دارد و نه توانایی.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  47 دقیقه مباحث مطرح شده: 17. سید حسن حسینی لواسانی
ایشان معرفت الهی (معرفت باالله و آشکارا) را مختص اولیای الهی دانسته اند. در ذیل این سخن نکاتی تذکر داده شد:
با توجه به روایتی ارائه شده از امام حسین علیه السلام، اگر توجه ما از آثار ذات حق دور شود، از معرفت خود او دور می شویم.
آیا خدای متعال پنهان است که بشود با دور و تسلسل به آن پی برد، ذات خدای متعال آشکارتر از این موضوع است، اصل معرفت برای همه حاصل می شود اما درجات آن برای افراد متفاوت است، (مثال روشنایی: ما یا نور داریم یا خاموشی، حالا اگر جایی خاموش باشد که هیچ،اگر روشن باشد رتبه بندی دارد).
سوال یکی از حاضران در رابطه با رزق، تلاش خود افراد و خواست خداوند و پاسخی مبسوط در این باره.
برای دریافت رزق مادی یا معنوی، ضمن انجام همه ی دستورات و تلاش ها، باید نسیم الهی بوزد تا بهرمند شویم.
بیان چند روایات در خصوص بحث توکل و توضیحاتی پیرامون آن مربوط به موضوع معرفت الله.

 


 


جلسه ی پانزدهم - تاریخ: 1396/4/22

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  78 دقیقه مباحث مطرح شده: یادآوری نکته ی مهمی به دنبال خطبه ی ۱۰۱  از امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد قیامت و توجه ویژه به آن
_در این جلسه به خاطره شرایط متفاوت از قبل؛ مجموع نکاتی در مورد وظایف زوجین نسبت به هم گفته می شود.
برای هر وظیفه یک روایت.
تذکراتی در بحث مراودات ما با همدیگر و یادآوری رویای صادقه ای از شخصی که با سینه ی سوخته و فریاد از خواب بیدار شد ...
وظیفه ی شوهران نسبت به خانم ها؛ ۱_لطف و مدارا ۲_رعایت حال۳_خوشرویی۴_محبت و ایمان۵_صبر و اجر۶_محافظت از ناموس۷_حفظ زینت زن ۸_مدیریت ۹_اکرام و احترام
وظایف خانمها نسبت به شوهران:
۱_صالحه بودن۲_زن کمر شکن۳ صفت بهترین زنان ۴_ملعون فرشتگان۵_حرفهای مگو ۶_اذیت به واسطه ی زبان۷_بهترین شفیع ۸_واداشتن به بیش از طاقت ۹ خدمت خانم در منزل نظر رحمت خدا۱۰_خدمت کوچک اجر بزرگ
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  22 دقیقه مباحث مطرح شده: لغو فقط در سخن نیست در عمل هم هست.
آیات و روایاتی در ذیل بحث لهو؛ آیه ای از سوره ی حدید قرائت شد.
همه ی زندگی دنیا بازی و سرگرمیست.
روایاتی از وجود مقدس امیرالمؤمنین علی علیه السلام؛ هیچ کدام بیهوده آفریده نشده اید! ...
در مورد سبک زندگی بعضی افراد و بیهودگی و به لهو گذراندن مثال هایی زده شد.
معرفی دو دسته از مردم و بخشی از کلام حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که میفرمایند من خلق نشده ام برای خوردن غذاهای لذیذ و طیب! ...
دلخوش به عناوینی که به دست می آوریم نباشیم .
گاهی با وسعت بیشتر، غفلت هم بیشتر می شود باید وسعت با سعادت بخواهیم
لهو در زندگی همه هست!

 


 


جلسه شانزدهم - تاریخ: 1396/4/29

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  45 دقیقه مباحث مطرح شده: 18. شیخ مرتضی قزوینی
«آنچه به علم ادراک شود غیر علم است و نور علم مخلوق و غیر ذات مقدس است. خدا به هر چه تعبیر شود غیر اوست و تعریف ذات مقدس به ذات غیر مقدس محال است. معقول، عاقل، عقل یکی است. خدا را نمی توان شناخت مگر به معرفی خود او. عرفان به غیر او محال و ممتنع است»
در مورد این دیدگاه نیز توضیح داده شد.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  55 دقیقه مباحث مطرح شده:
نکته ای در رابطه با تعمق، تفحص و وقت گذاری برای مباحث اصول اعتقادی بیان شد.
شب اول قبر از اعتقاداتمان سؤال می شود. یعنی می پرسند در چه حد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤنین علیه السلام را شناختی؟

دو روایت در رابطه با آموختن علم  بیان شد و به آیه ی آیه ی ۱۷ از سوره مبارکه سجده در این زمینه اشاره گردید.
روایت از امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: کمال دینداری تو در طلب علم است ... و روایتی از امام صادق علیه السلام.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  18 دقیقه مباحث مطرح شده: روایتی در باره ی وظایف خانم ها نسبت به شوهران و روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در رابطه با مهریه ی خانم ها بیان شد.
در مورد تحقیق قبل از ازدواج توضیحاتی داده شد و روایتی در رابطه با وظایف شوهران نسبت به همسران از رسول اکرم صلی الله علیه و آله بیان گردید.
در ذیل روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله در رابطه با غیرت توضیحاتی در رابطه با غیرت درست بیان شد.

 


 


جلسه هفدهم - تاریخ: 1396/5/5

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  49 دقیقه مباحث مطرح شده:
خداشناسی عقلی و اثبات آفریدگار از راه توجه به پدیده های جهان و نظم و پیوستگی میان اجزای عالم و همچنین از راه سیر انفسی و مراجعه ی انسان به نفس خویش طرح می شود. محصول این مرحله  اثبات آفریدگار ازیک سو و شبیه نداشتن او به آفریدگانش از سوی دیگر و درنهایت حیرت انسان در ذات اقدس الهی و احساس نیاز به معرفت قلبی و فطری است.
دربحث معرفت الله ۳ نوع خداشناسی داریم :۱.اثباتی ۲.سلبی ۳.فطری
آنچه که مسیر اهل بیت علیهم السلام است و درمکتب ایشان می بینیم  خداشناسی فطری است و از روش های عقلی و  اثبات صانع ،برای اسکات خصم و زمانی که نیاز به  احتجاج بود، استفاده می کردند..
در رابطه با بحث معرفت الله وارزش و اهمیت آن روایات زیادی نقل شده است ازجمله این روایات این است که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام میفرمایدکه :اَوّلُ دینِ مَعرِفَتُه.
19. مرتضی مطهری
در توضیح بحث معرفت الله بالله مرحوم استاد مطهری می گویند که دو نوع معرفت داریم ۱.معرفت استدلالی ۲.معرفت افاضی.
نکات راجع به این فرمایش به این شرح است که:
۱. معرفت افاضی درعین این که جنبه شخصی دارد راه عمومی است و برای هرکس که راه اخلاص را پیش بگیرد میسر است و برای هرکس پیمودن راه اخلاص میسر نیست.
۲. معرفت افاضی از نوع ذوق و چشیدن است و معرفت استدلالی توصیف.
۳. معرفت افاضی قرص تر ومحکم تر و غیر قابل تشکیک است برخلاف معرفت استدلالی که قابل تشکیک است. 
4.معرفت افاضی ،شورو هیجان و عمل و جرات را همراه محبت به همراه دارد ولی در معرفت استدلالی عقل خاشع می شود ولی احساسات و هیجان و عواطف و شور فرد را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
۵.معرفت افاضی آثاری دارد از قبیل خوف، خشیت و خضوع و رقت قلب اما در معرفت استدلالی این صفات نیست.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  42 دقیقه مباحث مطرح شده:
فرمایشات اسناد مطهری که در رابطه با کافی نبودن استدلال بر خدای متعال از طریق مصنوع بیان شده است، دوتا مطلب قابل نقد دارد:
۱.در فرمایشات ایشان، خدا عین صفاتش معرفی شده در حالی که در معارف اهل بیت علیهم السلام، خدا عین صفاتش نیست.
۲. ایشان مطهری میفرماید که درمشرب فلسفی، مخلوقات عین ظهور و نمایش ذات خداوند است، نه چیزی که ظاهر کننده ی خداوند باشد. در واقع مخلوقات عین خدای متعال توصیف شده اند نه این که تنها مذکر باشند که این دیدگاه هم در مکتب اهل بیت علیهم السلام رد شده است.
ما قائلیم که میان خالق و مخلوق هیچ گونه مشارکت و مشابهت وجود ندارد بینونت و جدایی آن دو بینونت صفتی است؛ آن چه در مخلوق یافت می شود در خالق ممتنع است. بر این اساس دیگر نمی توان گفت مخلوقات عین ظهور و نمایش ذات خدایند

 


 


جلسه ی هجدهم - تاریخ: 1396/5/12

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  44 دقیقه مباحث مطرح شده: 20. سید هاشم حسینی تهرانی (متوفی ۱۴۰۲)
بحث و بررسی روایی راجع به خداشناسی عقلی
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  16 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی سخن از قسمت اول
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  36 دقیقه مباحث مطرح شده: نکاتی پیرامون امام رئوف حضرت رضا علیه السلام به مناسبات ایام ولادتشان

 


 


جلسه ی نوزدهم - تاریخ: 1396/5/26

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  93 دقیقه مباحث مطرح شده: خلاصه و مروری بر جلسات گذشته
توحید چند بخش دارد و ما به یک شاخه ی معرفت الله بلالله می پردازیم.
نگاه کارکردی و عملگرایانه به دین اشتباه است.
حقیقت توحید کجای زندگی ما است؟ ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  34 دقیقه مباحث مطرح شده: حضرت على بن موسى الرضا علیه السلام مى فرمایند؛ ایمان چهار رکن است ...
راضی به قضای خدا بودن یعنی چه؟ قضا و قدر خدا در عالم تکوین به چه معناست؟
یکی از مراتب سلوک مرتبه رضا به قضای خداوند است.

 


 


جلسه بیست و یکم - تاریخ: 1396/6/13

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   26 دقیقه مباحث مطرح شده: به فرهنگ خوردن و آشامیدن در اسلام و تاثیر این دو مقوله در مسیر رشد معنوی پرداخته شد و با توجه به روایاتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه ی معصومین علیهم السلام این نتیجه حاصل گردید که زیاد خوردن و زیاد آشامیدن و زیاد خوابیدن از یک سو بر  سلامت انسان تاثیر سوء دارد و از سوی دیگر سبب کم شدن نور قلب و بسته شدن قدرت فکر و اندیشه می شود.
باید سعی کنیم تا می توانیم با مبارزه با فرهنگ عیش و نوش در زندگی، سبب رشد و تعالی اندیشه و نورانی شدن قلب در خود و فرزندانمان شویم چراکه به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم کم خوردن و کم آشامیدن و کم خوابی یکی از وجوه تسبیح خداوند است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   29 دقیقه مباحث مطرح شده: ابتدا به چگونگی تجلی خداوند بر عقول و سپس به تجلی خداوند بر قلوب پرداخته شده است. درتفسیر روایتی از امیرالمومنین علیه السلام گفته شد که خداوند به واسطه نشانه ها و تدبیری که در نظام خلقت می کند، بر عقول تجلی می نماید.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  24 دقیقه مباحث مطرح شده: اولیای خداوند دائماً از تجلیات عظمت خدای متعال متوجه و متذکر گوهر درونی خویش می شوند و گوهر معرفتِ افزون و افزون تری را از خداوند مسئلت می کنند آنچنان که در فرازهایی از مناجات شعبانیه می خوانیم ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت چهارم
  55 دقیقه مباحث مطرح شده:
بحث کوتاه و دقیقی در پاسخ به شبهه ای که مربوط به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و اصحاب سقیفه مطرح می شود، صورت گرفت.
این شبهه از روایاتی از ائمه معصومین که در کتب بحار و وسائل الشیعه مطرح شده برخاسته است. در این روایات گفته شده که ...
در پاسخ به این شبهه در این قسمت ، 10 نکته روایی و تاریخی ذکر شد و نتیجه چنین که و ...

 


 


جلسه بیست و دوم - تاریخ: 1396/6/23

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   61 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی مرور بر نظرات و ديدگاههاي متفاوت در تحليل معرفت الله بالله.
00. مرحوم سیدمحمدحسین طباطبايي
ایشان با استناد به برهان صديقين اثبات حق متعال را استدلال مي كند.
براهين اثبات وجود خدا را مي توان به دو دسته تقسیم نمود:
١-مخلوقات را واسطه ی استدلال قرار مي دهند  (برهان انّي از معلول به علت رسیدن)
٢-مخلوقات واسطه اثبات وجود خدا نيستند بلكه از خود هستي و مفهوم هستي به خدا مي رسند (برهان لمّي علت به علت)
ابو علي سينا می گوید: اتكاي اين برهان بر يك چيزي است که وجود دارد پس اصل وجود واقعيت مسلم است؛ آن واجب بالذات است و مطلوب حاصل مي شود. و ممكن بالذاتی هست که محتاج به علت است.
صدراي شيرازي با برهان صديقين و ٤ مقدمه سخنش را بيان مي كند ١- اصالت وجود ٢- وحدت وجود ٣- وحدت تشكيكي وجود
٤-بساطت وجود يعني وحدت در عين كثرت و كثرت در عين وحدت.
ريشه ی گفتار مرحوم طباطبايي از معرفت الله به اين برهان بر مي گردد كه توحيد ذاتي به معناي ذات به ما هو ذات محال است.
چيزي كه ما بيان كرديم آن بود كه نه تنها محال نيست و روايت است كه از جهت ما محال است ولی خدا  از ان طرف معرفت را داده.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   63 دقیقه مباحث مطرح شده: با يك سوال توحيدي شروع شد كه اگر با وجود اهميتي كه براي معرفت فطري بيان كرديم ايا اگر ارسال رسل نمي شد و پيامبري نمي امد راهي به خداشناسي و معرفت نبود؟
جواب: معرفت فطري به همه انسان ها پيش از امدن به اين دنيا در عالم ذر داده شده است ولي بر اثر نسيان فراموش كرده. ما بر خلاف دانشمندان متكلم شيعي كه ارسال رسل را واجب مي دانند انرا منت و موهبت الهي مي دانيم. واجب به چيزي گفته مي شود كه اگر انجام نشود ملامت مي شود در حاليكه در ايه ١٦٤  سوره مباركه ال عمران مي فرمايد: لقد من الله علي المومنين اذبهث فيهم رسولا من انفسهم يتلوا عليهم اياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمته و ان كانوا من قبل لفي ضلال مبين. 
نكات مهم اين بحث به اختصار چنين است:
١- اگر خدا تفضل نكند قابل ملامت نيست و ارسال رسل بر او واجب نيست.
٢-معرفت فطري در رده ی رويت ولقا الله است و رويت خدا همه حقيقت است و فطرت از بين نمي رود «لاتبديل لخلق الله» بلكه حجاب و زنگار مي گيرد. . علل حجاب فطرت:  الف: معصيت؛ ب: تربيت غلط.
٣-اگر انبيا نبودند انسان ها در تشخيص مصداق به اشتباه مي افتادند.
٤-ما با همان مقدار معرفت فطري می توانستيم خدا را از حد تشبيه خارج كنيم.
٥-در واقع مي توان گفت جايگاه نبوت همچنان در ذيل معرفت الله بالله قرار مي گيرد.
٦-علل گوناگون بشر به ماديگري و دوري ازمعنويت كدورت و قساوت قلب است كه بنا بر روايت، خداوند در قلب هر كسي نوري را تعبيه كرده كه اگر گناه و معصيت بكند
سوي ان كم مي شود و خاموش مي گردد و يكي از
راه های صيقل قلب اشك بر امام حسين عليه السلام است كه رفع كدورت مي كند.

 


 


جلسه ی بیست و سوم - تاریخ: 1396/6/30

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  50 دقیقه مباحث مطرح شده: خلاصه ی جلسه قبل بیان شد.
گفته شد خدا موجود است و وجود یکی از کمالات خداست.
نظریه علامه طباطبایی این است: ۱- دسترسی به حقیقت وجود ممکن نیست محال است. ۲- وجود برابر خدای متعال است.

۲۴: میرزا جواد آقای تهرانی (متوفی ۱۴۱۰)
در مورد میرزا جواد آقای تهرانی توضیحاتی داده شد.
نورانیت مال مقام اشرف نفس است نه اخص نفس.
کتاب های میرزا جواد آقای تهرانی کتاب میزان المطالب، و چند کتاب دیگر معرفی شد. 
در صفحه ۲۶ کتاب میزان المطالب: خدای متعال ذات مقدس خود را در عالم سابق به خلق معرفی فرموده است به همین جهت مردم در باب معرفت تنها محتاج به تذکر انبیاء و اوصیاء به ذات مقدس خالق متعال و کمالات او می باشند؛ ارسال رسل بر خدا لازم نیست بلکه یکی از الطاف خداست. این معرفی علاوه بر معرفت فطری در باب خداشناسی نوعی اتمام حجت 
بر مردم است.
خدا عقاب بلا بیان نمی کند.
آقای تهرانی معرفت را به این سه دسته تقسیم می کند: معرفت به آیات و معرفت فطری و معرفت الله بالله. 
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  43 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیح در خصوص سوالی که درباره رضایت پیامبر و حضرت فاطمه سلام الله علیهما و علی آلهما، درباره شهادت امام حسین علیه السلام پرسیده شد و پاسخ داده شد.
گفته شد توفیق، تطابق خواسته ی من با رضای خدای متعال است. کتاب رمز عاشورا درس زندگی از سیرت حسین علیه السلام، جناب آقای هاشمی انتشارات منیر معرفی شد.امام حسین علیه السلام بندگی خدا می کند و برکات فراوانی بوجود می آید.
بحث درباره مقایسه علم خدا با علم بشر و موضوع جبر و اختیار.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  12 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه مباحث اخلاقی در خصوص آداب خوردن و خوابیدن و آشامیدن
اگر بخواهیم سیر و سلوک بندگی را طی کنیم روایات می گویند که باید در خوردن و خوابیدن و نوشیدن هم دقت کنیم. روایاتی در این موضوعات خوانده شد و فایل تصویری پخش شد.

 


 


جلسه ی بیست و چهارم - تاریخ: 1396/7/13

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  39 دقیقه مباحث مطرح شده: چند روش مختلف از طرف کسانی که سعی می کنند استدلال های محکم متدینین را به نحوی خاموش ساکت کنند:
روش اول منتسب کردن افراد به یک نحله یا حزب خاصی.
روش دوم: بهانه کردن شرکت افراد در یک هیأت خاص.
روش سوم: برقراری ارتباط غیر منطقی بین سخن و خواسته ی فرد متدین. روش چهارم: اعلام آن چه فرد متدین می گوید دین نیست دین چیز دیگری است.
روش پنجم: در پیش گرفتن راه تمسخر.
روش ششم: فرد متدین را به خاطر اشتباهش ساکت کنند.
روش هفتم: بر گرداندن حرف های فرد متدین به کسانی غیر از او، بدلیل کوچک شمردنش.
روش هشتم: غلبه ی کثرت سن، تجربه، مطالعه را بهانه قرار دهند برای ساکت کردن فرد.
روش نهم: به شکل ماهرانه ای فرد متدین را بهم بریزند.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  49 دقیقه مباحث مطرح شده: ۲۵. شیخ محمد تقی جعفری
بیان چند نکته توحیدی از ایشان و تحلیل آقای محمد بیابانی بر سخنان مرحوم محمد تقی جعفری.
خلاصه ی سخن مرحوم جعفری این است که واژه ها چیزی غیر از آن حقیقت است. با توجه به محدودیت قوای ادراکی انسان اگر خداوند نفس خویش را به انسان نشناساند و تنبه پیامبران نباشد معرفت نسبت به آن ذات مقدس پدید نمی آید، پس معرفت فعل خداست. معرفت به خدای متعال با قلب صورت می گیرد نه با مدرکات بشری به همین خاطر به وجدان، روئیت،  لقاء و شهود که همه کار قلب است تعبیر می شود.
در ادامه پاسخ به این سوال داده شد، آیا توجه به خداوند در همه احوال برای همه ی بشر امری روشن است؟
بیان چند نکته ی تربیت توحیدی بر مبنای اثاره ی عقل.

 


 


جلسه بیست و پنجم - تاریخ: 1396/7/20

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  39 دقیقه مباحث مطرح شده: انبیا کجا تذکر می‌دهند؟
مراحل تحقق معرفت‌الله بالله، در نظام الهی به این صورت تقسیم‌شده:
١- تعریف: در عوالم قبل معرفت‌الله را برای ما تعریف کرده‌اند.
٢-تذکر: در این عالم تعاریف گذشته را از خاطر انسان می‌برند و به خاطر دچار غفلت شدن و در معرض گناه قرار گرفتن و تربیت غلط نیاز به تذکر است.
٣-تسلیم: بعد از تذکر داده‌شده انسان موظف به تسلیم هست.
فبعثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ العقول
 خداوند رسولان خود را برانگیخت و آن‌ها را پیاپی فرستاد تا از آن‌ها بخواهد که عهد الهی که در فطرتشان هست را ادا کند و نعمت‌های فراموش‌شده را متذکر شود و با رساندن پیام الهی حجت را بر آن‌ها تمام کند و گنجینه‌های خردشان را بیرون آوردند.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  63 دقیقه مباحث مطرح شده: حکمت‌هایی پیرامون ارسال رسل:
١-  ارسال انبیا منتی است برای انسان به‌ جهت رهایی از غفلت
٢- یادآوری نعمت فراموش‌شده
٣-اتمام حجت بر مردم
۴- احتجاج به دلیل روشن آوردن
۵- زیرو رو کردن و انقلاب عقلی

 


 


جلسه بیست و ششم - تاریخ: 1396/7/27

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   40 دقیقه مباحث مطرح شده: 26.مرحوم شیخ محمدباقر ملکی میانجی صاحب کتاب توحیدالامامیه.
نظر ایشان: حقیقت فطرت در آیات و روایات همان معرفت خدای تعالی است یعنی عین شناخت یگانگی و رزاقیت و خالقیت و دیگر اوصاف بلند خداست که به تعریف او حاصل شده است و تعریف او فعل اوست.
27. مرحوم ایت الله مروارید صاحب کتاب کتاب تنبهات پیرامون مبدأ و معاد
نظر ایشان: معرفت به آیات معرفت به نشانه های افاقی و انفسی است. غایت این شناخت رسیدن به مجرد تصدیق و ایمان به وجود صانع با کمالات اوست بدون این که وجدان و وصال و عیان نسبت به او تحقق یابد.
28. مرحوم شیخ علی محدث
ایشان می گویند:
۱-معرفت خداهمچون خود خدا حد ندارد (ما معرفت فطری داریم که به همه داده شده است آن معرفت داده شده حجت را تمام می کند .خدا به هر دلیلی می تواند این معرفت را در فردی بیشتر کند)
۲-عقل راهی به سوی معرفت خدا ندارد و معرفت صنع خداست؛ عقل فقط حسن و قبح را مشخص می کند آن هم به اعطای خدا.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   48 دقیقه مباحث مطرح شده: فرق بین نبی و رسول و امام و محدّث در کتاب کافی (کتاب الحجة) توضیح داده شد.
روش هایی وجود دارد برای اینکه افراد ما را مورد ضعف قرار دهند و ساکت کنند در بحث های دینی در حالی که جواب منطقی به ما نمی دهند:
۱-متهم می کنند که شما وابسته به یک گروه یا جناح هستید.
۲-تمسخر می کنند
۳-می گویند دین این نیست که تو می گویی.
۴-برقراری رابطه بین ما و یک مثال بی مورد و بی ربط
۵- سبک شمردن باور و صحبت های ما
۶-ربط دادن خطاها و مشکلات ما با دین
۷-برگرداندن حرف های ما به کسانی غیر از خودمان به سبب سبک شمردن حرف هایمان
۸-خودش را با تجربه از ما معرفی می کند
۹-بر هم زدن و ایجاد تشویش
۱۰-بایکوت کردن ما
بعد بیان روایاتی در اهمیت مدارا با مردم

 


 


جلسه ی بیست و هفتم - تاریخ: 1396/8/4

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  59 دقیقه مباحث مطرح شده:
پرسش:
آيا خط كش و شاخصِ همه ي افرادي كه  از آيات و روايات در تشحيصِ حقيقت استفاده مي كنند، كامل و بي نقص است؟
پاسخ:
١)گاهي صحيح است و گاهي خير؛ چراكه منابع، بدون توسل به وجود مبارك حجت خدا و بدون تبيين آيات توسط ايشان، قطعاً ناقص است.
٢)دينِ ما، ديني فقاهتي و عميق با تعبدي عقلاني است، مهم اين است كه عوامانه برخورد نكنيم و تلاشي فقيهانه داشته باشيم ولي اين را  بايد هميشه در نظر داشت كه، المعرفة صنع الله.
٣)مكانيزم اين استنباط ها و استخراج ها اين است كه ...( أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّهُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ.علم، نورى است كه خداوند به قلب هر كس كه بخواهد مى افكند). مراقبه اي هميشگي و استغاثه اي دائمي، شرط لازم و اساسي براي حفظ و نگه داري از اين نور معرفت است و گرنه صرفِ داشتن دانش، كارساز نيست.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  69 دقیقه مباحث مطرح شده:
29. شيخ اسماعيل معتمد خراساني
«بأساء» به معناى جنگ، فقر، قحطى، سيل، زلزله و امراض مُسرى و «ضراء» به معناى غم، غصّه، آبروريزى، جهل و ورشكستگى.
١) توجه به ذات مقدسي كه تشبيه، تحديد و تعطيلي ندارد.
٢) باساء و ضراء يكي از لطف هاي خداوند متعال است و ثمره ي اين لطف مي تواند توجّه به خداوند متعال و حضرت حجت باشد.
٣) روش قرآن و انبياء تذكر است و از بالا به پايين است.
٤) عالَم، دليل و نشانه و آيه ي خداوند است و خدا، عالم را دليلِ خود قرار داده است و هم چنين توجه و تنبّه به آيات، فعلِ خداوند است و اين كه از اين آيات متذكّرِ  خداوند بشويم هم فعلِ خداوند است.
30. شیخ حسین وحيدخراساني
...و اما براي اهل الله تعالي دليل بر خدا و وسيله براي معرفتش خودِ خداي سبحان است.
"آيا بر پروردگارت كفايت نمي كند كه بر همه ي چيزها شهيد است"-"اي كسي كه خود، دليل بر ذات خودش است"-"به تو ، تو را شناختم و تو مرا به خود راهنمايي كردي"
معرفة الله بالله است و يكي از ناب ترين مراحلِ آن، زماني است كه خداوند مي فرمايد لِمَنِ المُلك اليوم ؛كه فقط عده اي اجازه ي پاسخگويي دارند كه ميگويند لِلّهِ الواحدِ الغَفّار .
امام صادق علیهالسلام فرمودند: «ما عُظِّمَ اللّهُ عزّ و جلّ بمِثلِ البَداءِ»، خداوند به اندازه ی بداء به چیز دیگری تعظیم نشده است؛ پس اگر به چيزي همانند بداء توجه كنيم فقر و نياز محض خود را مي يابيم، باشد كه در اين درگاه خاضع تر شويم.

 

 


 


جلسه بیست و نهم - تاریخ: 1396/9/16

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  21 دقیقه مباحث مطرح شده: 00. محمدتقی مصباح یزدی
باید سعی کنیم بین محتوای گفتار و شخصیت ها تمایز قائل شویم. لازم است محققانه و با نقد و بررسی گفته ها و محتوای کلام و بررسی مطابقت آن ها با آیات و روایات به صحت کلام افراد پی ببریم. در حقیقت آزادگی و حریت علمی در این است که با تمام احترامی که برای شخصیت ها قائل هستیم بتوانیم گفتار و محتوای کلامشان را نقد و سره را از ناسره تشخیص دهیم.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  68 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیحی پیرامون برهان صدیقین
برای تشخیص صحت یا سقم این برهان باید گفت که بدون شک هستی وجود دارد. وجود شأنی از شئون خدای متعال است و نباید خداوند را برابر با وجود درنظر گرفت.
نتیجه ی این برهان با مبانی قرآن و روایات نمی خواند چرا که برهان صدیقین وجود را برابر با خداوند می داند ولی قرآن و روایات خداوند را برتر از وجود می داند.

 


 


جلسه سی ام - تاریخ: 1396/9/23

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  51 دقیقه مباحث مطرح شده:
پاسخ به سوالاتی از جلسه ی گذشته
۱.امکان صحیح نبودن نظریات؟ این احتمال دال براین نیست که تلاش علمی نداشته باشیم.
۲.الویت مباحث؟ادعا اولویت نیست در حد توان جلسات برگزار می شود.
۳.نقد صاحب رساله باعث نگاه منفی می شود؟ لزومی ندارد فقیه در تمام موارد حرف اول بزند.]
00. شیخ ناصر مکارم شیرازی:
ایشان نوشته اند: از مطالعه ی ذات خدا به ذات پاکش پی می بریم؛ با استناد به"یا من دل علی ذاته به ذاته".
بر اساس برهان صدیقین احاطه ی وجودی خدا نسبت به همه ی ممکنات -واجب الوجود غیر آمیخته با عدم،ممکن الوجود آمیخته با عدم- همه چیز جهان به ذات پاک او قائم است-وجود ذاتاً واجب الوجود است یعنی ازلی.
تحلیل:
اول رجوع به آیات و روایات سپس بیان نظریه
قرآن و روایات با برهان صدیقین منطبق نیست و برهان صدیقین راه رسیدن به حقیقت معرفتی نیست.
حقیقت وجود را خدا و ممکنات می دانند با این تفاوت که ممکنات با عدم آمیخته اما خدا با عدم آمیخته نیست. بوسیله حس و عقل نمی توان به حقیقت وجود رسید پس چگونه به این درک رسیده اند؟
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  








 

جلسه سی و یکم - تاریخ: 1396/10/7

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  35 دقیقه مباحث مطرح شده: بحث معرفت الله از مهمترین مطالب است پس مهم است که در مطالعه این بحث توجه ما به چه گوهری باشد و نظرات چه کسانی را مطالعه کنیم تا به معارف توحیدی زلال برسیم.
در بررسی قول های مختلف بزرگان در موضوع معرفت الله، شاید این سوال به ذهن برسد که چرا ما به خود اجازه مطالعه و نقد این نظرات را می دهیم؟
در پاسخ به چند نکته اشاره شد:
١.زمانی علم پیشرفت می کند که به طور مداوم نظرات و دیدگاه های قبلی نقد و بررسی شود.
٢.ما به نفد افراد نمی پردازیم بلکه به بررسی سخنان می‌پردازیم.
٣.فهم و درک دست خداست.
۴.پذیرفته ایم که 14 معصوم بیشتر نداریم.
۵.برخی از مشاهیر در حیطه ی خاصی کار کرده اند مثلا در فقه و احکام نه در مهدویت یا اخلاق
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  24 دقیقه مباحث مطرح شده: خلاصه اقوال مختلف در معنای معرفت الله:
این قول ها را میتوان به چند دسته تقسیم نمود:
١. روایات که می گویند معرفت بالله است.
٢. افرادی که معتقدند نسبت به خدا دو نوع معرفت وجود دارد.
٣. افرادی که معتقدند معرفت خدا به هیچ وجه برای احدی امکان ندارد.
 
 
         







 

جلسه ی سی و سوم - تاریخ: 1396/10/21

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  21 دقیقه مباحث مطرح شده: موقف تعریف: ما یک مرحله ی تعریف داریم که مربوط به عالم قبل است ویک مرحله تذکرویک مرحله هم تسلیم که در همین عالم است وبا رفتن شخص از این عالم پرونده او بسته می شود، ودیگر نمی شود کاری کرد، مگر این که در زمان حیاتش اعمال خیری داشته باشد و ماندگاری واثرات نیکوی ان عمل تا بعد از فوت شخص باقی بماند ویا این که فرزندان نیکو ومومنی تربیت کرده باشد.
موقف تعریف، اینست که دربرخی ازعوالم قبلی ما فقط واجد روح بودیم (عالم ارواح) ودربرخی دیگر از عوالم، ما قالب وجسم هم داشته ایم مثل عالم ذر. حال ارتباط روح با بدن چیست؟ ارتباط روح با بدن، ترکیبی است. نه مثل ترکیب اب ونمک، ویا ترکیب جدای از هم مثل میزوصندلی.
طبق گفته شیخ علی نمازی ترکیبی صناعی است. یعنی ترکیبی خاص که هم روح قالب اون بدن رو می گیرد وهم جزء آن بدن نیست ووقتی که به این جسم، روح غالب شد ویا گرفتار ان گردید، دیگربا بدن انس می گیرد وجدا شدنش سخت می شود. پس ما باید تا دیر نشده از خدا بخواهیم، زمینه ای را برای ما فراهم کند تا ازاین علاقه ودلبستگی ها کم شود وهمیشه این حدیث پیغمبر صلی الله علیه را متذکر شویم که: موتوا قبل ان تموتوا
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  42 دقیقه مباحث مطرح شده: طبق بحث گذشته، سوال اینجاست که ایا این علقه وعلاقه می تواند با عث اسیب شود؟ یا انسان می تواند این علقه رادرخود بکاهد؟ اگر قرار باشد که علاقه وعلقه من فقط به خدای متعال باشد، پس من چگونه می توانم همسر وفرزندانم ویا کسب وکارم را دوست داشته باشم؟ یعنی من هیچ کاری با دنیا نباید داشته باشم وهیچ دلبستگی در من نباید باشد؟
جواب اینست که ما یک تعبیر داریم به نام «الهیات بشری»، که دران نباید ازدواج کنی ولباس مناسب بپوشی ویا این که همیشه باید گرسنه باشی. وخودت رابه عذاب وسختی بیندازی تا بتوانی روح را ازبدن مفارقت بدهی وروحت را قدرت  بخشی. اما درتعبیر دوم که «الهیات الهی» است وروش وسیره اهل البیت علیه السلام است، شاه کلیدش عدم تعلق است. وتعلق وجدانیست. یعنی من خودم می فهمم که به چه چیز دلبستگی دارم ویا ندارم. پس فرق است بین سلوک زاهدانه بر اساس رضایت خدا واهل البیت گرامش وسلوک زاهدانه براساس مکاتب بشری.
حال این عدم تعلق نشانه هایی دارد ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  25 دقیقه مباحث مطرح شده: دراین مبحث وظیفه شیعه را درتبلیغ دین، لازم وضروری دانسته وبعد اشاره به دو طرح از بهائیان که در سال ها پیش طراحی شده اشاره می شود به نام «طرح نقطه» که در ان هر بهائی در هرجایی که هست باید یک نقطه تبلیغ باشد وبه شعاع توانمندیش هر کاری که می تواند برای دین ومکتبش انجام دهد وبعد «طرح همسایه» که در ان هر بهائی وظیفه دارد تبلیغ را از همسایه اش شروع کند.
این ایده را پیامبرمان صلی الله علیه در روز غدیر برای تعیین وصیش اقا امیرالمو منین علی علیه السلام می دهند که در ان روز به مردم می گوید این وصیت را حاضرین به غایبین برسانندولی بهائیان اجرا می کنند! 
وظیفه ما اینست که هر کدام از ما،  برای تبلیغ دین خود ومظلومیت اقا امیرالمومنین باتمام توان تلاش کرده وپرچم دین را بالا نگاه داریم.
             
             








 

جلسه سی و چهارم - تاریخ: 1396/10/28

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  45 دقیقه مباحث مطرح شده:
نکاتی در مورد افرادی گفته شد که ادعا می کنند ظرفیت پذیرش این بحث ها را ندارند و در جواب گفته شد که اغلب بهانه آوردن است و افراد می خواهند از پذیرش، مسئولیت سرباز بزنند؛ خداوند ما را به چیزی که از عهده مان خارج باشد، امر نمی کند.
مواقف تعریف:
عوالم قبل از ورود ما به این دنیا:
در بحث معرفت گفتیم که معرفت خدا بر همه عرضه شده و همه با آن معرفت فطری به این دنیا آمده اند ولی در اثر گناه و تربیت غلط آن معرفت مورد غفلت واقع می شود.
گوهر اختیار از بدو ورود ما به عالم حیات وجود داشته است و ما با اختیار خود *بلی* گفته ایم و نه اجبارا.
ما در برخی از عوالم قبلی فقط واجد روح بودیم و در برخی از عالمی دیگر جسد هم داشتیم.
آیه ۱۷۲ و ۱۷۳ سوره اعراف معروف به آیه میثاق در مورد فطری بودن معرفت صحبت کرده است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  25 دقیقه مباحث مطرح شده: در روایات به دو صورت راجع به آن معرفت فطری صحبت شده است؛ برخی گفتند که ما آن را فراموش کرده ایم و برخی میگویند خدا کاری کرد که آن را فراموش کنیم. به هر حال اصل معاینه نزد ما حاضر نیست بلکه شناخت حاضر است.
در روایات داریم که اگر آن مشاهده و معاینه در عوالم قبل نبود هیچ کس خدا را نمی شناخت .
چهارده آیه قرآن در موضوع عوالم پیشین و نیز حدود ۲۰۰ روایت در این مورد داریم.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  20 دقیقه مباحث مطرح شده: متن ابتدایی خطابه غدیر خوانده و ترجمه شد و نکاتی در مورد اسما و صفات خدا گفته شد.
خداوند مستقیماً در عالم کاری را انجام نمی دهد، کار بی واسطه او خلقت وجود نورانی پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است.
خداوند دو نوع اسم دارد، اسماء تکوینی و اسماء تشریعی. حجت های خدا اسامی تکوینی خدا هستند.
همه ی افعال خدا در عالم به واسطه اسما الهی صورت می گیرد یعنی  پیامبر و اهل بیت که اسما الهی خداوند هستند.
ما وقتی می خواهیم خدای متعال را بخوانیم باسم الله می گوییم. خدا برتر از آن است که خود خدا را بخوانیم بلکه به اسماء خدا متوسل می شویم به اسم خدا توجه می کنیم؛ یعنی در آغاز هر کار به ذیل عنایت ولی خدا و محبت خدا پناه می بریم و کار را شروع می کنیم. (به حضرت صاحب الزمان پناه می بریم برای آغاز کار)
در روایات داریم از امیرالمومنین که فرمودند من نقطه تحت ب بسم الله هستم .
به اسم الله هر اتفاقی در عالم می خواهد بیفتد می افتد.
قرار است تذکر و توجه به آیات آفاقی و انفسی ما را متذکر به ذات قدوس ربوبی کند.
             








 

جلسه سی و ششم - تاریخ: 1396/11/19

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  46 دقیقه مباحث مطرح شده: فطرت: معرفت زلال و بی پیرایه نسبت به خدای متعال است. بر این فطرت است که دانسته های جدید و بعدی سوار می شوند.
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.
ویژگیهای فطرت:
۱- فطرت نوعی معرفت و شناخت خدا می باشد؛ نه عقیده است و نه گرایش یا توان. فطرت در حقیقت خود شناخت است در حالی که عقیده اکتسابی است و کم و زیاد می شود ولی فطرت این گونه نیست. این معرفت یک توان و گرایش بالفعل است و کسب آن نیاز به تلاش ندارد.
۲- معرفت فطری صنع خداست نه فعل انسان.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  50 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث ارواح و اجساد در عوالم قبل روح ابتدا خلق شده یا جسم؟
در بحث روح توجه داشته باشید که حقیقت روح یک چیز است ولی روح شئون و مقامات مختلفی دارد.
آن چه که ابتدا خلق شده است یکی از شئون روح است
روح عقل پیش از جسد خلق شده ولی آن روح حیوانی پس از خلق جسم به بدن اعطا شده است.
اگر بقای روح باور شود و
فردی درست  آن را وجدان کند سبک زندگی اش متفاوت می شود.
معرفت فطری صنع خداست نه فعل انسان.
معرفت فطری معرفتی صحیح و روشن است نه شناختی مبهم.
گرچه انسان و اختیارش در اصل ترکیب معرفت فطری و توجه به آن نقشی ندارد اما اختیار و انتخاب انسان از جهتی در این مورد مدخلیت دارد. سنت خدا بر این جاری شده است که بر اساس نحوه جهت گیری و انتخاب انسان او را از درجات مختلف معرفه الله بهره مند می سازد.
سنت خدا این گونه است که قرار گرفتن فرد در مقام تسلیم معرفت را افزایش می دهد.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  15 دقیقه مباحث مطرح شده: گاهی به روایاتی بر می خوریم که از وجهی مدح اهل بیت علیهم السلام است ولی از وجه دیگر یا مذمت اهل بیت علیهم السلام است و یا تعریفی از خلفا است.
در روایاتی این چنینی گاهی حقیقتی داریم که آن درست است ولی بقیه آن اشتباه است.
در روایات شیعه مثل قرآن هم محکمات و هم متشابهات (مبهم است و ممکن است توضیح دیگری داشته باشد) داریم و هر جا متشابهی بود باید به محکمات عرضه کنیم. ما متشابهات را به محکمات عرضه می کنیم و محکمات را با متشابهات زیر سوال نمی بریم.
از محکمات شیعه این است که ابوبکر و عمر لعنه الله علیهما غاصب خلافت هستند و دین رسول خدا را منحرف کردند.
             
             









 


 

جلسه ی سی و هفتم - تاریخ: 1396/11/26

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  38 دقیقه مباحث مطرح شده:
توضیحی در مورد عبارت: لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ (سوره ی ابراهیم،7)
توضیح معرفت بسیط و ترکیبی از ۲ منظر:
۱- معرفت بسیط؛ یک معرفت ابتدایی و حداقلی است، معرفت فطری قبل از متذکر شدن است که همه با خود دارند، یعنی معرفت به خوب و بد یک چیز، نه معرفت به حقایق پشت پرده آن چیز.
۲- معرفت ترکیبی؛ زمانی حاصل می شود که به معرفت بسیط متذکر شویم، معرفت بسیط که عمیق تر، دقیق تر و روشن گر تر شود می شود معرفت ترکیبی.
معرفت ترکیبی قرار است نورانیتی در قلب ایجاد کند که انسان را از معصیت دور کند.
معرفت اضطراری؛ چه بخواهیم چه نخواهیم این موقعیت معرفتی به شکل آشکار حاصل می شود. برای افراد معمولی، معرفت اضطراری در زمان مرگ حاصل می شود، اما برای انبیا معرفت ترکیبی به نوعی معرفت اضطراری است.
نفس بالفطره طالب کمال است؛ نفسی که در رتبه حیوانی مانده باشد، از خوردن و خوابیدن و زاد و ولد لذت می برد که لذایذ حسی است. نفسی که به رتبه ی خیال رسیده باشد، به کمالاتی بالاتر از جنس ماده رسیده و از آن لذت می برد. یک درجه بالاتر از تخیل، مرتبه عقل است، مثل دانشمندی که از کشف یک مطلب علمی لذت می برد. لذایذ عقلی از لذایذ خیالی و لذایذ خیالی از لذایذ حسی اشد است.
هرجا کمال بیشتر باشد لذت اشد است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   27 دقیقه مباحث مطرح شده:
لذت های عقلی اشد است از لذت های خیالی و لذت های خیالی اشد است از لذت های حسی. این مراتب برای ما وجدانی است.
خدای متعال کانون کل کمالات لا متناهی است بلکه ما فوق لامتناهی است شدتا، عدتا و مدتا. هر کمالی حسن است و حسن نشانه یک کمالی است، خداوند من جمیع الجمال حسن است ولی حسن لایوصف.
پیامبر خدا نسبت به ما لایتناهی است.
خداوند کمال مطلق است پس معرفت خدا الذ لذات عالم وجود است. به همین جهت الذلذات برای پیامبر معرفت الله است.
اگر به حکم وجدان معرفت خداوند الذ لذات باشد، آن چه که موجب وصول به این بشود دیگر الم و درد نخواهد بود. برای مثال؛ اگر در دنیا دچار سختی شویم و این عامل رسیدن به معرفت خدا شود، این دیگر الم نیست.
بلایا ظهور و بروز معرفت بسیط به خدای متعال است.
گرفتاری پیش می آید تا ما متذکر به معرفت بسیط بشویم و این خود نوعی معرفت ترکیبی است.
بلایا بنده را در برابر خداوند خاضع تر کند و گدایی بنده در برابر خدا بیشتر شود، این باعث افتخار رسول می شود.
کانون معرفت فطری قلب است نه ذهن.
سه روایت از امیرالمومنین علیه السلام که از ایشان درباره دیدن خداوند متعال سوال شد ...
6. معرفت فطری تنها معرفت حقیقی و پایه و اساس ایمان دینی است.
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند الایمان، معرفت باالقلب. ایمان شناخت به قلب، اقرار به زبان و عمل کردن به ارکان است.
هرچه در موضوع معرفت گفته می شود اگر معرفت حقیقی باشد آن معرفت فطری است که همگان دارند و با آن آمده اند.

 









 

جلسه ی سی و هشتم - تاریخ: 1396/12/3

دانلود فایل صوتی   66 دقیقه مباحث مطرح شده: در بحث تذکر در مکانیزم معرفت الله بالله:
گام ۱- انقطاع - اختیاری یا اضطراری
گام ۲- آیات الهی یا در مقام تذکر به عنوان استدلال یا در مقام پایان عذر و حجت آوردن به عنوان احتجاج.   
۳- عبادت عامل توجه به معرفت فطری است.
             
             






 

جلسه سی و نهم - تاریخ: 1396/12/24

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  69 دقیقه مباحث مطرح شده: عوالمی که از آن عبور می کنیم عبارتند از:
۱-عالم ارواح - ۲-عالم ذر  ۳-عالم جنین - ۴-عالم دنیا - ۵-عالم برزخ - ۶-عالم قیامت - ۷-بهشت یا جهنم
مکتب انبیا پایه اش بر تذکر است. دریافت هدایت بر تعریف و تذکر متمرکز است و در گام بعدی تحقق هدایت منوط به دستگیری خدا وپذیرش فرد است. یکی از اسباب دستگیری خدا فراهم آوردن موقعیتی است که ما تسلیم شویم. دواعی وسوق دهنده ها و امیال مرجحات انجام عمل را فراهم می کند ولی علل تامه موجب عمل نیست. در تسلیم موانعی و دواعی داریم که حرص و کبر و حسد از جمله دواعی به سوی گناه هستند.
برخی دواعی ممکن است درونی باشد مثل حلال زادگی و لقمه ی حلال. ممکن است بیرونی باشد مثل فراهم شدن یا نشدن زمینه ی گناه.
در قرآن موانعی برای تسلیم ذکر شده است:
۱-رذایل اخلاقی و تعلقات نفسانی.
۲-فسق و ارتکاب معاصی.
۳-شیاطین جنی وانسی که آیات زیادی در این خصوص و جود دارد.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  45 دقیقه مباحث مطرح شده: دواعی وسوق دهنده ها و امیال ملاک تصمیم نیستند؛ مرجحات می شوند اما عامل اختیار سلب نمی گردد و ما باید طبق خط کش وظیفه هر کاری را باید انجام دهیم.
اصول کفرطبق فرمایشات امام جعفر صادق علیه السلام سه چیز است:
۱-حرص - ۲-استکبار - ۳-حسد
و در روایتی دیگر چهار چیز است:
۱-حرص - ۲-ترس از دست دادن دنیا - ۳-خشم - ۴-غضب
حاصل تسلیم، رسیدن به روح ایمان است که این همان اصل معرفت فطری است و عامل  بازداشته شدن از گناه است که در لحظه گناه روح ایمان از انسان گرفته می شود.
معنی ایمان اعتقاد قلبی همراه با اقرار زبانی و عمل جوارحی است.
             
             








 

جلسه ی چهلم - تاریخ: 1396/12/25

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  42 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این قسمت که همراه با تذکرات پایانی بود، فعلاً در دسترس نیست.