زندگی با امام عصر علیه السلام / بخش ششم
جلسه ی صد و یکم - تاریخ: 1400/1/31

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   75 دقیقه مباحث مطرح شده: توضیحاتی پیرامون کتاب ارزشمند کمال الدین
روایت جمع شدن ۳۱۳ سردار سپاه امام زمان علیه السلام در مکه
یافت نشدن قرابت بین این سرداران و اهل مکه
منظور از نوشته شدن کلمه‌ای بر هر شمشیر در این روایت
توضیحاتی پیرامون علم الاسماء و مدعیان آن و توصیه‌هایی در این باره
شبیه بودن نحوه قضاوت امام عصر علیه السلام به حضرت داود و سلیمان علیهما السلام
روایت علم امام زمان علیه السلام به باطن بندگان و آیه و عبرت بودن این علم
توضیحی مهم پیرامون قضاوت‌ها و محاکمه‌های امام عصر علیه السلام در روایات
توجه به ۳ نکته اساسی در مواجهه با روایات متشابه
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   35 دقیقه مباحث مطرح شده: سخن پیرامون خلق امام عصر علیه السلام، ذیل حرف «خاء» در بخش چهارم کتاب شریف مکیال
روایت معرفی امام عصر علیه السلام از لحاظ خلقت، خلق و خوی، زمان و نتایج ظهور از زبان امیرالمومنین علیه السلام
روایت مشهور حتمی بودن ظهور امام عصر علیه السلام حتی در صورت باقی ماندن تنها یک روز از دنیا
اشاره به برخی روایات در پیش بینی انکار امام عصر علیه السلام به دلیل طول غیبت و ارائه راه کار برای در امان ماندن از آن
دلایل دعا کردن ما برای امام زمان علیه السلام طبق فهرست ارائه شده توسط صاحب کتاب مکیال
خوف امام عصر علیه السلام و برخی روایات در این باب
روایت دعوت به خواندن دعای اللهم عرفنی نفسک... در زمان غیبت
صورتی دیگر از این دعا و توصیه هایی در این باره

 


 


جلسه ی صد و دوم - تاریخ: 1400/2/7

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   59 دقیقه مباحث مطرح شده: ارتباط بین معرفت خداوند و معرفت نبی و حجت او و فرآیند این شناخت ها
توضیحی پیرامون نقش خداوند در هدایت و ضلالت افراد
هشدار و توصیه هایی درباره ی عقاید باطل و خطر آن ها
ثمرات و جلوه های افزایش معرفت به امام زمان علیه السلام
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   52 دقیقه مباحث مطرح شده: معرفی دو مفهوم "کار نیک" و "بزرگواری" طبق روایت امام مجتبی علیه السلام
توضیحی درباره حکمت غیبت امام عصر ذیل روایتی از امام کاظم علیه السلام و روایات مشابه آن
ذکر یک اصل مهم از اصول بررسی روایات با اشاره به نمونه‌ای در این باره
نکاتی ناب از آیه ۵۵ سوره ی مبارکه ی نور
حتمی بودن وعده های الهی و امکان ملاطفت نشان دادن در وعیدهایش و اجرا نکردن آن ها
تعریف مومن بر اساس آیات و روایات و بیان برخی مغالطات در این باره

 


 


جلسه ی صد و سوم - تاریخ: 1400/2/21

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   76 دقیقه مباحث مطرح شده: رجزخوانی‌ها و دلاوری‌های جناب زهیر بن قین در واقعه‌ی کربلا
توضیحاتی پیرامون وظیفه اصلی شیعیان در عصر غیبت و اولویت داشتن آن بر سایر امور
سه مرحله محتملی که جناب زهیر در خیمه ی سیدالشهدا طی نمود و از اصحاب حضرت گردید
اشاره داشتن اکثر آیات مهدوی به دوران ظهور و حکومت حضرت و قرائت ۴ نمونه از این آیات
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   52 دقیقه مباحث مطرح شده: آیه ۵۵ سوره ی مبارکه ی نور و اشاره داشتن آن به دوران حکومت و سرپرستی امام عصر علیه السلام
محفوظ بودن عمل صالح هر فرد با هر اعتقادی نزد خداوند متعال و توضیح آن با ذکر چند مثال
مبتنی بودن عمل جوارحی بر عمل جوانحی و اشاره به شبهه ی عاقبت اخروی نیوتن و امثال آن
نهی از خلیفه ی خدا خواندن خودمان و به کار رفتن این تعبیر تنها برای چند نفر معدود در قرآن کریم
اشاره به برخی ویژگی های خلافت امام عصر علیه السلام در عصر ظهور
وعده‌ الهی درباره به مُکنت رسیدن اسلام غدیری در عصر ظهور طبق آیه ۵۵ سوره ی نور و آیه ۳ سوره مائده
اشاره‌ به برخی از نقایص و انحرافات دینی در عصر فعلی و مقایسه آن با عصر ظهور

 


 


جلسه ی صد و چهارم - تاریخ: 1400/2/28

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   70 دقیقه مباحث مطرح شده: اکثر آیات آمده در قرآن کریم که درباره ی امام زمان علیه السلام است درباره حکومت ایشان است که جامعترین آن آیه 55 از سوره ی مبارکه ی نور است.
خدادراین ایه 4 وعده داده است که در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت.
هرانسانی باهردینی که عمل صالح انجام دهد خداوند آن را بی پاسخ نمی گذارد..
خداوند در قران به کسانی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند وعده ی خلافت بر زمین را داده است .
فقر در زمان حکومت الهی امام عصر برداشته و جهالت از بین می رود و در آن زمان ترس ها به امنیت بدل خواهدشد.
عوامل نگرانی قبل از ظهور که با امدن آن حضرت از بین می رود:
1. ناامنی ناشی از جنگ ها و تجاوزها
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   35 دقیقه مباحث مطرح شده: 2. نا امنی های قضایی ناشی از نا حقی ها و رشوه دادن ها و ...
3. نگرانی های اقتصادی و فقر

 


 


جلسه ی صد و پنجم - تاریخ: 1400/3/4

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   52 دقیقه مباحث مطرح شده:
مطالعه و بررسی نکات شماره ۳ الی ۵ از حرف خاء، در بخش چهارم کتاب شریف مکیال المکارم با عناوین خلافت آن حضرت علیه السلام بر مسلمانان، ختم علوم به آن حضرت علیه السلام و خروج آن حضرت علیه السلام با شمشیر پس از ظهور
خلافت یکی از شئون امامت و ولایت است.
بررسی آیه ۱۸ سوره زمر درباره پرسش مطرح شده در کلاس، در موضوع جایز نبودن مطالعه و پیگیری مطالب ضاله در برابر خواسته نوجوانان درباره مطالعه ی مطالب مختلف و انتخاب شخصی

 
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   54 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه ی پرسش و پاسخ بخش اول
پرسش و پاسخ پایانی جلسه: معرفی کتاب مربوط به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و نکاتی راجع به خمس

 


 


جلسه ی صد و ششم - تاریخ: 1400/3/11

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   45 دقیقه مباحث مطرح شده: در ادامه ی تذکراتی در باره ی اصحاب سید الشهداء علیه السلام، سخن به جناب زهیر رسید.
طبق نقلی جناب ظهیر از یاوران با وفای امام حسین علیه السلام که همراه با سعیدابن عبدالله حنفی امام را یاری کردند و در ظهر عاشورا در مقابل دشمن سپر تیرهایی شدند که به سمت امام حسین علیه السلام در وقت نماز ظهر پرتاب می شد؛ تا آخرین نفس ایستادند و وقتی نماز به پایان رسید بر زمین افتادند و به درجه رفیع شهادت نایل گشتند.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   57 دقیقه مباحث مطرح شده: بسیار مهم است این مسأله که با یاد کردن هر روزه ی امام زمان علیه السلام در دل و قلب و زمان به یاد ایشان باشیم. 
این توسلات، اذکار و تلاوت قرآن باعث می‌شود که توفیقات بسیاری را کسب کنیم.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت سوم
  44 دقیقه مباحث مطرح شده:
دعا کردن رابطه ی ما با خدای منان است که با مدح و ثنا و ستایش و ذکر کمالات یا حال و بیچارگی خود ماست. خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم»: «بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را». این بدین معنا نیست که ما چیزی از خداوند یا ائمه ی اطهار علیهم السلام طلب کنیم و آن ها به ما بدهند؛ بلکه ما خدارا می‌خوانیم. خداوند هم این عرض حال ما را به شکلی که به اراده اش می باشد اجابت می‌کند.

 


 


جلسه ی صد و هفتم - تاریخ: 1400/3/18

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   56 دقیقه مباحث مطرح شده: خوانش کتاب شریف مکیال، جلد 1، بخش ۴ با عنوان «دعای آن حضرت برای مومنین»
قرائت توقیع شریفی که در آخر احتجاج روایت شده ودعایی که سید بن طاووس از حضرت شنیده اند که حضرت در حق مؤمنین و دوست دارانشان فرمودند:
«وَ أبقِهِم-أو قال-وَ أحیِهِم فی عِزِّنا و مُلکنا و سُلطانِنا و دَولتِنا». «و آنان را باقی بدار- یا فرمودند - زنده بدار در روزگار عزت ما و ملک ما و حکومت ما و دولت ما»
این دعا دو مفهوم می تواند داشته باشد:
١-دعای حضرت برای طول عمر آن ها.
٢- تعجیل در فرج که به زودی به وصال ایام حکومت و سلطنت و آقایی امام برسند. 
قرائت  روایتی که امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم که فرمودند:سه چیز است که قلب هیچ مسلمانی در آن ها خیانت ندارد:
١-اخلاص عمل برای خدا.
٢- نصیحت و خیر اندیشی برای امامان و پیشوایان مسلمان.
٣- ملازمه جماعت آن ها ، زیرا که دعوت آنان فراگیرنده است.
نکات روایت :
-آن دعوتی که در شماره ٣ آمده است دعای امامان علیهم السلام است.
-دوستان اهل بیت علیهم السلام با هم ملازمت قلبی دارند.
-مومن کسی است که اخلاص در عملش و خیر اندیشی اش برای امامان و ملازمت او برای دوست داران اهل بیت علیهم السلام ،بدون خیانت است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   67 دقیقه مباحث مطرح شده: ابتدا روایاتی در مورد شرکت خانم ها در مراسم تشییع جنازه ی مومنین بیان شد.
جهت مطالعه مراجعه شود به بحار الانوار ج٨٢ ص٩٣  و امالی شیخ صدوق ص ۴٢٣ و وسائل الشیعه ج٣ ص ٢۴٠
در ادامه فتوای چند  تن از عالم به نام مرور شد؛
-مرحوم مجلسی اول در لوامع صاحب قرانی ج٢ ص۴۵۵: پس ظاهر شد که به واسطه ی قضای حقوق (حقوقی که مؤمنین و مؤمنات بر هم دارند) می توان  رخصت داد، بلکه سنت است، بلکه واجب است.
-شیخ حر عاملی بابی دارند تحت عنوان باب جائز بودن خروج زنان از منزل جهت ندبه و شرکت در عزا به جهت قضای حقوق و کراهت خروج زنان در غیر قضای حقوق و حرمت خروج زنان در هنگامی که فسادی عارض شود.
-مرحوم سید محمد کاظم  یزدی در کتاب العروة الوثقی: شرکت زنان در تشییع جنازه مکروه است هرچند میت زن باشد.
-مرحوم شیخ عبدالله مامقانی در کتاب سراج الشیعه: حرکت زنان در پشت جنازه و نماز خواندن بر آن مکروه است مگر این که آن زن پیر باشد یا میت زن باشد.
نکته اول: به نظر می رسد درلسان روایات، اهمیت محفوظ داشتن خود در برابر نگاه نامحرمان بسیار تاکید شده است .

نکته دوم: در روایات، وجه اذن اهل بیت علیهم السلام  برای شرکت  خانم ها در مراسم تشییع جنازه، به جا آوردن حق اقوام و همسایه ها و دوستانی است که در مجالس مصیبت ما شرکت کرده اند. با این توجه که شاید بتوان از طرق مختلف دیگر هم این حق را به جا آورد؛ مثلا تسلیت تلفنی یا دیدار خصوصی در منزل.

 


 


جلسه ی صد و هشتم - تاریخ: 1400/3/25

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   60 دقیقه مباحث مطرح شده: علما، فقها و دانشمندان اگاه به احادیث، پناهگاه واقعی مردم در حل معضلات در عصر غیبت امام هستند. البته فرض ما بر این است که این صاحبان رساله، روایات را دیده و به دنبال هوای نفس نبوده و جانب تقوا را نگه می دارد.؛ لذا رجوع ما به آنان دلیل و سند محکمی در روز قیامت برای پاسخگویی به چرائی اعمالمان است.
برای قرار گرفتن در مسیر بندگی بهتر و استفاده از فرصت ها می توان به چند راه عملی اشاره کرد:
هر چه باور ها به معاد تقویت شود مراقبت ما در همه ی جوانب، بیشتر خواهد شد.
مراجعه به روایات درباره ی ارزش عمر و اغتنام فرصت ها
مدیریت خواب و خوراک به جهت بهره بردن بیشتر از زمان
استفاده از تجربه ی کسانی که این چنین به عمر خود نگاه کرده اند
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   79 دقیقه مباحث مطرح شده: ....

 


 


جلسه ی صد و یازدهم - تاریخ: 1400/4/15

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   73 دقیقه مباحث مطرح شده: در روایتی درکتاب  شریف بحار، به نقل ازکتاب علل الشرایع  سخنی از جناب لقمان  به فرزندش در ارتباط با  اهمیت و جایگاه  علم  و حضور در مجالس علما نقل شده است  که توصیه فرمود: در مجالسی شرکت کن که افراد آن مجلس یاد خدا کنند، که از رحمت حق متعال بهره مند شوی و بترس از شرکت در مجالسی که در آن غضب خدا باشد که غفلت آنان به تو نیز سرایت می کند و چه بسا کیفری که شاید خداوند برای آنان در نظر دارد شامل حال تو نیز بشود! ...
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   30 دقیقه مباحث مطرح شده: ثابت ماندن بر ولایت اهل بیت علیهم السلام  است که موجب آمرزش گناهان می شود. امر اهل بیت علیهم السلام یعنی قبول ولایت ائمه اطهار علیهم السلام و ثبات قدم بر ولایت اهل بیت علیهم السلام.
خداوند کمترین چیزی از ثواب که به ثابت قدمان این مسیر عنایت می فرماید آمرزش گناهان ایشان است. همین که ولایت را در دل بپذیریم و اطاعت امر حضرت را بکنیم خداوند گناهان  را می آمرزد چنان چه در قرآن می فرماید: «یعفو عن الکثیر» و این به خاطر محبت و ولایت امام زمان علیه السلام است. کسانی که در عصر غیبت ولایت امام زمان علیه السلام را پذیرفته اند، خود باعث دفع بلا و گرفتاری از دیگران است.
در خاتمه تذکری برای بزرگداشت عید سعیدغدیر و چگونگی انجام کارهایی برای آن روز داده شد.

 


 


جلسه ی صد و دوازدهم - تاریخ: 1400/4/22

دانلود فایل صوتی    106 دقیقه مباحث مطرح شده: از جمله برکاتی که با حضور در مجلس یک عالم برای فرد حاصل می شود، می توان 7 مورد را نام برد:
فضیلت و ‍پاداش، مصونیت از گناه، مشمول رحمت خدا شدن، طاعت پروردگار، مشمول لطف ویژه خدا واقع شدن، تقرب به درگاه الهی، روی آوردن به سمت علم دین و برگشتن از جهل.
در کتاب مکیال المکارم بخش چهارم ذیل حرف «ذ» آمده است که در زمان غیبت امام عصر علیه السلام به دعای حضرت و در زمان ظهور به دست با کفایت حضرتش، شر دشمنان از مؤمنان دفع می شود و دشمنان در ذلت خواهند بود.
پس بایسته است برای وجود مبارک چنین آقایی بیشتر دعا کنیم، روزانه هرچند اندک صدقه دهیم، کارهای خیر برای خشنودی ایشان انجام دهیم، روزانه تلاوت قرآن داشته و حضرتش هدیه کنیم و... .
این را بدانیم که امام زمان علیه السلام هیچگاه ما را رها نکرده اند بلکه این ما هستیم که ایشان را کنار گذاشته ایم.
در بحث آیات عصر ظهور، دسته ای از آیات بیان می کنند که همه افکار و اندیشه های انحرافی از بین می رود؛ مانند آیه 55 سوره نور، آیه 33 سوره توبه، آیه 9 سوره صف، آیه 28 سوره فتح، آیه 83 سوره آل عمران و آیه 39 سوره انفال. دسته دیگری از آیات نیز می گویند یهود و نصاری وجود دارند ولی باید جزیه بدهند زیرا در حکومت مسلمانان ضمن داشتن اعتقاد باطل خود، از امنیت و رفاه عمومی بهره مند هستند؛ مانند آیه 6 و 14 سوره مائده، آیه 167 سوره اعراف و آیه 55 سوره آل عمران.
همچنین در اخبار زمان ظهور این را هم داریم که دین حق، به ناصبی عرضه می شود که در صورت نپذیرفتن وی، حضرت گردنش را می زنند. (ناصبی کسی است که نسبت به ائمه علیهم السلام اظهار دشمنی می کند)

 


 


جلسه ی صد و سیزدهم - تاریخ: 1400/5/5

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   98 دقیقه مباحث مطرح شده: یکی از اصحاب سید الشهدا علیه السلام جناب زهیر ابن قین ابن هارف بجلی است. زهیر بعد از رفتن به خیمه ی حضرت اباعبدالله علیه السلام و رد و بدل شدن صحبت هایی، از زهیر عثمانی به زهیر حسینی تبدیل شد.
عمل زهیر عمل قلب بود نه جوارح و ۳ قسمت داشت:
۱. توبه کردن از گذشته (شاه کلید)
۲. امامش را تغییر داد (باور به حقانیت امیرالمومنین و فرزندانشان علیهم السلام را جایگزین باور به حقانیت خلفا کرد)
۳. بعد از ایمان به امام حسین علیه السلام تصمیم گرفت استوار بماند و در این مسیر استقامت کرد.
آیاتی که در قران به امام زمان علیه السلام اشاره می کند:
۱_ آیه ۸۳ سوره ال عمران
۲_سوره ی انبیا آیه ۱۰۵
۳_سوره حدید آیه ۱۷
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   37 دقیقه مباحث مطرح شده: 4_سوره نور آیه ۵۵
خداوند در این آیه به مومنان ۴ وعده داده است ...

 


 


جلسه ی صد و چهاردهم - تاریخ: 1400/5/12

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   65 دقیقه مباحث مطرح شده: حرف «ذ» از کتاب مکیال المکارم
ذلت دشمنان به دست حضرت در عصر ظهور

اشاره شده به آیه ۱۵۹ از سوره نساء
وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا
در تفسیر این آیه به دو دیدگاه از محدثین اشاره می شود:
عده ای که نص صریح قران برای آن ها ملاک می باشد و هر روایتی که با ظاهر قران نخواند قابل قبول نمی باشد؛ هر چند مکررا بیان شده باشد. آنان می گویند که ادیان آسمانی تا قیامت هستند و با پرداخت جزیه تحت حمایت حکومت اسلامی قرار خواهند گرفت.
گروه دیگر قران را با روایت امام معصوم معنا می کنند و معتقدند که هنگامی که در عصر ظهورعوامل فساد بر چیده شد و شیطان کشته شد و ولایت تکوینی امام پذیرفته گشت، مسیحیت و یهودیت جز نوعی نزاع در مقابل حق معنا ندارد و حضرت  پذیرش اسلام و آل الله را بر مردم واجب می گردانند.
این ۲ دیدگاه شامل همه ادیان و مشرکان و پیروان خلفا می باشد.
ولی ۲ دیدگاه برای اهل کتاب وجود دارد:
عده ای کثیری در عصر ظهور ایمان می اورند و کسانی که عناد می ورزند کشته می شوند و عده ای هم جزیه می دهند.
عده ای دیگر اعتقاد دارند که درابتدای عصر ظهور جنگ هایی صورت می گیرد که بعد از جنگ عده ای که می مانند تحت  تربیت صحیح اسلامی قرار می گیرند و نظام عالم، عاری از هر گونه جریان انحرافی می باشد.
درباره کلمه یوم القیامه در این آیه ۳ فرضیه مطرح می شود:
۱_منظور از قیامت را زمان ظهور حضرت می دانند. که مستند روایی بر آن وجود ندارد.
۲_قیامت را به معنای  ابد الدهر معنا می کنند  که این با ظاهر ایه مطابقت ندارد.
۳-قیامت را به عنوان عقوبت حکمی در نظر می گیرند که یک عامل باز دارنده برای جلوگیری از انحرافات می باشد.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   94 دقیقه مباحث مطرح شده: شهید ثانی یکی از فقهای شیعی، اولین ادب از آداب تعلیم و تربیت را اخلاص بیان می کند و برای آن روایاتی از کافی شریف جلد اول نقل می کند .
امام باقر علیه السلام می فرمایند: اگر هدف طالب علم با اغراض هوس آمیز آلوده گردد و بخواهد با حربه ی علم با دانشمندان مباهات ورزد و با سفیهان بستیزد و این گونه انظار مردم را جلب کند جایگاهش دوزخ است .
امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگر شخصی در تحصیل حدیث، منافع دنیوی بخواهد بهره ای در آخرت نخواهد برد، ولی اگر برای قرب الی الله باشد خداوند خیر دنیا و آخرت را به او ارزانی خواهد کرد.
کتاب شریف مکیال حرف «ر»
راحتی خلایق در عصر ظهور

و اشاره می شود، به آیه ی «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ».
حضرت بر همه مشرکان پیروز می گردند و هیچ دینی جز اسلام باقی نمی ماند.
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: در عصر ظهور درندگان با  هم در صلح هستند و زمین گیاهانش را بیرون می دهد و آسمان برکتش را فرو می ریزد.

 


 


جلسه ی صد و پانزدهم - تاریخ: 1400/6/2

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   60 دقیقه مباحث مطرح شده: تا نفس داريم در خدمت حضرت باشيم و اميد دستگيري داشته باشيم . در اطرافمان كساني بوده اند كه شيعه بودند ولي انكار تشيع كردند و مرگشان به ضلالت منتهي شد .
خدمت به امام زمان عليه السلام ارزش دارد ، به شرط اين كه فرد گمان نكند كه همين خدمت كافي است ولي بخش زيادي از مسير را به بطالت بگذراند.
به چه استنادي در برنامه هاي مختلف يا هر برنامه را زمينه ساز ظهور حضرت مي دانند؟ در اهميت زيارت حضرت سيدالشهدا هيچ ترديدي نداريم ولي اين كه اين
تعبير در پياده روي اربعين استفاده شود كه اين ها همه زمينه ساز ظهور حضرت حجت است اين تعابير سليقه اي ايست. بايد سخن مبناي علمي و قراني داشته باشد.  اگر اين ها زمينه اي بشود براي استجابت دعا براي ظهور حضرت صحيح است. ظهور حضرت حجت تنها وابسته به يك چيز است و ان هم اراده حق متعال است و پس. هنگاميكه خداوند متعال اراده كند بدون چون و چرا  در هر زماني اتفاق مي افتد و انجام مي شود.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   106 دقیقه مباحث مطرح شده: زهد حضرت:
امام زمان عليه السلام به سيره امير المومنين عليه السلام عمل مي كنند . " فرزندم مهدي مثل من عمل مي كند"
حضرت به ساده پوشي ، كم خوري ، كم توجهي به ريخت و پاشهاي دنيوي مقيد هستند ، كه قابل توضيح است.
در تعبير زهد گاهي اينچنين به نظر مي رسد كه فرد دنيا را رها كرده و به گوشه اي نشسته؛ اين معناي زهد نيست. بلكه زهد عدم دلبستگي به دنياست . 
اهل بيت عليه السلام عموما در ظاهر توانمندي هاي مالي داشته اند، تمكن مالي داشته اند، ولي در زندگي خصوصي شان هيچ نشانه دلبستگي به خورد و خوراك و خواسته هاي نفساني نبوده است. هر ان چه نشانه دنيا و دنيازدگي است در زندگي و بيانات اهل بيت عليه السلام پست و حقير است.
چند روايت در بحث زهد :
روايت اول : تحف العقول از وجود نازنين خاتم الانبيا: زهد در دنيا عبارت از سه چيز است: يكي كوتاه كردن ارزوها و ديگري سپاس و شكر كل نعمت ها و از هر چه كه خدا حرام كرده پرهيز كردن .
روايت دوم : بحار الانوار ٧٧-١٧٢-٨:
زهد داشتن به اين معني نيست كه ان چه كه بر تو حلال است حرام كني ولكن زهد به دنيا عبارست از راضي بودن به قضاي الهي، صبر بر مصايب و چشم بركندن از مردم.
روايت سوم :بحار الانوار  ٧٨-٧٠- ٢٧
مولانا اميرالمومنين عليه السلام مي فرمايند: همه ی زهد در دو كلمه ی قران امده است: بر ان چه كه از دستتان مي رود اندوهگين نشويد و به ان چه به دستتان مي ايد شادي نكنيد؛ د رادامه مي فرمايند: زاهد كسي است كه بر ان چه از دستش رفته غصه نمي خورد و هر ان چه به دستش رسيده سرمستي و شادي نمي كند.

 


 


جلسه ی صد و هفدهم - تاریخ: 1400/6/16

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   74 دقیقه مباحث مطرح شده: «طرح شبهه درمورد باورهای دینی»
دراین خصوص باید گفت رد مطلبی که استشهار تاریخی دارد، اگربا ادلّه محکم نباشد، مبانی اعتقادی شیعی را می لرزاند. و حتی اگر دلیل محکم هم داشته باشد، موجب تردید و تشکیک در زوایای دیگر دین و زندگی ائمه اطهار علیهم السلام و سست شدن باورهای دینی می‌شود.
مسئله‌ای که طی هزاران سال در تاریخ اسلام عنوان شده و در باورها نشسته «مثل وجود حضرت  بی‌بی رقیه علیه السلام» و یا «حرمت بارگاه و حرم ائمه اطهار علیهم السلام» را نقض نکنیم، چون نه تنها کمکی به تقویت باورهای دینی نمی‌کند، که موجب شک و تردید نسبت به سایر وقایع و سستی عقایدمی‌شود.
کوچک‌ترین حرکت یا کلمه‌ای که خدشه یا خللی در شعائر امام حسین علیه السلام ایجاد کند، کمر خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله را می‌شکند.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   51 دقیقه مباحث مطرح شده: باتوجه به آنچه از آیات و روایات بر می‌آید، زهد به معنای بی‌میلی و پشت کردن به دنیا و رغبت و روی کردن به آخرت است و آن چه موجب صبر بر گناه و روی کردن به نیکی‌ها و امام زمانی شدنست، زهد است.
نبی مکرم اسلام درمورد اهمیت و ارزش ساعات عمر انسان فرموده‌اند:
در قیامت برای هر روز از روزهای عمر انسان ٢۴ گنجینه گشوده می‌شود، که خارج از این سه حالت نیست؛ گنجینه‌ای پر از نور و عطر و شادمانی، که اگر در میان دوزخیان گشوده شود، عذاب آتش را فراموش می‌کنند، و این مربوط به ساعتی است که به اطاعت پروردگار گذشته، سپس جعبه‌ای که چون گشوده شود چنان ظلمت و تعفنی از آن متساعد می‌شود، که اگر در میان بهشتیان گشوده شود، نعمتهای بهشتی فراموششان می‌شود و این ساعتی است که به نافرمانی پرودگار سپری گشته، و سپس گنجینه‌ای گشوده می‌شود که خالیست و آن مربوط به ساعتیست که به غفلت و خواب سپری گشته است.
پس بر هر شیعه‌ای ست که علاوه بر مراقبت ساعات عمر خویش، فرزندانی تربیت کند که با بندگی خود موجب آمرزش پدر و مادر و ذوالحقوقشان نیز بشوند، ان شاءالله.

 


 


جلسه ی صد و هجدهم - تاریخ: 1400/6/23

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   74 دقیقه مباحث مطرح شده: «آیا امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، طی الارض می‌کنند و هرساله به حج و ... می‌روند؟»
نخست تذکر یک نکته لازم است؛ گاهی افراد به دلیل داشتن یا نداشتن بعضی ویژگی‌ها، سعادت و توفیق شرکت دربرخی جلسات و زیارتگاه‌ها و ... را ندارند و این به دلیل عدم توفیق است نه عذر و بهانه‌هایی که می‌آورند.
درمورد محل زندگی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و مثلث برمودا و جزیره خضراء، مطالعه کتاب آقای علی اکبر مهدی پور پیشنهاد می‌شود.
در مورد زیارت هرساله‌ی امام عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف و طی الارض ایشان، پاسخ مثبت است، اما مکانیزم طی الارض چگونه است؟ آیا با جسم فیزیکی است؟ آیا زمین زیر پای ایشان حرکت می‌کند؟ نمی‌دانیم ولی ما می‌پذیریم چون به منبع وحی و کلام معصومین اعتماد داریم و آن ها این امر را تأیید کرده‌اند و این امر به اذن خداوند صورت می‌گیرد و دور از حقیقت نیست.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   37 دقیقه مباحث مطرح شده: تحقیقات علمی مثل کرم چاله‌ها می‌گوید این امر غیر عقلانی نیست و با استفاده از یافته‌های علم امروز و فردا، که هر روز کشف جدیدی صورت می‌گیرد، می‌فهمیم که این امر استبعاد عقلی ندارد.
ما باعلم اندک خود بسیاری از چیزها را نمی‌فهمیم، چه رسد به چیزهایی که علم آن فقط نزد خدا و انبیاءالهی است و اصلا قرار نیست ما بفهمیم. چون حقایق عالم خیلی پیچیده‌تر از آنست که دانش اندک ما آن را در یابد.
در عین حال نباید دست از تحقیق و مطالعه برداشت، مثل کسانی که برای شنیدن احادیث ائمه  علیهم السلام  با یک واسطه به نزد فضل ابن شاذان به شهر دیگری می‌رفتند‌.

 


 


جلسه ی صد و نوزدهم - تاریخ: 1400/6/30

دانلود فایل صوتی    108 دقیقه مباحث مطرح شده: در ادامه موضوع طي الارض از جلسه قبل، چند موضوع علمي مانند تئوري ريسمان، تئوري M، كرم چاله ها، جهان هاي موازي و ... مطرح شد و فيلم هاي مرتبط براي روشن شدن مساله به نمايش درآمد.
جمع بندي موضوع اين بود كه اگرچه هر كدام از اين موضوعات مي تواند به نوعي براي توضيح طي الارض يا ناپيدا بودن آن حضرت در جمع مورد استفاده قرار گيرد، اما به اين معني نيست كه دقيقا مكانيزم اين موارد چنين است. اين موضوعات تنها به جهت رفع استبعاد عقلي مي تواند مورد گفتگو واقع شود.
در پايان جلسه سوالاتي پيرامون نياز ظهور امام زمان به 313 يار يا سردار، لزوم قيام سفياني و ... مطرح  و به اذن خداوند به عنوان تنها عامل مؤثر در ظهور اشاره گرديد.
             

 


 


جلسه ی صد و بیستم - تاریخ: 1400/7/6

دانلود فایل صوتی    102 دقیقه مباحث مطرح شده: