مباحثی پیرامون وجدان
با محوریت کتاب «وجدان» - سی جلسه ی اول
جلسه ی اول - تاریخ: 1402/8/15

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  46 دقیقه مباحث مطرح شده: • در جامعه ی شیعی و یا غیر شیعی، افراد مختلفی در اعصار گوناگون تأثیر گذار بوده‌اند؛ چه ما آن ها را افراد گمراهی بشناسیم و چه افرادی که در مسیر ثواب بوده اند. مانند کسروی یا مرحوم میرزای شیرازی و فتوای حرمت تنباکویشان؛ اين اثرات چه کوتاه مدت و یا بلند مدت، از طریق شاگردان و آثارشان، منتقل می‌شود.
• یکی از این افراد تأثیرگذار مرحوم‌ میرزا مهدی اصفهانی است که نوشته هایی دارند؛ دیگاه های ایشان هم به شکلی در فرزندان و شاگردانشان (مانند آقای سیستانی وآقای وحید) وشاگردِ ،شاگردانشان اثر داشته است.
• ایشان یک نوع سلوک تربیتی و یک دیدگاهی را در مباحث اعتقادی مطرح کرده اند که به ادعای شاگردانشان همه درد محوریت قرآن و روایات بیان شده و تحت عنوان معارف اهل البیت علیه السلام شناخته می شود.
• کتاب «وجدان» که مورد مباحثه ی ما در این جلسات است، رویکرد مبنائی اش در تدوین و تعریف مباحث فکری واعتقاد ی، مبتنی بر این رویکرد مرحوم میرزاست؛ یک بحث علمی و دقیق راجع به یک رویکردی که در جامعه وجود دارد و البته مدافعان ومخالفانی دارد.
• در این رویکرد اشاره به این می شود که مراحل جدید و برتری از این زندگی عادی به نام «لا فکری» مطرح است، ولی مخالفان آن را این طور معنا می کنند که لافکری یعنی ضد عقل بودن! در صورتی که در این بحث و دیدگاه میرزا و شاگردانشان بحث فکر است نه عقل.

 
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  32 دقیقه مباحث مطرح شده: • فکر چیست؟ فکر در اصطلاح  فلسفی، به معنای صورت ذهنی دادن است در حالی که در لغت و روایات، تأمل کردن ودقت نظر داشتن معنا می شود؛ چه با صورت ذهنی و چه بدون صورت ذهنی باشد.
• لافکری چیست؟ ما باید لافکری را در دو جهت بررسی کنیم: یکی در زمانی که راجع به مباحث شناختی صحبت می کنیم و دوم در مسائل جاری زندگی؛ درزندگی روزمره کسي به لافکری توصیه نمی کند، و در امور زندگی ترک صورت فکری را از ما نخواسته اند.لا فکری فقط در حیطه ی شناخت و معرفت است.
• در مراحل شناخت، یک قسم، کشف اولیه ی آن معروف است، که اگر بخواهیم به حقیقت یک امر واقعی برسیم، در این مرحله از «لافکری» سخن گفته می شد؛ ولی مرحله ی بعد از کشف که بر ما حاصل شد و می خواهیم توضیح دهیم، انتقال مفاهیم از طریق فکر است.
• لافکری یعنی مواجهه با خود حقیقت بدون فکر کردن و در این جا لافکری ما را به کشف می رساند ولی خودش عامل کشف نیست؛ عامل کشف، عقل وعلم ماست. لافکری، کشف نیست، دست برداشتن از صور و مفاهیم است و فرصت دادن به روشنگری علم و عقل که برای رسیدن به آن حقایق باید به دو امر عبادی و معرفتی توسل کرد و آن شب زنده داری و گریه های خاضعانه است.

 


 


جلسه ی چهاردهم - تاریخ: 1403/1/20

دانلود فایل صوتی   62 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی پانزدهم - تاریخ: 1403/1/27

دانلود فایل صوتی   75 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی شانزدهم - تاریخ: 1403/2/3

دانلود فایل صوتی   78 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی هفدهم - تاریخ: 1403/2/10

دانلود فایل صوتی    68 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی نوزدهم - تاریخ: 1403/2/31

دانلود فایل صوتی   81 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و یکم - تاریخ: 1403/3/28

دانلود فایل صوتی   73 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و دوم - تاریخ: 1403/4/11

دانلود فایل صوتی   54 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و سوم - تاریخ: 1403/4/18

دانلود فایل صوتی   29 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و چهارم - تاریخ: 1403/5/1

دانلود فایل صوتی   64 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و پنجم - تاریخ: 1403/5/8

دانلود فایل صوتی   74 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست وششم - تاریخ: 1403/5/15

دانلود فایل صوتی   83 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و هفتم - تاریخ: 1403/5/22

دانلود فایل صوتی   65 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و هشتم - تاریخ: 1403/5/29

دانلود فایل صوتی   77 دقیقه مباحث مطرح شده:  
             

 


 


جلسه ی بیست و نهم - تاریخ: 1403/6/5

دانلود فایل صوتی   74 دقیقه مباحث مطرح شده: