مباحثی در موضوع «امامت» - بخش چهارم 1. جمعه – 3 خرداد 1392 – 13 رجب المرجب 1434 – 24 می 2013 • امروز جلسه ی اول از مجموعه ی جدید جلسات اعتقادی، با محوریت «امامت» برگزار شد. سان مجموعه به صورت خانوادگی و با حضور همسران و بعضاً فرزندان کوچک تشکیل می شود؛ اکثر جمع در سال های اولیه ی زندگی مشترک هستند. • روز میلاد امیرالمومنین علی علیه السلام و اولین جلسه در منزل آقای جواهریان تشکیل شد. چند نفر از خانم ها با هم کیک میلاد خریده بودند. • ابتدای کلاس بحث امامت؛ باحدیثی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله مبنی بر به تکلُّف انداختن نفس برای کار خیر آغاز کردم و سپس با روایتی ازحضرت امیر المومنین علیه السلام تکمیل و توضیح داده شد. بعد توضیحاتی راجع به شبهات غزالی و پاسخ آن و درادامه شئون پیامبر صلی الله علیه و آله را مورد بحث قرار دادم. • در قسمت دوم کلاس و بحث مهدویت گفتم که در بحث مهدویت، وجود امام عصر علیه السلام را از طُرق مختلف اثبات می کنیم. و در این جلسه اثبات عقلی وجود امام عصر علیه السلام را از طریق قاعده ی لطف مطرح کردم؛ درادامه به اثبات عقلی وجود امام علیه السلام پرداختم. • در ذیل بحث مهدویت، کمی به موضوع شیطان اشاره و روایاتی در مراقبت از نفوذ شیطان بیان کردم. آیه ی محفوظ ماندن الهامات شیطانی بیان شد؛ به حکمت جولان دادن شیطان هم اشاره ای شد. 2. جمعه – 10 خرداد 1392 – 20 رجب المرجب 1434 – 31 می 2013 • جلسه ی دوم از مجموعه ی جلسات اعتقادی، با محوریت «امامت» برگزار شد؛ در بخش اول و مباحث مهدویت از بحث شیطان شروع کردم و با بخشی از خطبه 151 نهج البلاغه توضیحات جلسه ی قبل را تکمیل نمودم. دعا کنیم برای فرزندانمان که از شر شیطان مصون بمانند. • در بخش بعدی سخن، از کتاب غیبتمت نعمانی، حدیثی خواندم که همه غربال می شوند تا خام از پخته جدا شود. به بحث حکمت خلقت شیطان هم اشاره شد؛ همچنین نکبت و برکت دوره ی آخر الزمان توضیح داده شد. • در بخش دوم کلاس و در ذیل موضوع امامت، حدیث اعرف الحق تعرف اهله را بیان و درباره اش توضیح دادم؛ بعد موضوع «حسبناکتاب الله» را مطرح و درباره ی ریشه و فرهنگی که به وجود آورده به طور مفصل صحبت کردم. به این مناسبت موضوع تفسیر قران به قران هم باز شد. • درباره «اهل الذکر» از کتب اهل سنت و شیعه روایاتی خواندم و درباره آن صحبت کردم. • در قسمت سوم جلسه، تذکراتی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایتی) و وفات حضرت ابوطالب علیه السلام یبیان شد. اعمال شب 27رجب هم یادآوری گردید. • اعمالی برای برطرف شدن نکبت دوره آخرالزمان گفته شد. توضیحاتی برای آمادگی بیشتر برای ماه مبارک رمضان گفتم و تکالیف پیگیری و تکلیف عملی ای داده شد. 3. جمعه – 24 خرداد 1392 – 5 شعبان المعظم 1434 – 14 ژوئن 2013 • امروز صبح، سومین جلسه ی مباحث اعتقادی با محوریت بحث امامت برگزر شد؛ این چهارمین دوره ی بحث امامتی است که به صورت مستقل برپا می کنم. در قسمت اول جلسه و بخشِ تذکرات و اخلاقیات، روایتی در رابطه با این که شیطان در 5 نفر نمی تواند نفوذ کند طرح کردم؛ سپس روایتی بیان شد که فاصله ی ما با شیطان به اندازه شرق تا غرب می شود اگر این 5 کار را انجام دهیم: 1) روزه 2) صدقه 3) دوست داشتن برای خدا 4) همیاری در کار نیک 5) استغفار. در پایان این قسمت هم توضیحاتی راجب به مناجات شعبانیه امیرالمومنین علیه السلام بیان کردم. • قسمت دوم را به بحث امامت پرداختیم؛ آیه ای در رابطه با امامت ذکر شد که بیانگر این بود که بعد از پیامبر نیازمند کسی هستیم که شئون پیامبر را در امر هدایت داشته باشد. «فَاسئَلوا اَهلَ الذِکر اِن کُنتُم لا تَعلَمون». • به مناسبت سوالی تذکری در محکمات و متشابهات داده شد: که این محکمات و متشابهات ثابت نیست و از آدمی به آدم دیگر و از زمانی به زمان دیگری متفاوت است؛ برای مثال به وجود متشابهات در زمان اصحاب کهف و حضرت عیسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام بیان شد. • بعد توضیحی راجع به قرآن داده شد که قران تحدی می کند ولی حدیث تحدی نمی کند. • نکته ی مهم: اطاعت از امام مطلق است ولی ولایت امام مطلق نیست و توضیحی در رابطه با این موضوع بیان و در رابطه با این عبارت 2 نکته راجع به امامت و ولایت بیان گردید: 1) امام ولایتش وابسته به ولایت خدا و نبی است یعنی ولایت را خدا می دهد، و ولایت نبی در محدوده ولایت خداست و هر چه ائمه می گویند بر چهارچوب صحبت های پیامبر است. • 2) پیامبر صلی الله علیه و آله همه ی تبلیغ را رساند ولی به همه نه! دینی از پیامبر ماند که امیرالمومنین علیه السلام در آن است. • اطاعت : درباره ی اطاعت امام باید بگوئیم که اطاعت از امام بر نفس ارجحیت دارد و باید اطاعت کرد؛ سپس لزوم عقلی وجود امام از 2 منظر بیان شد. • و در همین رابطه سخنی راجع به امیرالمومنین علیه السلام از قول عمر گفته شد که او گفته: «لَو لا علی لهلکَ عمر». • قسمت سوم جلسه، بحث مهدویت بود: چرا وجود امام عصر را اثبات می کنیم؟ به این دلیل که گاهی چیزی را می دانیم ولی اهمیت آن را نمی دانیم. • توضیحی راجع به خروجی ها و ورودی های مغز بیان شد: افزایش ورودی های خیر > افزایش معنویت > کمک به آخرت. • اثبات وجود امام عصر از طریق قائده ی امکان اشرف بیان شد و بر همین اساس روایتی از ائمه علیهم السلام بیان شد: «نَحنُ صَنایِعُ رَبَنا و الخلقُ بَعدُ صَنایِعُنا». • امروز باید کسی باشد که به بندگی او خدای متعال در عالم فیض جاری کند (بر اساس قانون امکان اشرف) که به همچین فردی در عرفان انسان کامل، در فلسفه ی شرق نور الهیه و در روایات حجت الله می گوییم؛ یعنی کسی که فیض از طریق او ساطع می شود.