مباحثاتی پیرامون کتاب «غیبت نعمانی»
جلسه ی دوم - تاریخ: 1403/2/5

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  61 دقیقه مباحث مطرح شده: • یکی از روش های کسب معرفت خدا، شنیدن و خواندن روایات اهل بیت علیهم السلام است که باعث برکات زیادی در زندگی می شود.
• در باب اول از کتاب شریف «غیبت نعمانی» درباره ی نگهداری سر اهل بیت علیهم السلام و خودداری از نشر آن برای غیر اهلش مطالبی آمده است. در روایت اول آن، امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند: آیا می خواهید مردم خدا و رسولش را انکار کنند؟ پس با مردم چیزی از سخنان ما بگویید که در سطح فهم و توانشان هست. در روایت سوم از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: تنها معرفت و قبول بار ولایت ما کافی نیست، بلکه نگهداری و پوشیده داشتنش از کسی گه اهلش نیست هم لازم است. همچنان در این باب آمده است که: به شیعیان ما سلام برسانید و بگویید خدا رحمت کند کسانی را که با گفتن آن چه مردم به آن معرفت دارند علاقه ی آن ها به ما اهل بیت را بیشتر می کنند.
• در روایت ششم آمده که امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس با نظر سوء، سخن ما را علیه ما پخش کند مثل کسی است که در برابر ما حق ما را انکار کند.
• همچنان مولایمان امام صادق علیه السلام در روایت نهم می فرمایند: اگر دهان های شما لجام داشت من به هر کدام از شما آن چه برایتان سود داشت می گفتم.
• سوال هایی مطرح شد: 1) چرا مرحوم نعمانی در ابتدای کتاب، دوازده روایت محکم درباره ی امامت و غیبت و امام زمان آورده که نباید سر اهل بیت علیهم السلام فاش شود؟ 2) اگر قرار بوده به کسی نگوییم پس هدف از نوشتن  کتاب و روایات چیست؟
• و پاسخ هایی مورد بحث قرار گرفت: 1) در اصلِ نشر وتبلیغ فرمایشات خاندان نبوت، تردیدی نیست، ولی بعضی از روایات را هر جایی نباید گفت که باعث دور شدن مخاطبین از اهل بیت علیهم السلام شود. 2) باید تشخیص دهیم که مخاطب ظرفیت لازم را داشته باشند؛ مثلا بعضی روایات را در مجلس خاص می توان گفت ولی در جمع عموم نباید گفت و از طرفی گفتن برخی روایات نیازمند طی مراحل و مقدماتی است.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  30 دقیقه مباحث مطرح شده: • در بخش دوم جلسه تذکری مهدوی از کتاب شریف «مکیال المکارم» بیان شد:
• صاحب کتاب مکیال (که نام کتاب و دستور نوشتنش را امام زمان علیه السلام داده اند) روایات را از دید مهدوی دسته بندی کرده است. مثلا روایت آورده که دعا برای مومن چه برکاتی دارد و بعد اضافه کرده  که امام زمان که سرور و آقای مومنان هستند، باید مورد دعا قرار گیرند.
• یا درباره ی روز دحوالارض تاکید زیاد به دعا و قیام به بندگی شده است؛ همچنین در این روز در روایات امید به فرج امام زمان مطرح شده و مرحوم صاجب مکیال می فرماید: چون این روز، روزِ نعمت و رحمت و دعاست، باید خود را ملزم به دعا برای فرج امام زمان کنیم؛ یعنی توجه به روایات و روزها، همه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه و دعا برای  ایشان معطوف شود.

 


 


جلسه ی سوم - تاریخ: 1403/2/12**

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  53 دقیقه مباحث مطرح شده: • ابتدا مرور و تثبیتی بر مطالب جلسه ی گذشته انجام شد.
باب 2، حدیث 1، صفحه پنجاه و هشت کتاب غیبت نعمانی (چاپ صدوق):
• در این روایت، رسول الله صل الله علیه و آله، از گروهی از یمنی ها، که قلب رقیق و ایمان راسخ دارند تجلیل کرده، فرموده اند که منصور وصیشان از این قوم است و در پاسخ به آنان که خواستار معرفی وصی ایشان شدند، عباراتی به این مضمون، بیان می فرمایند: خداوند برای مؤمنین با بینش و دل آگاه در وصی من، آیه و نشانه هایی قرار داده است؛ پس شناخت او برایتان روشن خواهد بود. در صفوف - این مردم - به چهره ها نگاه کنید با لطف و دستگیری خدا چهره ای که دل شما را به سمت خود می کشد، او وصی من است.
• نکاتی مورد تأمل از این روایت:
• 1. چه کنیم قلب سلیم و ایمان راسخ داشته باشیم، تا ما نیز مورد تجلیل رسول خاتم قرار گیریم؟
• 2. باید با قلب رقیق و ایمان راسخ به دنبال حجت خدا بود تا به روشنی او را شناخت.
• برای هر کدام از عبارات سلامت قلب، ایمان قلب، آرامش قلب و طمأنینه ی قلب، در قرآن آیه ای داریم که ظاهرش یک کلمه و یک حقیقت است با مراتب و شئون مختلف.
• در مقابل سلامت قلب، قساوت قلب است. کسی با بیماری دل وارد بهشت نمی شود.
• در روایات عصر ظهور است، که عده ای برای شناخت حضرت حجت،  معجزاتی طلب می کنند؛ لیکن بعضی هنگامی که حضرت سخن می گویند، واضح حضرت را می شناسند. ویژگی این افراد این است که رقیق القلب و راسخ در ایمان هستند.
• وجود نازنین امیرالمؤمنین علیه السلام، در خطبه ای، فضائلی برای افرادی که به دنبال حضرت حجت هستند بیان می نمایند، که یکی از آن ها این است که حضرت به قدرت الهی شان ایمان آن ها را راسخ کرده، در این مسیر رهایشان نمی کنند.
• در هیاهوی زمانه خدای متعال به لطفش دل هایی را انتخاب نموده، آن ها را علاقمند به حجتش کرده است؛ این دل مشتاق حضرت، نعمت خداست. اگر خداوند این محبت را به هر دلی بدهد، آن دل قابل می شود. پروردگارا این محبت را روزی همه بگردان.
• در موضوع  سلامت قلب  دو کتاب معرفی شد و توضیحاتی درباره هر کدام از این آثار بیان شد: کتاب قلب سلیم اثر مرحوم سیدعبدالحسین دستغیب و کتاب قساوت، بیماری مهلک، اثر مرحوم سیدمحمد ضیاءآبادی.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  21 دقیقه مباحث مطرح شده: در بخش دوم اشاره ای به مطلبی بسیار مهم، از کتاب «حدیث وظایف عصر غیبت» اثر آقای سیدمجتبی بحرینی شد، که جزوه ای مربوط به وظایف فردی عصر دوری از وجود مقدس امام عصر علیه السلام است.
• بر اساس روایتی از حضرت باقرالعلوم علیه السلام، بهترین کاری که می توان در عصر غیبت (با آن بیچارگی که همه در معرض عذابند و فقط بخاطر مؤمنین معتقد به صاحب الزمان بلا دور می گردد) انجام داد، نگه داشتن زبان و خانه نشینی معرفی شده است.
• در روایتی مشابه حضرت فضایی از عصر آشفته ی عصر غیبت ترسیم می نمایند و این پرسش مطرح می شود که اگر در این موقعیت قرار گرفتم چه کنم؟ می فرمایند دعای غریق بخوان!
• ابتدا باید به تذکر خواندن دعای غریق و نگه داشتن زبان و خانه نشینی عمل نمود. حالا آیا می شود من یک جایی یک تذکری دهم یا صحبتی کنم؟ این گام بعد است؛ گاهی وقتی وارد جمله بعدی می شویم دستور ابتدایی رها می شود. به لحاظ روانی انسان عبارات و تذکرات مرتبط بعدی را تعقیب می کند تا به نحوی خود را مستثنی کند.
• بعضی از حرف ها شصت سال عبادت را حبط می کند. به نظر می رسد اکثر سخنان بدون انديشه و تأمل است. در این جا ارتباط بین مباحث جلسات گذشته در حفظ سر و حفظ لسان به عنوان بهترین عمل مشخص می گردد.
• روایتی دیگر از وجود مقدس امام عسکری علیه السلام که حضرت می فرمایند که همه هلاک می شوند الا ...! ابتدا عبارت «هلاک شدن همگان»، را باید برای خود و مخاطب جا انداخت، سپس سراغ استثنا رفت. گاهی اوقات اگر زود به سراغ استثنا برویم، توجیهی یافته، خود را از قاعده مستثنی می کنیم! هلاکت یعنی هیچ، همه چیز تمام. حالا اگر می خواهی فکر کنی که از وسط این گرداب چه کسی، به چه بهانه ای دستت را می گیرد؛ آن اعتقاد به وجود مقدس صاحب الزمان است.

 


 


جلسه ی هفتم - تاریخ: 1403/3/23**

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  53 دقیقه مباحث مطرح شده: در ذیل توضیحِ روایت 2 از باب 2 :
• امام سجاد علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله این روایت را نقل فرموده اند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در این روایت به 2 موضوع مهم اشاره کرده اند:
• 1) تأویل و تفسیر آیه ی 103 سوره ی مبارکه ی آل عمران: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند و به اصحابشان فرمودند: مردی از اهل بهشت از این در وارد می شود و درباره ی مسائلی پرسش می کند؛ در این هنگام مردی وارد شد و از حضرت درباره ی این آیه ی شریفه پرسید و گفت: این ریسمانی که خدا چنگ زدن به آن و متفرق نشدن از گرد آن را به ما امر فرموده، چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از مدتی سکوت، سر بلند کردند و با دستشان به امیر المومنین علیه السلام اشاره فرمودند و گفتند: این همان ریسمان خداست که هرکس به آن چنگ زند در دنیا محفوظ و در آخرت از گمراهی مصون است.
• در ادامه ی روایت آمده: اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله تأویل آیه را نمی فرمودند، دشمنان از روی حسادت و ستیزه جویی آن را به کس دیگری برمی گرداندند و نسبت می دادند.
• 2) توضیح ثقل اکبر و ثقل اصغر مورد توجه قرار گرفته است:
• رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه شان در حجه الوداع و در مسجد خیف فرمودند: شما در روز قیامت در کنار حوض به من می رسید. بدانید من پس از خود دو چیز گران بها را در میان شما به جای می گذارم. ثقل اکبر قرآن و ثقل اصغر اهل بیتم. آن دو، ریسمان خدایند که میان شما و خدا کشیده شده و مادامی که آن ریسمان را دستگیر خود ساخته اید گمراه نشوید.
• در بعضی روایات ثقل اکبر اهل بیت علیهم السلام و در بعضی دیگر قرآن گفته شده است. آیا این مسئله تعارض نیست؟
• اولا باید در روایات تدبر کرد و به روایات دیگر هم مراجعه کرد و این مطلب باید مبتنی بر منابع روایی و آیات قرآن باشد و اگر توضیحی هم می دهیم بگوییم: شاید یا احتمالا منظور این باشد؛ ثانیا اشخاص مغرض و ناآگاه از همین ظرائف در روایات سوء استفاده می کنند. ما باید درایۀ الحدیث بدانیم تا در این مراحل گیر نکنیم؛ ثالثا شاید معنای ثقل اکبر بودن قرآن این باشد که قرآن به عنوان یک منبع علمی از طرف خدا برای اهل بیت علیهم السلام باشد و علوم اهل بیت علیهم السلام از این طریق افزوده شود.؛ رابعا هم قرآن ما را به اهل بیت علیهم السلام ارجاع می دهد و هم اهل بیت علیهم السلام ما را به قران و کم توجهی به هرکدام موجب هلاکت است. خامساً افرادی با طرح این گونه شبهات می خواهند جایگاه اهل بیت علیهم السلام را پایین بیاورند، به این دلیل ما باید در مقابل آنان توضیح منطقی و مستند داشته باشیم.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  50 دقیقه مباحث مطرح شده: بحثی در مهارت های تبلیغ فردی:
• تبلیغ فردی یعنی این که بتوانیم همسر، فرزند، خانواده ی خود و همسرمان را یک گام نسبت به مطالب دینی صحیح جلو بیاوریم.
• مهارت تبلیغ 3 شیوه دارد:
• شیوه 1: پاسخگویی به شبهات دینی که خود یک فن است.
• شیوه 2: گفتگوی درمانی: بعضی از شبهات و سوالات دینی، اجتماعی و اخلاقی، در حیطه های درمانی است؛ یعنی وقتی فرد سوالی را می پرسد ناشی از یک اختلال است و نیازمند به یک گفتگوی درمانی است. او دچار وسواس فکری یا اضطراب ناشی از یک فشار و یا احساس بسیار بد خود ملامت گری دائمی است. در این موارد نباید به وی برچسب زد.
• شیوه 3: گفتگوی مبنایی: یعنی به احترام یاد امام زمان علیه السلام یا به حرمت ماه مبارک رمضان و ... بخواهیم از ابتدا مطلبی را برای کسی بگوییم.
• در گفتگوی مبنایی باید به 3 اصل تأثیر گذار توجه کرد.
• اصل 1: همدلی: همدلی 2 چیز نیست: الف) مثل او فکر کردن نیست. ب) تأیید کردن هم نیست. نباید از نگاه او نگاه کرد؛ از نشانه های همدلی، خوب شنیدن است. و توجه کردن به طرف از نشانه های خوب شنیدن است.
• اصل 2: تجانس: یعنی در خوشحالی و ناراحتی دیگران با آن ها همراهی کرده و نقش بازی نکرد و در کلام و رفتارمان صداقت باشد و او حس کند که می خواهیم پناهش باشیم.
• اصل 3: توجه مثبت نا مشروط: توجه ما به طرف مقابل باید بدون شرط باشد و او را همان گونه که هست بپذیریم. برای جوان باید جا انداخت که هر گناه و گیری که دارد، بداند اشک بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند. در فضای تبلیغ وقتی کسی به ما مراجعه می کند ما باورها و اصول دینی خود را داریم اما برای مراجعه کننده هر کس و در هر موقعیتی که باشد، یک پناهیم.

 


 


جلسه ی هشتم - تاریخ: 1403/3/30**

دانلود فایل صوتی   50 دقیقه مباحث مطرح شده: ادامه گفتگو پیرامون روایت دوم از باب دوم کتاب:
• بررسی «کتاب الله و اهل البیت فی حدیث ثقلین» از موسسه باقرالعلوم علیه السلام. این کتاب ظروف زمانی و مکانی حدیث ثقلین، را بیان می کند که در این جا زمان و موقف و مکان از هم جدا شده و ریشه یابی شده است. در بخش بعدی محتوای حدیث ثقلین بیان شده که این حدیث در منابع شیعه و کتب مختلف پیروان سقیفه با عبارات متفاوت نقل شده اما معنا و مفهوم یکسانی دارد. کتاب کاملیست که عموم افراد و پیروان سقیفه اگر با چنین کتابی و ادبیاتی مواجه شوند هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت؛ مگر آن که عناد بورزند و الا مطلب تام و تمام است.
• حدیث متواتر به حدیثی گفته می شود که گمان کذب به کسانی که آن را نقل می کنند برده نشود.
• از دو تکنیک برای ماندگاری مطالب علمی می توان استفاده کرد: ۱- تصویر سازی ۲-خود آشکار سازی. گاهی نشان دادن کتاب، بهترین تبلیغ و نماد سازی و تصویر سازی برای مخاطب است؛ به عنوان مثال با نشان دادن کتاب الغدیر علامه ی امینی و برای پاسخ به این شبهه که غدیر امری نیست که شیعه بی جهت درباره اش سخن می گوید، می تواند مؤثر باشد که: ببینید! این کتاب یک عالم شیعی در ارتباط با اسناد، نقل ها، اشعار و شواهد و مطالب مربوط به واقعه ی غدیر است. یا مثلا با نشان دادن کتاب الذریعه برای پاسخ به این شبهه که شیعه اثری قابل دفاع و طرح ندارد؛ با نمایش دادم کتاب عبقات نیز می توان پاسخ به این شبهه مطرح شده که آیات و روایاتی که راجع به اهل بیت علیهم السلام و امیرالمومنین علیه السلام مستنداتی ندارد جواب داد. نمادها و اشکال و تصاویر در ذهن ها بهتر باقی می ماند تا گفتار.
• برای خود آشکار سازی هم می توان تجربه ی شخصی خود را در ماجرا و پیشامدی مربط، همراه با احساسات خوب بیان کرد.
• در تربیت دینی سه درجه وجود دارد: ۱-تبلیغ. ۲-تثبیت. ۳-پاسخ به شبهات.
             

 


 


جلسه ی دوازدهم - تاریخ: 1403/7/11**

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
  21 دقیقه مباحث مطرح شده: در ارتباط با تفسیر و ترجمه ی آیات باید گفت که ما عمدتاً در تفسیرها و توضیحاتمان ثقلینی صخن نمی گوئیم. یکی از آزمون هایی که از آحاد مردم می توان گرفت این است که در مورد معنای بعضی آیات که سوال می شود افراد فکر می کنند که ترجمه همان معناست و معنا همان حقیقت آیه است؛ به عنوان مثال آیه ی مبارکه ی 11 از سوره ی رعد است: إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ. در ترجمه ی این آیه معمولاً چنین گفته می شود که: خداوند آن چه در قومی هست را تغییر نمی دهد مگر آن که آن چه در درونشان هست را تغییر دهند؛ در حالی که به روایات ذیل آیه که توجه کنیم معنایش این نیست.
• اکثر ترجمه ها و تفاسیری که در دسترس ما قرار دارد در ارتباط با ایات علوی و مهدوی، هیچ اشاره ای به امام امیرالمومنین علیه السلام و حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف  ندارند.
• قران خواندن ما ثقلینی نیست چون به روایات مربوط به آیات توجه نداریم.
• تفسیر قرآن شیعه با تفسیر قران اهل سقیفه باید متفاوت باشد.
• در معرفی کتاب «غیبت نعمانی» و توجه به روایات جمع آوری شده بیان شد که: در گام اول اسرار اهل بیت علیهم السلام را در هر جایی و به هر شکلی نباید بیان کرد و باید به مخاطب توجه داشت؛ اما باید او را یک قدم جلوتر برد و مراقب بود که به انکار نیفتد. در گام دوم «اعتصام به حبل الله» مورد توجه قرار گرفت. در گام سوم و باب سوم مطرح شد که بحث امامت بحثی است «جعل الله» و انتخاب مردم نیست. امانتی است که هر امام باید به امام بعدی بدهد. در باب چهارم آمده است که امامتی که درباره اش صحبت می شود هم در روایات شیعی و هم در روایات پیروان سقیفه منحصر است به ۱۲ امام علیهم السلام.
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
  64 دقیقه مباحث مطرح شده: باب سوم حدیث پنجم، مورد توجه قرار گرفت:
• درمورد آیه ی ۵۸ از سوره ی مبارکه نساء، از امام باقر علیه السلام سوال شد: هماناخداوند به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانشان برگردانید. امام باقر علیه السلام فرمودند: امر خداست به امامی از اهل بیت که امانت امامت را به امام بعد از خودش برساند و امام و حجت خدا اجازه ندارد که از این کار باز دارد؛ آیا این گونه نیست که خدای متعال می فرمایند: هنگامی که بین مردم حکم می کنید به دادگری حکم نمایید؟
• در مورد آیه ی 11 از سوره ی مبارکه ی رعد هم اگر در ترجمه این آیه و به روایات ذیل آن توجه کنیم متوجه خواهیم شد که معنای ثقلینی آن با ترجمه ی ظاهری ایه تفاوت دارد؛ با توجه به روایت منظور این آیه آن است که: خدای متعال به همه ی مخلوقاتش نعمتهایی عطا کرده و تا زمانی که این مخلوقات سر ناشکری و کفر و طغیان و ناسپاسی نگذارند، خداوند از روی لطف، نعمتهایش را از انان سلب نمی کند. در حالی که چنین توضیح داده و ترجمه می شود که: تا زمانی که به خروش نیاییم خدا نعمتی به ما نمی دهد!
• امام رضا علیه السلام ذیل این آیه می فرمایند: خدا از مردم سلب نعمت نمی کند مگر به خطاهایشان.

 


 


جلسه چهاردهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه پانزدهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه شانزدهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه هفدهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه هجدهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه نوزدهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیستم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و یکم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و دوم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و سوم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و چهارم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و پنجم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و ششم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و هفتم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و هشتم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه بیست و نهم - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده:  

 


 


جلسه سی ام - تاریخ:

دانلود فایل صوتی
قسمت اول
   دقیقه مباحث مطرح شده:  
             
دانلود فایل صوتی
قسمت دوم
   دقیقه مباحث مطرح شده: