حضور و استفاده از چند سخنرانی حاج آقای حسینی (سیدحسین) از محضر ایشان استفاده ها داشته ام که برخی از این بهره های حضوری را در این جا ثبت می نمایم: مجلس اول: سخراني ايشان در شب جمعه 1381/1/15 - هفدهمين جلسه درباره شعائر حسيني روايت معلل: روايتي كه علت حكم را بيان ميكند. حلقه ی اول دين اعتقادات است، حلقه ی دوم دين اخلاقيات است. حلقه ی سوم عبادات است. در تعبديات نميشود حرفي زد. آن كه ميگويد من اسلام را قبول دارم، حجاب را قبول ندارم، بايد به او گفت اين تعبدي است و بر پايه همان اعتقادات است؛ شايد تو آن جا را قبول نداري! يكي از علل مشكل روشنفكرها اين است كه علت احكام را از خودشان ميگويند. بعد ميگويند اين علت امروزه معني ندارد پس حكم تحت تأثير قرار ميگيرد! در زماني لباس سياه نشانه ی بني عباس بوده پوشيدن آن درست نبوده اما امروزه كه لباس سياه نشانه عزاي سيدالشهداست جائز است و مستحب است. روايت دارد امام حسن مجتبي در شهادت پدر سر تا به پا مشكي پوش بودند. روايتي در محاسن است که برخي از اهل بيت در شهادت امام حسين عليه السلام سياه ميپوشدند. امام سجاد برايشان غذا ميدادند كه اين ها مشغول عزاداري باشند. (اين هم ريشه عزاي سيدالشهدا) (ج2، ص 420، ح 195) بحار 98، ص 354 ، 9 ربيع روز استراحت و غدير ثاني ناميده شد و روز در آوردن لباس مشكي. مجلس دوم: برگزار شده در 1382/1/22 گريبان چاك كردن: تهذيب مرحوم شيخ طوسي (م -460) فقط 1 روايتات كه امام حسين حضرت زينب را در شب عاشورا از گريبان چاك كردن نهي ميكنند كه كساني كه ميخواهند گريبان چاك كردن را رد كنند بدين روايت استمداد ميكنند. (لهوف- 82) روايت دارد خانواده امام حسين در عزاي امام حسين گريبان چاك كردند. [يعني امام صادق بر كار فاطميات براي جواز لطمه استدلال ميكنند] معلوم ميشود با توجه به قرائن روايت در زمان علت نهي شماتت دشمن بوده و ديگر مسؤوليت حضرت زينب پس از شهادت حضرت. شيخ طوسي در تهذيب، ج 2 ص 283 در آخر كفارات از حضرت صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمودند: فاطميات از فرط مصيبت جامههاي خود را پاره كردند و چهرههاي خود را خراشيدند. نقل در مقتل الحسين عليه السلام- ترجمه عزيز الله عطاردي، نوشته عبدالرزاق الموسوي المحترم، ص 104، چاپ 2، بهار 66.