برخی سخنرانی های استفاده شده در محرم و صفر 1445 (1402)

1. جمعه - 14002/5/27
سخنران: حاج آقای افتخارزاده 
برخی نکات بیان شده در این جلسه:
ادامه ی توضیحات در «فلسفه ی حرکت حضرت سیدالشهداء علیه السلام»
همان کوفیان که اعلام طرفداری کرده بودند با حضرت مسلم، تنهایش گذاشتند! تغییر رنگ مردم را در طول تاریخ ندیده اید؟

2. جمعه - 1402/5/27
سخنرانی جناب آقای .... .
بعد از چند کلامی از خلاصه ی شب قبل، به شکل آشکاری بدون برنامه ی قبلی وارد توضیح روایتی شدند و آن را با سرعت توضیح دادند و در تلاشی برای برقراری نسبت میان متن سخن و آن روایت مطلب را به پایان رساندند!!
یک شوخی نامناسب در میان سخنرانی و برخی جملات نه چندان مناسب هم بکار بردند! 

3. دوشنبه - 1402/5/30
سخنرانی جناب آقای ابراهیم آسیابانی 
با توجه به برنامه ای که خانواده داشتند من و سیدطه فرصتی دو نفری داشتیم تا در مجلسی شرکت کنیم. 
فرمایشات آقای آسیابانی منظم و پر محتوا و با محوریت صفت «منتقم» در خدای متعال و امام عصر علیه السلام بود.
بسیار زیبا و قابل استفاده بود.

4. سه شنبه - 1402/5/31
سخنرانی جناب آقای آقایان در مسجد اعظم قلهک.
به مناسبت توضیح و شرحی بر یکی از خطب امیرالمؤمنین علی علیه السلام در باره ی مرگ، علل عدم توجه به مرگ در میان مردم و دلائل مذمت درخواست مرگ از خدای متعال صحبت کردند. 
روضه ی خوبی از حضرت سکینه سلام الله علیها خواندند.

5. پنج شنبه - 1402/6/16
سخنرانی آقای اعتمادیان در مسجد اعظم قلهک
توضیحاتی در باره ی آیه ی تطهیر دادند و وعده کردند که شب های دیگر این دهه هم بحث را پیرامون این آیه را ادامه دهند.

6. سه شنبه - 1402/6/14
سخنرانی آقای ....
به هر حال تلاشی برای ارائه ی مباحث خوب داشتند ولی متإسفانه دانش لازم را در چنده نداشتند. 

7. شنبه 1402/6/18
صبح توفیق حضور در هیأت علم القرآن جعفری را داشتم.
برنامه ی این هیأت در طول محرم و صفر از اذان صبح، همراه با اقامه ی نماز صبح است. البته برخی روزها (مثل جمعه ها) تغییراتی در زمان دارد ولی معمولا 4/30 صبح و با نماز آغاز می شود.
بعد از نماز زیارت شریف «آل یاسین» و «اللهم بلغ» را در ارتباط با امام عصر علیه السلام می خوانند و سپس زیارت شریف عاشورا را با توسلاتی در بین آن قرائت می کمنند. حاج آقای شریعتی و حاج آقای زرین از خوانندگان اصلی و پایه ی این بخش از مجلس هستند.
بعد از آن حاج آقای سیدحسن افتخارزاده سخنرانی می کنند و نهایت با مداحی آقای فخار و وقتی نیستند آقای محمدحسن پوست شور به اتمام می رسد.
امروز قبل از نماز صبح سوالی را از حاج اقا پرسیدم در باره ی فرازی از زیارت شریف ائمه المؤمنین علیهم السلام؛ منتظر بودم حاج آقا یا بعضی اطرافیان به طعنه ای اعتراض کنند که «بگذار چشممان باز شود بعد!» ولی هیچ کس سخنی نگفت و حاج آقا پاسخ دادند من دوباره به فرمایش ایشان تعریضی نمودم و باز پاسخ دادند.
فضای جالبیست! آن وقت صبح، وقتی پیرمردی بخش زیادی از زیارت عاشورا را گریه می کند و وقتی صدای ناله و سوز و حال حاضران به گوش می رسد، آدم از خودش خجالت می کشد. این توفیق 60 روزه برای این جمع یک توشه ی ماندگار قیامتی است. هنیئاً لهم.
حاج آقای عرفانیان هر نوبت که مرا می بینند برای مرحوم پدرم طلب مغفرت می کنند و حاج آقای شریعتی برای مرحوم پدر و عمویم.
برخی از نکات سخنرانی امروز چنین بود:
نامه نویسنان به امام حسین علیه اسلام با منتظران ایشان متفاوتند؛ آن ها که نامه نوشتند بعد ازکودتای عبیدالله از نامه هایشان برگشتند.
ایا وقتی کشته شدن امام مسلم شد حضرت نمی باید برای حفظ جانشان تسیم شوند؟
معاویه ویزید می خواسند امام حسن و امام حسین را اسیر کنند و بعد ازاد کنند و بگویند «یوم ٌبیوم».
ابی الخنوق با شمشیر به صورت حضرت زد
نصرت : همیشه درحال درگیری است
عون واعانت : اگرکسی که افتاده است کمک کنیم
اغاثه : دشمنی نیست ولی فریاد کمک خواستن است
امداد : کمک وپشتیبانی در حالی که کمی ای ندارد
ذاب : بایستد و نگذارد دشمن حمله کنند
آیا کمک خواستن از غیر خدا ایراد دارد؟
خدا نمی تواند دینش را گسترش دهد که از ما کمک می گیرد؟
دار اختیار است، و خدا می خواهد افراد به همت و قدرتشان دین خدارا یاری کنند.
سوره ی یس (47) : وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ. و هنگامی که به آنان گویند: از آنچه خدا روزی شما کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان گویند: آیا کسانی را اطعام کنیم که اگر خدا می خواست آنان را اطعام می کرد؟ [پس گرسنگی را خدا بر آنان خواسته است] ولی شما [ای کفرپیشگان!] جز در گمراهی آشکاری نیستند. 

این هم تصویر یادگاری از این برنامه که برادر عزیزم آقای حاج علی زرین فر و حاج آقای افتخارزاده و آقای صفری (در حال تنظیم دوربین) در آن دیده می شوند:





 8. یکشنبه - 1402/6/19
حضور مجازی در جلسه ی سخنرانی حاج آقای افتخار زاده 
ساعت جلسه: 5/45 صبح
نکته هایی از این سخنرانی:
غضب و رضای خدا ، غضب و رضای اولیای خداست.
لازم نیست آدم همه ی کارهایش برای خدا باشد و گناهی هم ندارد؛ اگر فردی همسرش را دوشت داشته باشد برای خودش اشکالی ندارد!
در مواردی اگر کسی را دوست داشتیم و خدا هم او را دوست داشت، گرچه قصد قربت نکند، خدای متعال به همان دوستی - حتی اگر کافر هم باشد و خدا را دوست نداشته باشد- او را مورد لطف خودش قرار می دهد و - مثلا- از عذابش کم می کند.
بین کافری که علی و اولاد علی را دوست دارد و کسی که چنین نیست فرق است. پس کارهایی هست که چه قصد قربت بکنیم با نکنیم خدا این کار ها را دوست دارد.
ثدقه ی با قصد قربت ثواب دارد ولی بدون قصد قربت هم آثاری دارد در زندگی فرد.
رضایت حضرت زهرا خودش موضوعیت دارد نه این که کسی بگوید رضایت حضرت زهرا کاشف از رضایت خداست.
در اصطلاح فقهی یک «کاشف» داریم یک «ناقل». بین فقها اختلاف است که رضایت در «عقد فضولی» صحیح است یا نه.
دعا ، شکستن خود است در مقابل خدا.

9. شنبه - 1402/6/25
حضور مجازی در جلسه ی سخنرانی حاج آقای افتخار زاده
ساعت جلسه: 5/45 صبح
نکته هایی از این سخنرانی:
امام حسین علیه السلام به وظیفه ی خود، خوب عمل کرد و امام زمان علیه السلام می فرمایند ملائکه ی آسمان از صبر امام تعجب کردند.
نکته ای راجع به «ما رأیت الا جمیلا» - ما وظیفه مان را خوب عمل کردیم. الحمدلله.
گفتگوی آخر شمر لعین با امام حسین علیه السلام دل آدم را می سوزاند؛ گفت: مادرت فاطمه ی زهراست، پدرت علی مرتضی است و جدت رسول خداست اما دشمنت خدای اعلی است!

10. شنبه - 21 مرداد 1402 – 25 محرم الحرام 1445 – 12 آگست 2023
• شب رفتیم مسجد اعظم قلهک (تهران) سخنرانی حاج آقای فائق. سالروز شهادت حضرت سجاد سلام الله علیه و سالگرد مادربزرگ عزیزم مرحومه طاهره سادات. پدر عزیزم سال های سال، سعی داشتند در چنین شبی یا شب قبل از آن سفره ای پهن کنند و با دعوت از برخی برادران و خواهران و برادرزادگان و خواهرزادگان، یاد مادر را گرامی دارند و طلب خیر و رحمتی برای ایشان داشته باشند؛ یاد آن ایام و سال ها به خیر.
• و اما ابتدای سخنرانی احکامی راجع به وضوی جبیره گفته شد:
• گذاشتن نایلون برای خیس نشدن آتل کافی نیست، باید باند پیچیده شود، باید آن نایلون را روی زخم پیچید. در غسل هم قسمت جبیره باید مسح شود. مثل دیگر قسمت‌ها نیست که همین که آب عبور کند کافی باشد.
• و در ادامه ی سخن:
• گاهی در کنار دست حاکمان ظالم، یک افراد سنگدلی قرار می‌گیرند که پایه‌های حکومت ظلم را با جنایت‌هایشان حفظ می‌کنند.
• عبدالملک مروان حدود ۲۰ سال حکومت کرد و یکی از جنایاتش این است که حجاج بن یوسف را بر کوفه - که می‌شود عراق جنوبی - با تمام اختیارات مسلط کرد.
• عُلَی: علی کوچک. نامی که به جای نام علی روی افرادی گذاشتند تا اگر نام کسی علی است و چاره‌ای نیست جوری صدایش بزنند که نوعی تحقیر در آن باشد.
• در روایات گفته‌اند زمان غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف شرایطی بسیار سخت برای شیعیان خواهد بود.
• حضرت سجاد علیه السلام نامه‌ای به عبدالملک مروان نوشتند که تو نه به خاطر خدا، بلکه برای حفظ حکومتت نخواستی مرا بکشی، به این جهت خدا عمر حکومت تو را بلند کرد. عجیب است به همین میزان حرمت اهل بیت علیهم السلام را حفظ کرد و خدا در دنیا برایش جبران کرد!

11. سه شنبه – 17/5/1402 – 21 محرم (1) 1445
• شب با خانواده رفتیم پای سخنرانی جاج آقای فائق در مسجد اعظم قلهک؛ ابتدا آیه ی خمس را توضیح دادند؛ اگر ایمان به خدا و آن چه ما بر پیامبر نازل کرده ایم را داشته باشید ما خمس را بر شما لازم دانسته ایم.
• یکی از امتحانات دشوار ما انسان‌ها آزمون‌های مالی است. وَ تُحِبّونَ المالَ حُباً جمًا (فجر) حب بسیار!
• حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: یَشِیبُ ابْنُ ءَادَمَ وَ تَشُبُّ مَعَهُ خَصْلَتَانِ: الْحِرْصُ وَ طُولُ الامَلِ. یکی حرص و یکی آرزوی دراز.
• اصل حب مال بد نیست ولی باید کنترل شود و انسان وظایفش را نسبت به آن انجام دهد. آیه می‌گوید هرچه شما به دست آورید همان ابتدا یک پنجم مال خداست.
• امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: من در میان مردم مدینه از افراد ثروتمند هستم ولی خمس شما را می‌گیرم که شما پاک شوید.

12. جمعه – 27 مرداد 1402 – 1 صفر 1445 – 18 آگوست 2023
• سخنرانی آقای آقایان در مسجد اعظم قلهک. در پی شرح نامه ی ۶۹ نهج البلاغه بودند و در این جلسه نکاتی راجع به حارث همدانی گفتند.
• اشاره شد که در خطبه ی همام حضرت می‌فرمایند: این‌ها (متقین) ایستاده قرآن را قرائت می‌کنند تا دوای دردشان را بیابند. (درد ما چیست؟ بیماری‌های قلب ما).

13. شنبه - 28 مرداد 1402 – 2 صفر 1445 – 19 آگوست 2023
• در مجلس صبح شنبه آقای افتخارزاده. سؤالی پرسیدم در ابتدای منبر که: با توجه به این که ما حکمت اصلی اراده ی الهی را در امر به حضرت سیدالشهدا علیه السلام نمی‌دانیم، ...
• نکاتی از پاسخی که شنیدم:
• اگر ما در حیطه ی زندگانی اهل بیت علیهم السلام سخنی بگوییم، تلاشی است برای رفع اوهام؛ نوعی متن سلبی است نه بیان فلسفه اصلی حرکت امام.
• خیلی از تکالیف ما از قبل رقم خورده است ولی جبری در آن نیست.
• حرکت امام حسین علیه السلام رقم تشریعی خورده نه تکوینی. مگر هرچه قبلاً رقم خورده بود جبر می‌آورد؟!
• همان عهدی که خدا از امام حسین علیه السلام گرفته است از همه ی ما گرفته است، خدا از همه عهد گرفته که بندگی شیطان نکنند. امام حسین علیه السلام به عهدشان عمل کردند.

14. سه شنبه – 7 شهریور 1402 – 12 صفر 1445 – 29 آگست 2023
• ساعت ۵:۴۵ دقیقه صبح و حضور در مجلس عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام به همراه زهرا سادات خانم و آقا سید طه. مجلس سخنرانی حاج آقای افتخارزاده در حسینیه المهدی علیه السلام؛ نکاتی یادداشت شده از این جلسه:
• زمانه ی ما رسانه و ارتباط‌ها بسیاری از بهانه‌های افراد قاصر را گرفته است. ولی روز قیامت همه ی غیر مسلمان‌ها به جهنم نمی‌روند. برای حل این مشکل که چه کسی جهنم می‌رود عرفا با بحث «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلائق » همه را بهشتی می‌کنند. همان حرف صوفیه و عرفا را روشنفکران با عبارت پلوراریسم پی گرفته‌اند. شیخ بهایی هم می‌گوید: مقصود تویی، کعبه و بت خانه بهانه است؛ البته نظر شیخ بها امام زمان علیه السلام است؛ خواسته بگوید همه ی جهان در انتظار یک منجی هستند.
• بحث آن است که هر کسی که حق را شناخت- حق یکی است- و به حق عمل کند بهشتی است.
• بر مبنای ترازوی عدل الهی ما معتقد نیستیم که کودکان و دیوانگان جهنمی هستند. عده‌ای حق را نشناختند چون حق به آن ها نرسیده است. اگر کسی چیزی به عنوان حق به او رسید و می‌توانست تشخیص دهد که مسیرش باطل است، ولی تعصب ورزید، خوب طبیعی است که جهنمی می شود.
• جاهل قاصر اگر تحقیقی کرد و به جایی رسید، مؤاخذه نمی‌شود. در برخی موارد اشتباهات جریمه دارد!
• امام حسین علیه السلام روز عاشورا تمام عوامل جهل سپاه ظلم را برطرف کردند. (گاهی با قیاس مُضمَر انجام شد؛ قیاس موسوم به پوشیده –مضمر- گونه‌ای بیان می شوند که برخی گزاره های آن نگفته باقیمانده و انتظار است که از طرف مخاطب دانسته یا فهمیده شوند)
• لِمَ تَسْتَحِلُّونَ دَمِی؟ ...

15. جمعه – 10 شهریور 1402 – 15 صفر 1445 – 1 سپتامبر 2023
•  صبح رفتم جلسه ی هیأت علم قرآن برای شنیدن سنخرانی حاج آقای افتخارزاده.
•  حدود ۱۴ دلیل برای واقعه کربلا بیان می‌شود؛ از جمله آن ها:
•  ۱- امام حسین علیه السلام طالب شهادت بودند. می پرسیم امام سجاد علیه السلام طالب شهادت نبودند؟ چرا وقتی شهدا در صحنه کربلا جان می‌دادند عده‌ای در خیمه‌ها دنبال آب بودند؟ مگر آن ها مشتاق شهادت نبودند؟
•  ۲- امام حسین علیه السلام می‌خواستند روش مبارزه با ظلم را یاد بدهند. در مقابل می پرسیم چرا امام باقر و امام صادق علیهما السلام بر این روش عمل نکردند؟
•  ۳- مرگ سرخ بهتر از زندگی ننگین است. شاعر شعر گفته ولی اگر چنین است زندگی حضرت زینب سلام الله علیها و حضرت باقر علیه السلام چرا با ورود به میدان جنگ همراه نرفت؟
•  ۴- عشق به خدا. در مقابل می پرسیم آیا دیگر اهل بیت که دست به سلاح نبردند عشق به خدا نداشتند؟
•  ۵- نامه‌های مردم کوفه حجت را بر امام حسین تمام کرد.
•  ۶- امام حسین علیه السلام روحیه جنگنده داشتند.
•  ۷- خیانت یزید. در مقابل می پرسیم آیا معاویه خبیث نبود؟ آیا متوکّل خبیث نبود؟ یزید احمق‌تر بود، تظاهرش به بی‌دینی بیشتر بود ولی خباثت آن سه ملعون اولی که بیشتر بود!
•  ۸- حضرت برای قیام رفتند. چرا به سمت لانه زنبور حرکت کردند؟ چرا به سمتی نرفتند که گرفتار این قوم دَنی نشوند؟ ...
•   شب با خانواده رفتیم سخنرانی آقای دکتر محمد دولتی؛ الحمدلله زود رسیدیم و توفیق خواندن زیارت عاشورای ابتدای مجلس را هم یافتیم.
•  مطالبی که از این مجلس نوشتم:
•  یکی از نکته‌هایی که در زندگی اهل بیت علیهم السلام بوده این است که خیلی حرف نمی‌زدند! یعنی اهل بیت ۵ صبح یک جلسه و ۷ صبح یک جلسه و بعد از نماز هم یک سخنرانی عمومی نداشتند.
•  ما به غلط فرضمان این است که برای تربیت و هدایت باید زیاد حرف زد!! به نظر می‌رسد بخش زیادی از فرمایشات اهل بیت بابت سؤالاتی بوده که از ایشان پرسیده شده است.
•  گاهی ما وقتی می‌پرسیم چرا امام حسن علیه السلام صلح فرمودند با این پیش فرضی است که همه باید بجنگند.
•  مبنا بر هدایت است، وقتی می‌گوییم فردی گمراه شد باید بدانیم قبل از آن که شیطان بخواهد نفوذ کند پوششی از هدایت فطری بر همه انسان‌ها پوشانده شده است.