بررسی کتاب «توهم جانشینی» • بعد از غروب یکشنبه 4 آذر 1403 در جلسه ای با حضور نویسنده ی کتاب «توهم جانشینی، نقد اصلیترین دلیل فرقه یمانیّت» شرکت کردم. چاپ اول این کتاب است و انتشارات امامت اهل بیت علیهم السلام در قم، آن را نشر داده است. کتاب را دوست عزیز و قدیمی ام آقای حامد حاج عبدالعلی به دستم رساندند که تا قبل از این نشست، بتوانم آن را مطالعه نمایم. نکتههایی از کتاب را در حین مطالعهی آن یادداشت کردم تا در صورت امکان در این برنامه بپرسم: ۱- نص مباشر و نص غیر مباشر را توضیح دهید و نقش آن را در ادعای یمانی تبیین فرمایید. (صفحه ۱۷). ۲- ثانیاً را در صفحه ۵۳ توضیح دهید. • نکتههایی از فرمایشات آقای دکتر عبدالعلی موحدی، نویسنده ی کتاب: • میگویند سخن پیامبر صلی الله علیه و آله حصر در این ۱۲ نفر نشده است. • ادعایشان این است که خاستگاه ما شیعه است در حالی که اصل و اساس خود را از پیروان سقیفه گرفته اند. • این روایت وصیت، تک روایتی است که بر آن تکیه میکنند و محفوف به قرائن است. • گنده ی پیروان یمانی میگویند اساساً مکتوب نبودن وصیّت مهم نیست. • کارهای مختلفی راجع به روایت انجام شده است. سند حدیث و اضطراب برخی قسمتهای روایت کاری است که عدهای روی آن کار کرده اند. • اگر این روایت را از جهت اضطراب و سند زیر سؤال ببریم جاهای دیگری هم در ارتباط با روایات دیگری دچار مشکل میشویم که این البته مشی ما نسبت به روایات اهل بیت علیهم السلام نیست. • سه قاعده برای حجّت الله دارند: نص، علم، دعوت به حاکمیّت اللّه. نص من اللّه در بیان احمدالحسن رؤیاست و البته اصلیترین دستاویزشان در تئوری نص است ولی در عمل رؤیاست. • نص تشخیصی، نصّی را میگویند که غیر مباشر و از امام پیشین است که یا قرینه ی داخلی دارد یا قرینه ی بیرونی و فقط مصداق واقعی اش میتواند به آن استدلال کند. میگویند اصلاً استناد به عاصم من الضّلال فقط کار مدعی واقعی است. • سه مُدل میشود این محور سخن آنها را نقد کرد. جلسه حدود 2 ساعت به طول انجامید و برخی دوستان قدیمی را هم زیارت کردم.