شرح «زیارت جامعه ی کبیره»

ارائه شده توسط آیت الله سیدمحمد ضیاء آبادی
ارائه شده در 1375
در 4 سی دی و هر سی دی 00 فایل صوتی
میزان وقتگذاری برای شنیدن و یادداشت برداری 00 ساعت
بخشی از این مجموعه را در ماه مبارک رمضان 1443 (1401) شنیدم.
پایان شنیدن 1397/00/00
 
عبارات: «وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ، وَمَهْبِطَ الْوَحْيِ، وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ، وَخُزَّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ، وَأُصُولَ الْكَرَمِ، وَقادَةَ الْأُمَمِ، وَأَوْلِياءَ النِّعَمِ.»
نکات بسیار خوب و زیبایی در این 4 فایل صوتی بود.
در بحثی که مربوط به ملائکه طرح کردند مطالبی بود که قابل گفتگوست و به نظر می رسد برخی قسمت ای آن مربوط به دیدگاه های فلسفی ایشان است. اهتمامشان به طرح پاسخ به شبهات مربوط به ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به بهانه های مختلفِ سخن، قابل تقدیر و موجب برکت برای روح ایشان است؛ ان شاء الله.
2 جلسه، شرح و توضیحی پیرامون این عبارات از این زیارت شریف: «وَعَناصِرَ الْأَبْرارِ، وَدَعائِمَ الْأَخْيارِ، وَساسَةَ الْعِبادِ، وَأَرْكانَ الْبِلادِ، وَأَبْوابَ الْإِيمانِ، وَأُمَناءَ الرَّحْمٰنِ.»
خصوصا در ذیل بحث «وَأُمَناءَ الرَّحْمٰنِ» مطالب ارزنده ای بیان شد.
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
تعابیر دیگری از زیارت شریف جامعه: «السَّلامُ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْهُدَىٰ، وَمَصابِيحِ الدُّجَىٰ، وَأَعْلامِ التُّقَىٰ، وَذَوِي النُّهَىٰ وَأُولِي الْحِجَىٰ، وَكَهْفِ الْوَرَىٰ، وَوَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ، وَالْمَثَلِ الْأَعْلَىٰ».
گرچه در برخی قسمت ها (مثل بحث لقاء الله) به نظر می رسد مبانی فلسفی در بیانات استاد جلوه می کند اما اعتقاد ایشان به مقام اهل بیت عصمت و طهارت بسیار ستودنیست.
تا این جا 10 جلسه از این مجموعه ی شرح زیارت جامعه را به لطف خدای متعال شنیدم که سه تا از فایل ها را دو نوبت استفاده کردم.
چه زیارتیست این زیارت شریف! ...امروز یکشنبه هشتم ماه مبارک 1443 است که توفیق یافته ام تعدادی از این فایل های سخنرانی را بشنوم، خدای متعال توفیق علم و عمل عنایت فرماید.
تعابیر دیگری از زیارت شریف جامعه که هر قسمت در جلسه ای مورد بحث قرار گرفته است:
«وَالدَّعْوَةِ الْحُسْنَىٰ»
حتی در ساختن کعبه هم حضرت ابراهیم از خدا می خواهد که از او پذیرفته شود! ما چگونه فکر می کنیم هر عملی که می کنیم پذیرفته می شود؟
«السَّلامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعاةِ، وَالْقادَةِ الْهُداةِ، وَالسَّادَةِ الْوُلاةِ، وَالذَّادَةِ الْحُماةِ»
«وَجَعَلَ صَلاتَنا عَلَيْكُمْ، وَمَا خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ، طِيباً لِخَلْقِنا، وَطَهارَةً لِأَنْفُسِنا، وَتَزْكِيَةً لَنا، وَكَفَّارَةً لِذُنُوبِنا»
«حُجَجِ اللهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَ الْأُولَى» و «فایل مربوط به وَمَعَادِنِ حِكْمَةِ اللّٰهِ»
این قسمت را هم دو بار شنیدم؛ بحث اتمام حجت خدا بر خلق است و مطالب مفیدی دارد.
«وَمَساكِنِ بَرَكَةِ اللّٰهِ وَمَعَادِنِ حِكْمَةِ اللّٰهِ»
این جلسه را نیز دو نوبت شنیدم. توضیح خوبی در نفی حکیم بودن غیر اهل بیت علیهم السلام دارند.
جلسه ی 23: «اصْطَفاكُمْ بِعِلْمِهِ، وَارْتَضاكُمْ لِغَيْبِهِ، وَاخْتارَكُمْ لِسِرِّهِ، وَاجْتَباكُمْ بِقُدْرَتِهِ»
«وَحَفَظَةِ سِرِّ اللّٰهِ، وَحَمَلَةِ كِتابِ اللّٰهِ»
... چه روایات عجیب و فوق العاده ای در بحث علم اهل بیت علیهم السلام!
در این جلسه روایت بسیار جالبی در اهمیت قرآن خواندند اما در منابع حدیثی شیعه نیافتم. این دقت در روایات آن هم در بیان عالمان هدایتگر لازم است.
«وَأَوْصِياءِ نَبِيِّ اللّٰهِ»
«وَ ذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وآلِهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ»
«السَّلامُ عَلَى الدُّعاةِ إِلَى اللّٰهِ، وَالْأَدِلَّاءِ عَلَىٰ مَرْضاةِ اللّٰهِ،وَالْمُسْتَقِرِّينَ فِي أَمْرِ اللّٰهِ، وَالتَّامِّينَ فِي مَحَبَّةِ اللّٰهِ،»
تا این جا گزارش شنیدن 16 جلسه از فرمایشات مرحوم آقای ضیاء آبادی را در شرح زیارت جامعه آورده ام که برخی از آن ها را دو نوبت شنیده ام.
تعابیر دیگری از زیارت شریف جامعه: «وَالْمُخْلِصِينَ فِي تَوْحِيدِ اللّٰهِ»
در این جلسه بحث های توحیدی فلسفی با روایی قاطی شده است! متاسفانه!
شهید اوّل می فرماید: «و مِنَ الخُسرانِ صرفُ الزمان فی المباح و إن قَلّ.»
صرف عمر در کارهای مباح هر چند کم جز زیان چیزی نیست؛ چه از ثواب می کاهد و درجات انسان را پایین می آورد.
القواعد و الفوائد ج1 ص 119
ما کجا سیر می کنیم و این ریزه خواران مکتب اهل بیت علیهم السلام کجا؟؟

به نظر می رسد (به هر دلیل و ملاحظه ای) در سی دی دوم این گونه به مخاطب القا می شود که توجه به خود اهل بیت علیهم السلام موضوعیتی ندارد و این بزرگواران تنها اسامی ای هستند برای توجه به مسمّا! این بزرگواران وجه خدا هستند اما چون به ذات الهی راهی نیست پس به وجه توجه می کنیم! در حالی که با توجه به مبانی اصیل شیعی پیامبر رحمت و اهل بیت گرامی شان علیهم السلام خود در نظام بندگی خدای متعال موضوعیت دارند، نه طریقیت!
سخنرانی 18: «وَالْمُظْهِرِينَ لِأَمْرِ اللّٰهِ وَنَهْيِهِ»
جمله ی زیبایی گفتند: ما آمده ایم به این دنیا نه کسی داریم و نه کاری داریم! جز آن که کسان ما اهل بیت هستند و کار ما گدایی در خانه ی ایشان است و گرفتن توشه ای برای همه ی عمر دنیا و آخرتمان!
جلسه ی 19: «السَّلامُ عَلَى الْأَئِمَّةِ الدُّعاةِ، وَالْقادَةِ الْهُداةِ، وَالسَّادَةِ الْوُلاةِ، وَالذَّادَةِ الْحُماةِ،»
جلسه ی 20: «أَهْلِ الذِّكْرِ وَأُولِي الْأَمْرِ، وَبَقِيَّةِ اللّٰهِ»
جلسه ی 21: «وَأَشْهَدُ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ»
جلسه ی 22: «الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ»
جلسه ی 24: «وَرَضِيَكُمْ خُلَفاءَ فِي أَرْضِهِ، وَحُجَجاً عَلَىٰ بَرِيَّتِهِ، وَأَنْصاراً لِدِينِهِ»
جلسه ی 25: «وَأَرْكاناً لِتَوْحِيدِهِ»
جلسه ی 26: «وَأَعْلاماً لِعِبادِهِ، وَمَناراً فِي بِلادِهِ، وَأَدِلَّاءَ عَلَىٰ صِرَاطِهِ»
جلسه ی 27: «عَصَمَكُمُ اللّٰهُ مِنَ الزَّلَلِ، وَآمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ، وَطَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ وَطَهَّرَكُمْ تَطْهِيراً»
بحث بسیار زیبایی در بیان مطلب که آیه ی تطهیر شامل حال عایشه و حفصه نمی شود.
جلسه ی 28: اوامه ی توضیحات پیرامون عبارت جلسه ی قبل.
البته خوب اشتباهات فلسفی در بیان استاد پر رنگ می شود!
جلسه ی 29: «فَعَظَّمْتُمْ جَلالَهُ، وَأَكْبَرْتُمْ شَأْنَهُ، وَمَجَّدْتُمْ كَرَمَهُ،وَأَدَمْتُمْ ذِكْرَهُ، وَوَكَّدْتُمْ مِيثاقَهُ»
می فرمایند عالم ذر از متشابهات است!! بعد هم می گویند شاید عالم فطرت منظور است!!
جلسه ی -: «بِأَبِي أَنْتُمْ وَأُمِّي وَنَفْسِي وَأَهْلِي وَمالِي، مَنْ أَرادَ اللّٰهَ بَدَأَ بِكُمْ، وَمَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ»
در این جلسه مطالب متعددی با استاد قابل بحث است!
جلسه ی 30: «وَبَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ فِي مَرْضاتِهِ، وَصَبَرْتُمْ عَلَىٰ مَا أَصابَكُمْ فِي جَنْبِهِ»
جلسه ی 31: «
وَأَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَجاهَدْتُمْ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ»
جلسه ی 32: «حَتَّىٰ أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ، وَبَيَّنْتُمْ فَرائِضَهُ، وَأَقَمْتُمْ حُدُودَهُ، وَنَشَرْتُمْ شَرائِعَ أَحْكامِهِ»