سخنرانی های مرحوم حاج آقای حلبی
(مسجد سیّدعزیزالله تهران – رمضان 1355 هجری شمسی)

 
جلسه ی اوّل: (چندین مرتبه بخش اول این فایل صوتی را در طول سال های مختلف شنیده ام و بخش پایانی آن را هم که ورود به بحث است دو نوبت گوش کردم)
چرا بايد در همه حال به ذيل عنايت امام عصر عليه السّلام توسّل جُست؟
خدا را بايد به خودش شناخت؛ قواي ظاهري (حواسّ چندگانه) و باطني (خيال، وهم، عقل) از ادراك او عاجزند.


جلسه ی دوم: (این سخنرانی را حداقل دو نوبت شنیدم؛ یکی از نوبت ها در تاریخ 1401/3/11)
عالم ذرّ و معرفت خدا در آن عالم. نقش تذكّرات انبيا در انسان ها و مراحل اوّليّه‌ي دعوت آنان.
غذای روح این ادعیه است.
عالم برزخ رابطه ی بین روح و بدن است که فلاسفه آن را عالم مثل می نامند.
انسان می تواند خود را به قدری کامل کند که در عین بودن در این عالم مادی، خودش را در عالم برزخی هم وارد کند. ما شیری هستیم که خودش را موش پنداشته است. اولین گامش آن است که ما خود را تنها بدن نبینیم.
بالا دست این عالم برزخ عالم عقول است.
عالم عقول نه ماده دارد و نه صورت.
ما باید خود را به پای امام زمان علیه السلام ببندیم تا اوج بگیریم.
ان سان می تواند خود را به هر صورتی (بلا ماده) در بیاورد، اگر خود را به عالم برزخ برساند.
رُشَید هَجَری از کسانی است که امیرالمؤمنین علی علی علیه السلام اور اعالم به علم منایا و بلایا کرده بودند.
مَنخلع شدن از این عالم، هم به برهان عقلی و هم روایی ممکن است.
تو متبوع بدنی نه تابع بدن! تو آقای بدنی نه نوکر بدن!


جلسه ی سوم:
حديث تردّد. تصرّفات خداوند متعال در ممكنات، به ويژه در قلب مؤمن.
چگونه انسان به اراده‌ي خداوند وابسته است؟
فایل صوتی این مجلس واقعا مخشوش و غیر قابل فهم است!


جلسه ی چهارم:
چرا صوفيه ادّعاي خدايي كردند؟
قدرتي كه خداوند در نفس نهاده است و آن چه نفس را به اسارت در مي‌آورد و تأثير رياضت ها در رشد قواي نفساني.
فایل صوتی جلسه خیلی بی کیفیت است! متأسفانه!


جلسه ی پنجم: (اردیبهشت 1402 شنیدم)
كبريايي به خداوند متعال منحصر است؛ چون قدرت و تمامي‏كمالات او ذاتي است. خضوع امیر‌المؤمنین عليه السّلام به گاه عبادت.

شب ششم: (در روز چهارشنبه، 1401/11/26 شنیدم)
دستور قرآن به جدال احسن.
صِناعات خمس در منطق.
طبيعت واحده اقتضاي اثر واحد دارد.
معطي شي‏ء فاقد شي‏ء نمي‌شود.

شب هفتم: (اردیبهشت 1402 شنیدم)
اختلافات در عالم دليل وجود يك نيروي نافذ و مسلّطي است كه طبيعت را تغیير مي ‏دهد و گر نه مادّه، مادّه است و نباید آثار متنوّعی داشته باشد.
بحث جالبی بود.

شب هشتم: (25 اردیبهشت 1402 شنیدم)
آيينه‌اي كه تمام صفات كمالي حقّ متعال (صفات جمال و جلال) را ـ به مقداري كه ظرفيت ممكن اجازه مي‏ دهد ـ به خود گرفته است، «حجَّةُ الله» است.
خیلی فایل صوتی زیبا و تنبه دهنده ایست؛ در ارتباط با مقام امام عصر علیه السلام و اهمیت دعای بر آن حضرت.

شب نهم: (اردیبهشت 1402 شنیدم)
اگر موجودی ذاتاً داراي شعور است، بايد داراي تمام كمالات باشد.
ما تشاء و من تشاء خداوند. فضل خداوند است.
خیلی بحث علمی دقیق و جالبی دارد.

 
جلسه ی دهم: (در روز یکشنبه، 22 آبان 1401 شنیدم)
روح انسان نشانه‌اي است از غيب خداوند. (مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرفَ ربَّه).
وظيفه‌ی جوانان در كسب علوم روز.
بدن انسان را روح اداره مي‌كند و اين مثلي است براي اين جهان كه ملكوت، آن را اداره مي‌كند.
بسیار جلسه ی پر مطلب و پر ارجی بود. ان شاء الله مجدد خواهم شنید.

جلسه ی يازدهم: (در روز یکشنبه، 22 آبان 1401 شنیدم)
انسان آيت خداست.
داخل بودن و سيطره‌ی روح بر بدن مَثَل قَيّومیّت و داخل بودن خدا در اشياست؛ یعنی احاطه‌ی خدا بر عالم ممكنات.
ردّ نظريّه‌ي اعيان ثابته در ذات حقّ متعال.


جلسه ی دوازدهم: (در روز دوشنبه، 23 آبان 1401 شنیدم)
سپاس‌گزاري از خداوند در فطرت انسان است.
ادب معرفت خدا اطاعت از اوست.
تذكّر ترس از خدا.
نحوه‌ی سپاس از نعمت‏ هاي خدا را انبيا تعليم مي‌دهند.
بحث تذکری خوبی داشت.

 
جلسه ی سيزدهم: (در روز دو شنبه، 23 آبان 1401 شنیدم)
شكر نعمت‏ ها به انجام واجبات و ترك مَنهيّات است.
پيامبران مبعوث‌اند تا از سوی خداي متعال، نحوه‌ی سپاس‌گزاري را به ما بياموزند.

جلسه ی چهاردهم: (در روز سه شنبه، 24 آبان 1401 شنیدم)
عالَم مِلك خداست و تصرّف در مِلكِ غير، حرامِ عقلي است. لذا بايد خداوند ـ كه مالك واقعي است ـ نماينده‌اي بفرستد و چگونگي اين تصرّف را به ما بیاموزد.
تذكّرات اخلاقي در باب غيبت و تهمت.

کیفیت این فایل صوتی خوب نبود ولی بالاخره مطالبی از آن مورد استفاده بود.

جلسه ی پانزدهم: (در روز چهار شنبه، 25 آبان 1401 شنیدم)
انسان كامل محلّ تجلّي انواع كمالات جلال و جمال خداست.
در هر عبوديّتي از عبد كامل، جلوه‌اي از ربوبيّت خدا آشكار مي‌گردد.


جلسه ی شانزدهم: (در روز چهارشنبه، 25 آبان 1401 شنیدم)
هدف اوّل از بعثت انبيا ترقّي خودشان در اثر هدايت مردم به سوي خداست و هدف دوم هدايت شدن مردم.
بعثت امتحان هر دوست؛ مردم و انبيا.
انبيا داراي دو جنبه اند: يَلی الحقّي و يَلي الخلقي.


جلسه ی هفدهم: (در روز پنج شنبه، 26 آبان 1401 شنیدم)
بدن طبيعي و بدن طينتي ائمّه عليهم السّلام.
راه ديدن بدن طينتي (اخروي) آن‌ها خلع بدن است.
بدن اصلي آن‌ها در رتبه‌ی روح شيعيان است؛ این بدن در پوشش بدن دنيوي آن‌هاست.

شب هجدهم: 
(در روز پنج شنبه، 26 آبان 1401 شنیدم)
حبّ رياست غريزي است؛ مخصوصاً رياست روحاني و عالي‌ترين رتبه‌ی آن؛ يعني نبوّت. لذا خداوند از روي لطف، ملاكي جهت شناخت انبيای حقّ از مدّعيان نبوّت معيّن می‌فرمايد: علم و قدرت. اين دو نشانه در قرآن «بيّنه» نامیده شده است.
قدرتي كه از انبيا بروز مي ‏كند بايد از مجاري طبيعي نباشد.
واقعا جلسه ی پر محتوا و شیرینی است؛ امیدوارم بتوانم مجدد و چند باره بشنوم. گرچه زمان و عمر ...!

شب نوزدهم: 
(در روز شنبه، 28 آبان 1401 شنیدم)
گاهي فعّالیّت قوّه‌ی خيال، بی‌کمک اسباب، به فعل خارجي منجر مي‏ گردد؛ مثل اثرات چشم شور. مبدأ و منشأ شوري چشم، تمركز توجّه نفسي است.

شب بيستم: 
(در روز یکشنبه، 29 آبان 1401 شنیدم)
تصرّف در اشيا، بدون اسباب ظاهري.
سير و سلوك عرفان بشري.
تهي شدن از خودي به اختيار خود و با عبوديت حقّ متعال و پر شدن از صفات ربوبي.
داستان مصروعين و جن‌زدگان.
در این فایل نقل تاریخ مربوط به خدوانداختن عمر بن عبدود به صورت امیرالمؤمنین علی هلیه السلام ذکر شده که ظاهرا معتبر نیست.

شب بيست و يكم: 
(در روز دوشنبه، 30 آبان 1401 شنیدم)
امیرالمؤمنین عليه السّلام و ائمّه عليهم السّلام معلّم عملي قرآن‌اند.

شب بيست و دوم: 
(در روز پنج شنبه، 3 آذر 1401 شنیدم)
امیرالمؤمنین عليه السّلام مظهر العجائب است؛ مرد فرهنگ و جنگ و عبادت و... .
چقدر در بخش های ولایتی و برائتی با مرحوم حاج آقا احساس همسویی اعتقادی می کنم! وقتی که می گویند در رسیدن به نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام از خود بی خود می شوم! و زمانی که بغض خود را نسبت به غاصبان حق مولا ابراز می کنند!

شب بيست و سوم: 
(در روزپنج شنبه، 3 آذر و جمعه 4 آذر 1401 شنیدم)
امیرالمؤمنین عليه السّلام تربيت شده‌ي پيامبر اكرم صلّی الله علیه و آله و سلّم.

شب بيست و چهارم: 
(در روز شنبه، 5 آذر 1401 شنیدم)
امامت به روايت اهل تسنّن: «مَن ماتَ وَ لَم يعرف إمامَ زمانِه... » و تأويل آن‌ها در «إمامَ زَمانِه».
شهادت نخل صيحاني بر ولايت حضرت اميرالمؤمنین عليه السّلام.
ردّ خلافت به اجماع، بيان روايت «الأئمّةُ بعدي من قريش» به نقل از عمر.
فایلی شنیدنی و شیرین.

شب بيست و پنجم: 
(در روز دوشنبه، 7 آذر 1401 شنیدم)
ائمّه عليهم السّلام به روايت عامّه، 12 نفرند.
مقام ائمّه‌ي اطهار عليهم السّلام در کنار حوض كوثر؛ از امیر‌المؤمنین عليه السّلام تا امام زمان عجّل الله ـ‌تعالی‌ـ فرجه.

شب بيست و ششم: 
(در روز سه شنبه، 8 آذر 1401 شنیدم)
امامت و مهدويّت از روایات پیروان سقیفه.
چه شور زیبایی در عرض ادب به ساحت قدس مهدوی!

شب بيست و هفتم: 
(در روز چهارشنبه، 9 آذر 1401 شنیدم)
استدلال عقلي بر«لو بقيَتِ الأرضُ بغير إمام لساخت».
امام ميوه‌ی عالم خلقت است؛ اگر عالم بي ميوه باشد، دليلي بر بقاي آن وجود ندارد.

شب بيست و هشتم: 
(در روز چهارشنبه و چنج شنبه، 9 و 10 آذر1401 شنیدم)
راهِ حاجت گرفتن از امام عصر صلوات الله علیه.
رفع توهّمات عرفا در مورد امام علیه السّلام.
زندگاني شخصي حضرت ولی عصر علیه السلام. 
قصيده‌ی سيّد حلاوي و پيام آن حضرت به او.

شب بيست و نهم: (28 اردیبهشت 1402 شنیدم)
روايات مبيّن قرآن است.
فايده‌ی امام عليه السّلام. وظيفه‌ي صاحب الزّمان عجّل الله فرجه الشّريف.
تشرّف شيخ حسين آل رحيم.
جایگاه ائمّه علیهم السّلام در ميان شيعيان در مقايسه با عصر غيبت.

شب سي ‏ام: (اخرین بار 29 اردیبهشت 1402 شنیدم)
معناي ولايت.
نقش مَحبّت در اتّصال به امام زمان عجّل الله ـ‌تعالی‌ـ فرجه.
وظيفه‌ی شيعيان نسبت به امام زمان عليه السّلام.
موقعيّت سيّد ابن طاووس قُدّس سرّه و توصيه‌ی او به فرزندانش.
داستان جوان عاشق.
بیش از دو بار شنیدم. خیلی جلسه ی خوبی بود.