مروری بر برخی عبارات زیارت عاشورا

سخنرانی های آقای دکتر عبدالحسین طالعی در محرم 1403 (1446 ه.ق)
دزفول؛ استان خوزستان
شنیدن این مجموعه را در 13 آذر 1403 به پایان رساندم.
ظاهرا دو منبر داشته اند، یکی در ارتباط با دعای معرفت امام عصر علیه السلام ویکی در شرح برخی قسمت های زیارت شریف عتشورا که با هم ممزوج شده و 10 جلسه ی صوتی به دست من رسانده است. دو جلسه اش در بحث معرفت بود و دیگر جلسات در ارتباط با زیارت عاشورا که همه را در این بخش آورده ام.

نکته‌های جلسه 1:
کوزه ی دربسته در اعماق دریا هم تهی ست
با تکرار برخی نعمت‌ها و توفیقات و سرمایه‌ها نباید فکر کنم این‌ها ارزش ندارد. رمضان یک سود صد میلیاردی است. آیا وقتی تکرار می‌شود یعنی بی‌ارزش است؟!
تمیز کردن شیشه ی درون با دستمال کثیف ممکن است؟!  تربیت نفس با اشعار مولوی و سعدی ما را به رستگاری می‌رساند؟! اشعاری که با همه ی زیبایی و ظرافت خلاف حرف قرآن و اهل بیت را القاء می‌کند! مُلِئَت بُطونُكُم مِن الحَرامِ، فقط غذای مادی است؟!
در خطبه ی اشباح امیرالمومنین علیه السلام راسخین در علم را خلاف ما معنی می‌کنند. می‌فرمایند:  کسانی که به پشت پرده‌هایی که خدا افکنده کار ندارند، راسخان در علم هستند. 
نکته‌های جلسه 2:
روایات مربوط به شیطان برای عموم مناسب نیست و ناامید کننده است.
جلد ۶۰ بحارالانوار حدود ۲۰۰ روایت درباره‌ی شیطان دارد. همه‌ی حرف‌های مربوط به شیطان را هم در روایاتی که به ما رسیده نفرموده‌اند.
آسیب یک عالم سوء بدتر از قاتلان حضرت سیدالشهدا علیه السلام است!
خدا خیلی راه بلد است برای دستگیری از ما و هدایت ما.
حدیث امام حسن عسکری علیه السلام که می‌فرمایند: یُوَفّقه اللّه ... که بپذیرد این ارشادات هادی را، فَیَجمع اللّه به خیرالدّنیا وَ الاخرة ...
کتاب‌های چندین جلدی دردی از ما دوا نمی‌کند. « بِئْر مُعَطَّلَة » مرتب می‌جوشد اما کسی سراغ آن نمی‌رود. ما حالت استغنا پیدا کرده‌ایم. فکر کرده ایم با داشتن این کتاب‌ها و کلاس‌ها از امام زمان بی‌نیاز هستیم.
نکته‌های جلسه 3:
میرزا ابوالفضل تهرانی از نوابغ شیعه است. در ۳۷ سالگی کتاب «شفاء الصدور» را نوشته است و در ۴۳ سالگی از دنیا رفته است؛ ایشان از شاگردان مرحوم میرزا سیدحسن شیرازی بودند.
نکته‌های جلسه 4:
ابتدا فهرستی از محتوای کتاب «شفاء الصدور» بیان کردند و بعد توضیحی راجع به عبارت «یابن رسول الله» در زیارت شریف عاشورا.
حَسبُنا از بهر رد گم کردن حضار بود
حَسبُنا بوبکر بود مقصود بعد از.....؟
اکثر عزاداری‌های شیرازی‌ها بعد از وصال شیرازی با استفاده از اشعار اوست. این دوبیتی از اوست:
از تاب رفت و طشت طلب کرد و ناله کرد / و آن طشت را ز خون جگر باغ لاله کرد
خونی که خورده در همه عمر از گلو  بریخت / خود را تهی زخون دل چند ساله کرد. 
نکته‌های جلسه 5:
بیان ادامه ی توضیحات راجع به دعای سلامتی امام عصر علیه السلام.
یکی از آداب دعا آن است که فرد برای همگان دعا کند.
همیشه حتی وقتی تنهایید باید بگویید: اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ . همیشه برای همه از خدای متعال هدایت در صراط مستقیم را طلب می‌کنیم.
صدقه دادن از آداب دعاست. ملا فتحعلی سلطان آبادی استاد محدّث نوری هر شب برای شیعیانی که آن شب ، شب اول قبرشان است نماز لیلة الدفن می‌خوانده است.
در اهمیت صدقه در مفاتیح نوشته که اگر نمی‌توانید صدقه دهید برای میّت، برایش نماز لیلةالدفن بخوانید.
نکته‌های جلسه 6:
...
نکته‌های جلسه 7:
بحثی راجع به عبارت «یا بن سیدالوصیین».
نکته‌های جلسه 8:
ادامه ی توضیح «یا بن سیدالوصییین».
بعضی امامت امیرالمؤمنین علیه السلام را خلافت معنا یم یکنند؛ مثل بوعلی سینا. بعد هم می گوید: علی اعلم الناس بود و عمر اعقل الناس؛ چون تدبیر حکومت داری می دانست!
... شاگرد ابن عربی هم می گوید اصلا حکومت شأن علی بن ابی طالب نبود؛ حکومت مال ابوبکر و عمر بود!