شرح حدیث شریف کساء
حجه الاسلام سیدحسن افتخارزاده سبزواری

برخی از جلسات را توانستم به صورت مجازی شرکت نمایم اما اکثر جلسات را بعد از تاریخ برگزاری شنیدم.
تاریخ هایی که در کنار هر شماره نوشته ام، مربوط به روزهایی است که آن جلسه را شنیده ام. نکته هایی هم از جلسه در ذیل آن نوشته ام.
خداوند علم با عمل عنایت فرماید.

1. 1401/9/20
سخنرانی روز يكشنبه 1401/9/20، ادامه ی بحث در ذیل عنوان شفاعت که در خطاب حضرت سیدالشهداء علیه السلام به وجود مقدس خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله بکار رفته است.

2. 1401/9/21
سخنرانی روز دوشنبه 1401/9/21، تعلیق الحکم علی الوصف مشعرٌبالعلیه
این سخن «من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا» از اغلاط مشهوره است. روایت شناسان این نقل را سخن امیرالمؤمنین علیه السلام نمی دانند.
مادر بر فرزند ولایت ندارد؛ خرج النفقه ی بچه هم با مادر نیست.
«لیقوم الناس باقسط» یعنی پیامبران آمده اند که مردم خودشان اقامه ی قسط کنند. پیامبران نیامده اند برای اقامه ی قسط.
تعبیر عجیب پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام در ارتباط با حضرت زهرا سلام الله علیها: «اطعها فی ما تأمرک».
«لا تعلم احدا» ... 

3. 1401/9/22
سخنرانی سه شنبه 1401/9/22.
تفاوت «اختیار» و «استخاره»؛ «تعلّم» و «استعلام»؛ گاهی طلب مطلبی می شود ولی آن فعل را انجام نمی دهیم. گاهی در استخاره طلب خیر می کنیم اما گاهی آن خیر را عمل نمی کنیم. 
عمل به استخاره واجب نیست.
«یا من اختاره الله» یعنی خدا پیامبر را خیر دیده و آن خیر را قبول کرده است.
تذکری جالب در بحث برده داری؛ ... آه از ظلم در تبلیغ!

4. 1401/9/28
سخنرانی روز دوشنبه 1401/9/28.
در هر کاری که فرد مختار انجام می دهد باید برای آن دلیل داشته باشد؛ اگر فردی عاقل نبود از او سوال نمی شود.
مسؤولیت با فرد عاقل مختار است.
عقل هر کس برای خودش حجت است.
قوانین اجتماعی، مشورت عقلاست.
استخاره راهی برای خروج در شرایط تحیر است؛ یعنی در موقعیت های گرفتاری راه به سوی خدای متعال بسته نیست.
خود اهل بیت علیهم السلام از خدا طلب خیر می کردند ولی چون در تردید قرار نمی گرفتند استخاره هم به این معنایی که ما می گوئیم نمی کردند.
مگر ما صد در صد مطیع خدا هستیم که توقع داریم خدای متعال هرچه میل ماست به ما عنایت کند؟!! چقدر ما اطاعت صاحب الزمان کرده ایم که می خواهیم هر زمان حضرت را خواندیم جوابمان دهند؟!!
ما اسرار فَدَر را نمی دانیم!

5. 1401/9/29
سخنرانی روز یکشنبه 1401/9/27 را با مادرم که میهمان ما بودند دیدیم و شنیدیم.
لیالی مقمره، شب های ماه داربهتر است احتیاط شود در اقامه ی نماز صبح.
بحثی راجع به شبهه ی عصمت انبیا.
از سابقه ی هیأت علم القرآن جعفری گفتند که در سال 1358 فقط با حضور مسؤول مرحوم هیأت آقای عربشاهی و یک پیرمردی که در طول منبر می خوابید تشکیل می شد ولی مرحوم عربشاهی تعطیل نکرد؛ حاج آقای افتخار هم ترک پست نکرده اند؛ و این گونه این هیأت باقی ماند. ترک پست نباید کرد!

6. پنج شنبه 1401/10/1
سخنرانی این روز را به صورت مجازی استفاده کردم.
امکانات یافتن افراد نشانه ی محبوبیت آن ها در درگاه الهی نیست. خدا برای رسوا کردن مبلغین مسیحی حاکمانی را بر جامعه مسلط کرد که جنگ های صلیبی راه اناختند تا ادعای مبشرین مسیحی را که مسیحیت دین محبت است بر عموم تاریخ روشن کند.
این خطاست که افراد بگویند: اگر فرد مورد تایید خدا نبود چنین امکانات و قدرتی نمی یافت؛ می گویند ما اشتباه کردیم اما خود اشتباه می کند.
خدا موقعیتی در اختیار همسران پیامبر قرار داد تا بندگی خدا کنند اما آن ها با اختیار کامل کردند، آن چه کردند!

7. جمعه 1401/10/2
سخنرانی این تاریخ را به صورت مجازی در همان جمعه شنیدم.
کارهایی که خدای متعال انجام می دهد، در عین این که نیاز به تدریج ندارد ولی به اراده ی الهی از چند مرحله می گذرد.
عَنْ زَكَرِيَّا بْنِ عِمْرَانَ ، عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَكُونُ شَيْءٌ فِي اَلسَّمَاوَاتِ وَ لاَ فِي اَلْأَرْضِ، إِلاَّ بِسَبْعٍ، بِقَضَاءٍ وَ قَدَرٍ وَ إِرَادَةٍ وَ مَشِيَّةٍ وَ كِتَابٍ وَ أَجَلٍ وَ إِذْنٍ، فَمَنْ زَعَمَ غَيْرَ هَذَا فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ أَوْ رَدَّ عَلَى اَللَّهِ.
الفصول المهمة فی أصول الأئمة (تکملة الوسائل)  ,  جلد۱  ,  صفحه۲۱۹
کمال یک قادر آن است که حکم به اجرا هم داده باشد ولی در لحظه ی آخر جلوگیری کند.
از چیزهایی که در علم خدا، قدرش تقدیر نشده قیامت است؛ در عین حال خدا مقدر فرموده تا قیام حضرت حجت حاصل نشود قیامت برپا نشود.
ساعت قیامت را پیامبر هم نمی دانند.
یکی از چیزهایی که تقدیر نشده است. 
ذاتُ علامه؛ ولی مرحله ای هست که علمش هست ولی معلوم نشده است.
علم اهل بیت به مقدرات خداست، نه آن چه تقدیر نشده است.
شرط ظهور به پرشدن زمین از ظلم و جور یا آمادگی مردم نیست. ظهور وابسته به اذن خداست.

8. 1401/10/6
سخنرانی روز سه شنبه 1401/10/6.
کلمه ی «اولو العزم» به معنی جهانی بودن پیامبری نیست. تنها دین سه پیامبر جهانی بود: حضرت نوح، حضرت موسی و وجود مقدس خاتم النبیا.
آقای وحید گفتند: شما کارتان را بکیند؛ اگر کارتان گرفت که خوب است و اجرتان افزون است؛ اگر هم نگرفت در مقام شما تأثبری ندارد. شما وظیفه تان را انجام دهید.
کجاست آدمی که 950 سال مردم را دعوت کند به حق، ولی از پا ننشیند؟
شاگرد باید بخواهد تا استاد او را بیاموزد.

9. 1401/10/13
سخنرانی روز سه شنبه 1401/10/13.
ادامه ی بحث «یا من اختاره الله».
قاعده این است که حسنات، سیئات را از بین ببرد و بالعکس؛ هر دو هم سخن قرآن است. در توضیح روایت «حب علی حسنه لا یضر معها سیئه». 
از شدت خراب کاری های برخی اطرافیان پیامبر صلی الله علیه و آله برخی اصحاب خوب پیامبر که گمنام هم از دنیا رفتند به چشم تاریخ نیامده اند. لعنه الله علی القوم الظالمین.


10. 1401/10/14
سخنرانی روز سه شنبه 1401/10/14.
ادامه ی بحث «السلام علیک یا من اختاره الله».
همه ی دستورات خدای متعال یکسان نیست، گرچه از طرف بندگان همه ی آن چه دستور خداست باید اطاعت شود.
از مشکلات جامعه ی ما این است که برخی مساجد شیعه در مناطق سنی نشین امام جماعت ندارد!

«وَافْعَلْ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بى ما نَحْنُ اَهْلُهُ، يا اَهْلَ التَّقْوى وَ الْمَغْفِرَةِ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

11. 1401/10/27
سخنرانی روز سه شنبه 1401/10/27.
ادامه ی بحث «السلام علیک یا من اختاره الله».
تذکرات جالبی در ارتباط با «توفیق».


12. 1401/10/28
سخنرانی روز سه شنبه 1401/10/28.
ادامه ی بحث «السلام علیک یا من اختاره الله».
می گویند به دین دیگران کاری نداشته باشید! پس حضرت ابراهیم علیه السلام چرا به بت پرستان کار داشت؟
حضرت ابراهیم خیلی عظمت داشته است؛ برای همین است که باید ملت حضرت ابراهیم بود.
در کتاب «دروس الدیانه» بهائیان راجع به نمازشان سخن می گویند که با بهاء الله صحبت می کنند و جز او را ستایش نمی کنند! بت پرستی قرن جدید!
حضرت ابراهیم می خواست بت پرستی را برطرف کند نه بت را! برای همین بت بزرگ را نگه داشت تا مردم را به فکر وادارد.


13. 1401/11/2
سخنرانی روز سه شنبه 1401/11/2.
ادامه ی بحث «السلام علیک یا من اختاره الله» و آخرین جلسه ی بیش از دو ماه مراسم مرتبط با حضرت زهرا سلام الله علیها.

در مقدمه بحثی در موضوع برکت برخی اعمال با وجود نیت های ریایی مطرح شد.

14. بهمن 1401
سخنرانی در پنج شنبه، 1401/9/10 انجام شده است.
«اختار» از ریشه ی «خیر» است. باب افتعال، معنای پذیرش دارد. ازدواج، طلب زوج کردن است؛ اضطرار یعنی طلب ضرر کردن.
پیامبران هم معصومند ولی این که شیعه بر چهارده معصوم تأکید دارد در تقابل با پیروان مکتب خلفاست که در بحث عصمت اولیای الهی اعتقادی متفاوت از شیعه دارند.
کنیه در ادبیات عرب در مجموع، برای تعظیم یا تحقیر است.
ابوعبدالله، پدر بندگی خداست!


15. شنیده شده در 30 آبان 1402
مراسم روز 27 آبان ماه سال 1402 :انجام شده است. در هیأت علم القرآن جعفری
در توضیح «یا من اختاره الله» شرح کلمه الله، معنی اله و نقد سخن هگل درباره خدا طرح شد.