جلسه ی تاریخ اسلام - سال 27

مجموعه جلسات تاریخ اسلام
ارائه شده توسط استاد سیدحسن افتخارزاده سبزواری
سال بیست و هفتم از این مجموعه - آذر، دی و بهمن 1399

به توفیق الهی و با واسطه ی یاد آوری های استاد گرامی جناب آقای مهندس منفردکیا توانستم این مجموعه را در ایام کرونا به صورت منظم پیگیری کنم و گاهی از هر جلسه ای چند جمله یا نکته ای بنویسم.
انصافاً مطالبی که در مجموعه ی تاریخ اسلام گفته می شود قابل استفاده است؛ خصوصاً حاشیه ها و توضیحات جانبی بحث.

در این مجموعه گوینده ی محترم تصمیم گرفتند که بحث تاریخ اسرای کربلا را تبیین کنند که از کتاب «زینب الکبری، من المهد الی الحد» استفاده ی زیادی کردند.


سه شنبه 1399/9/25
1. به جهت درگذشت مرحوم آقای سیدحسین سجادی انتظار داشتم جلسه به بیان نکاتی پیرامون ایشان بگذرد ولی گوینده ی محترم بیان در این موضوع را به فرصت دیگری موکول نمودند و مقدمه ی بحثشان را فرمودند.

چهارشنبه 1399/9/26

1. همراه مادر خانم که مهمان ما بودند و بچه ها به دیدن این جلسه ی مجازی نشستیم.

یک شنبه 1399/9/30
1. کار امام حسین علیه السلام یک کار تیمی بوده است.

دوشنبه 1399/10/1
1.

پنجشنبه 1399/10/4
1. امروز زمان امام زمان علیه السلام است؛ نه زمان امام حسن علیه السلام است و نه زمان امام حسین علیه السلام.
وظایف امام زمان هم برعهده ی ما نیست.
2. شرایط یزید را معاویه نداشت، یاران امام حسین علیه السلام را هم امام حسن علیه السلام نداشتند.
3. آغاز خطبه ی حضرت زینب سلام الله علیها در شام:
فَقَامَتْ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَتْ:
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ وَ آلِهِ أَجْمَعِينَ صَدَقَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ كَذَلِكَ يَقُولُ «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ» (سوره ی روم، آیه ۱۰)
زینب دختر علی‌بن‌ابی‌طالب علیه السلام برخاست و فرمود:
حمد مر خدای پروردگار جهانیان را سزاست، و درود خدا بر محمّد و بر همه آل او باد، خدا راست فرموده که فرمود: «سپس پایان کار آنان که بد کردند این است که آیات خدا را تکذیب کرده و بدان‌ها استهزا کنند» (سوره ی روم: ۱۰).‌

جمعه 1399/10/5
1. ترسیمی از موقعیت سخنرانی و خطبه خوانی حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید لعنه الله علیه
2. ما نوعاً فریفته ی جاه و جلال و جبروتیم! گمان می کنیم این که فردی به جایگاهی رسیده است حتماً مورد توجه خدای متعال بوده است!
حضرت زینب هم همین مطلب را به یزید می گویند که: «ای یزید، آیا گمان برده‌ای حال که جای جای زمین و آفاق آسمان را بر ما گرفتی و بستی و ما چونان کنیزان رانده شدیم، مایه خواری ما و موجب کرامت توست!!»

چهارشنبه 1399/10/10
1. مشکلاتی را که دیگران برای ما درست می کنند به دیده ی منفی بنگریم؛ این موقعیت گفتن «الهی رضا بقضائک» نیست!
2. عجب خاطره ی جالبی از مرحوم مهندس عصار و فردی که به واسطه ی کلمه ای از ایشان متنبه شد و دعای مادرش مستجاب شد.
3. «ما رأیتُ الا جمیلا» یعنی زیبایی اطاعت از پروردگاری که امر به این دستورات داده است؛ هیج رفتار و ظلم از این بنی امیه زیبا نبود.

 
چهارشنبه 1399/10/17
1. چاپلوسان در اطراف یزید او را «امیر المؤمنین» و «یا خلیفه رسول الله» می خواندند!! اما سفیر روم او را «مَلک عرب» می نامند.
2. آیا اختلاف امروز میان دین های مختلف مانند اختلاف کسانی بود که در تاریکی فیل را لمس می کردند؟ این چه سخن غلطیست که از این تمثیل استفاده می کنند!
3. کنیسه ای که «حافر استر عیسی» در آن است و مردم برای طواف آ« به آن منطقه می روند، در بیان نماینده ی روم! و مقایسه ی رفتار مسیحیان با مسلمانان در قبال نوه ی فرزندِ پیامبرشان! ...
4. ما باید اعمالمان را بر اساس میزان خدایی بسنجیم نه بشری!
 
پنجشنبه 1399/10/18
1. بزرگ فلسفه ی قتل شاه دین این است       که مرگِ سرخ به از زندگیّ ننگین است
این شعر معنایش آن می شود که زندگی امام سجاد علیه السلام و جدشان امیرالمؤمنین علی علیه السلام خوب بوده است! در حالی که اهل بیت ننگ اسارت را پذیرفتند و دست به شمشیر نبردند!
2. نقل ماجرای نماز جمعه ی شام در مسجد اموی که در نقل روایت آمده: «ای خاطب! توخطیب نیستی؛ خاطبی! خودت حرفی نداری! تو خوشنودی مخلوق را با سخط خالق خریده ای؟ داری یزید را خوشحال می کنی و خدا را از خود غضب ناک می کنی!»

 
یک شنبه 1399/10/21
1. صدا خیلی قطع و وصل می شد؛ اما روایت مجعول انتساب آیه ی ایثارگری امیرالمؤمنین علی علیه السلام به قاتل ایشان را به زحمت شنیدیم.
2. الحمدلله در این جلسه (برای دومین بار در جلسات این مجموعه) دخترم زهراسادات هم همراهم بود و یادداشت برداری می کرد. خداوند او را از مدافعان حریم اهل بیت علهم السلام قرار دهد.

یکشنبه 1399/10/28

1. مراسم ختم و هفتم در شرع نداریم، مگر اربعین، آن هم برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام.
البته هر کار خیر و اطعام و بزرگداشتی که منتهی به طلب رحمت برای میت شود نیکوست.
2. هر حق الناسی بخشی از حق الله است.
3. احترام میت به ازدواج همسران پس از فوت همسرانشان نیست؛ ازدواج بعد از مرگ جزو خیرات است!
4. علامت ایمان غیر از علامت مؤمن است! در روایات داریم که «از نشانه های ایمان ترجیح دادن صداقت بر کذب است؛ حتی اگر به ضرر او تمام شود!»
5. مگر پیشانی بر چیزی قرار دادن یا بوسیدن جایی پرستیدن آن محل یا سنگ یا ضریح است؟!
چه کند آدم با این وهابی های کم سواد و وهابی زده های بی سواد!!
6. جناب جابر بن عبدالله انصاری شجاعتی ویژه به خرج داد که در آن زمان به زیارت قبر مطهر سیدالشهدا علیه السلام رفت.

چهارشنبه 1399/11/1
1. خلفای اموی (از زمان معاویه) و خلفای عباسی می کوشیدند تا مدینه از حضور مردم و مراجعات مردم دور باشد تا اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در حاشیه قرار گیرند! زیارت مکه؛ سیاحت شامات! علم و معلومات هم بصره و شاگردی حسن بصری! ... به مدینه کار نداشته باش!
کربلا هم جایی نیست! تعدادی قبر ایت که به تدریج توسط باران و باد و خورشید از بین می رود!
2. معاویه از دختر امام حسین علیه السلام و در نوبتی از دختر بی بی زینب سلام الله علیها، خواستگاری کرده بود و سعی می کرد روابط خویشاوندی ای با خانواده ی پیامبر صلی الله علیه و آله برقرار کند.
3. با وجود گزارش ابوایوب انصاری از بی دینی یزید برای مردم مدینه، بیش از 90 درصد اهل مدینه با یزید بیعت کردند!!! حتی وقتی امام حسین علیه السلام از مدینه خارج شدند این ها بیعتشان را با یزید نشکستند!!! ...
4. هر شیعه ای باید در هر کجای دنیا هست گره گشای امور مردم باشد.
5. آن حالتی خوش است که مستانه بگذرد
ی
عنی به زیر مِنّت پیمانه بگذرد
روزیِ ما به دست کریمان آشناست
کفر است پای سفره ي بیگانه بگذرد
سوگند می خوریم که ما گنج می شویم
یک شب اگر که شاه ز ویرانه بگذرد
خدمتگذار اهل خرابات اگر شدی
ایام نوکریّ تو شاهانه بگذرد
ما عقل خويش را سر عشق تو باختيم
بگذار عمرمان همه دیوانه بگذرد
دور از نگاه، کعبه تو را می کند طواف
کافی است از کنار تو پروانه بگذرد
این روزگار می گذرد خوب یا که بد
بهتر که عمر ما در ِاین خانه بگذرد


پنجشنبه 1399/11/12
1. آغاز تاریخ امام سجاد علیه السلام
2. 50 سالِ بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله مهمترین سالهای تغییر و تحول در تاریخ اسلام است.
3. تاریخ تولد حضرت سجاد حتما در زمان حضور امیرالمؤمنین علی علیه السلام بوده است؛ 37 یا 38 هجری قمری