جلسه اول - تاریخ: 1396/3/24** دانلود فایل صوتی 16 دقیقه مباحث مطرح شده: • ما انسان ها که خدا نعمت عقل را به ما مرحمت فرموده، از لطفی بهره مندیم و آن این که وقتی خطا و اشتباهی انجام می دهیم، با کمی فاصله از موقعیت گناه و خطا یک حالت پشیمانی پیدا می کنیم که این حال هم از الطاف خداست؛ یعنی به واسطه ی آن نور عقلی که به من مرحمت شده، زمانی که فضای گناه را ترک می کنم و از موقعیتش فاصله می گیرم احساس پشیمانی حاصل می شود. • با این پشیمانی دو جور رفتار می شود؛ بعضی از ما ابراز پشیمانی می کنیم و بعضی از ما کتمان پشیمانی می کند؛ ابراز پشیمانی جنسش جنس بندگی و کتمان پشیمانی جنسش جنس سرکشی است. • روایتی در اداب طواف هست که حضرت امام صادق علیه السلام به یک قسمتی که می رسیدند، از اصحابشان می خواستند که فاصله بگیرند و می فرمودند اینجا موقعی است که باید در درگاه خدای متعال خطاها ، کوتاهی ها، فقر و نیاز را ابراز کرد. • ابراز پشیمانی در این شب قدر یعنی ندامت و اشک و دعا و التجایی که دارم. • یکی از الطاف خدا که چندانمورد توجه ما نبود، همین نوری هست که داده و زمینه ی پشیمانی ما را فراهم نموده است و امشب زمان ابراز ندامت است؛ وَأنتَ الفاعِلُ لِما تَشاءُ تُعَذِّبُ مَن تَشاءُ بِما تَشاءُ كَيفَ تَشاءُ وَتَرحَمُ مَن تَشاءُ بِما تَشاءُ كَيفَ تَشاءُ، لا تُسألُ عَن فِعلِكَ وَلا تُنازَعُ في مُلكِكَ وَلا تُشارَكُ في أمرِكَ وَلا تُضادُّ في حُكمِكَ. • فردی از امام صادق علیه السلام سوال کرد: اگر کسی توبه ی نصوح کند خدا با او چکار کند؟ فرمودند: هر چه از گناهان كه دو فرشته موكل بر او برايش نوشتهاند از يادشان می برد و به اعضاى بدن وحى مىكند كه گناهان او را پنهان كنيد و به نقاط زمين (كه او در آن گناه كرده) فرمان مىدهد گناهان او را پنهان كنيد، (با این دستورات الهی) توبه كننده با خدا ملاقات كند به گونهاى كه هيچ چيز نيست كه در پيشگاه خدا گواهى بدهد كه او چيزى از گناه را انجام داده است. • اگر تصمیم گرفتیم توبه ی نصوح کنیم با خدا طرفیم و البته که این توبه، استواری و همتی هم می خواهد. • امشب کنار دیوار خانه ی امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مثل یتیمان سر به دیوار بگذاریم و ناله بزنیم، شاید نگاه مولا ظرف خالی ما را پر کند؛ الهی بعلیِ ...