تأملی در یکی از خطبه های امام حسین علیه السلام
در موضوع امر به معروف و نهی از منکر

در یک جلسه ی خانوادگی
جلسه ی دوم - تاریخ: 1399/6/28

دانلود فایل صوتی   86 دقیقه مباحث مطرح شده: تفاوت بحث های اخلاقی واعتقادی
نویسنده ی کتاب کافی مرحوم کلینی است؛ این کتاب یکی از ۴ کتاب مهم شیعه می باشد که ۳ بخش دارد ۱- اصول ۲- فروع ۳- روضه
این کتاب توسط مرحوم کُلِینی باب بندی شده وهرباب دارای فصول مختلفی است که اطلاعات ما رو ازنظردینی ومذهبی بالا می برد.
خیلی ازمشکلاتی که دردنیا بین خود شیعه ها رخ می دهد برای این است که نمی دانیم امامت چیست؟ یکی ازمباحث دراین کتاب کافی به همین مورداشاره دارد.
عده ای فکر می کنند امامت یعنی‌: یک امام جماعت که کمی بهترازماست.
مرحوم کُلِینی با روایتی ازامام رضا علیه السلام درباب الحجه، موضوع امامت را در بابی ازاین کتاب توضیح داده وحیف است که ما شیعه باشبم ومفهوم امامت راندانیم که پایه واساس تفاوت شیعه باغیرشیعه است.
درباب دیگری ازاصول کافی روایتی وجوددارد که شریعت خاتم را در سه حیطه بیان می کند: ۱- اعتقادات ۲- اخلاقیات ۳- احکام
علت این که وقتی کسی امامت را قبول ندارد، نمی تواند شیعه باشه چیست؟
خداوند درسوره ی معارج منکر امامت را کافر معرفی نموده است. در روایتی آمده که اگر کسی تمام کارهای خوب را انجام داده باشد مثلا خمس وزکات پرداخت کرده وهیچ گناهی نداشته و۱۰۰۰ مرتبه حج انجام دهد ودرنهایت مظلومانه کشته شود باگر ولایت امیرالمومنین علیه السلام را قبول نداشته باشد، به رو  درجهنم است.

 


 


جلسه ی سوم - تاریخ: 1399/7/25

دانلود فایل صوتی   00 دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست.

 


 


جلسه ی پنجم - تاریخ: 1399/8/30

دانلود فایل صوتی
قسمت اول

 
  37 دقیقه مباحث مطرح شده: بالاترین امر به معروف امر به خضوع در مقابل  حجت خدا در هر زمان و بالاترین نهی از منکر نهی از اطاعت دشمنان اهل بیت می باشد.
ابتدا درباره موضوع امام در آیه ۷۴ سوره فرقان مطالب مهمی گفته شد سپس روایاتی از خاتم الانبیا در مورد این آیه از بحار جلد ۲۴ و سپس روایاتی از امام جعفر صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی مذکور ذکر شد که منظور از امام در این آیه معصومین علیهم السلام هستند و با دلایل عقلی و نقلی  ثابت شد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم مقام امامت دارند و هم مقام رسالت.
سپس به دو خطبه ۱۱۶ و۹۴ نهج البلاغه اشاره گردید: در این  دو خطبه حضرت علی علیه السلام پیامبر را امام توصیف کرده اند.
 



دانلود فایل صوتی
قسمت دوم

 
  49 دقیقه مباحث مطرح شده: دراین قسمت ابتدا  توضیحات تکمیلی  در مورد توصیف امامت  خاصه پیامبر اکرم  در نهج البلاغه  داده شدو  سپس مطالبی در مورد آیه ۳ سوره مائده و واقعه غدیر  بیان  شد، که به روایت امام باقر علیه السلام آخرین فریضه ی اعلام شده بیان ولایت امیرالمومنین علیه السلام است، که نازل گردیده و با توجه به اینکه در مدت ۲۳ سال رسالت پیامبر  اکرم صلوات الله علیه واله مقام جانشینی و ولایت حضرت علی علیه السلام بارها و بارها از سوی پیامبر در هر فرصتی و در هر مکان مقتضی تکرار شده بود ولی به صورت رسمی و علنی بعد از اقامت سه شبانه روز در غدیر و بعد از سه ساعت خطبه خوانی پیامبر اکرم و بیعت همه گانی  مرد و زن و این که حاضران به غایبان بگویند این اعلام رسمی صورت پذیرفت تا اسلام کامل گردد.

 


 


جلسه ی ششم - تاریخ: 1399/9/28

دانلود فایل صوتی
بخش اول

 
  47 دقیقه مباحث مطرح شده: اشاره به جایگاه امامت در فرمایشان حضرت زهرا سلام الله علیها، خطاب به عیادت کنندگان ایشان از همسران مهاجر و انصار (به مناسبت تقارن جلسه با ایام شهادت بی بی و عنوان مورد بحث)
             
دانلود فایل صوتی
بخش دوم
  24 دقیقه مباحث مطرح شده: بیان راهکارهایی برای غیرت ورزی نیسبت به موضوع «امامت» در زندگی جاری

 


 


جلسه ی هشتم - تاریخ: 1399/11/24

دانلود فایل صوتی    دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه فایل صوتی این جلسه موجود نیست.

 


 


جلسه ی نهم - تاریخ: 1400/1/13

دانلود فایل صوتی   59 دقیقه مباحث مطرح شده: برخی ازدلائل عقلی نیازبه امام درهمه زمان ها:
طبق احادیث و روایات معتبر بالاترین امر به معروف را امربه پذیرش امر خدای متعال وحجت های او و بالاترین نهی از منکر، نهی از خضوع در برابر خداست.
از سیدالشهدا علیه السلام آمده که می دانید خداوند در قرآن سوره ی نساء
آیه ۶۵ چه وعده ای داده و کسانی که کوتاهی کردند دچار چه مشکلاتی می شوند؟ ...
یکی از دلائل نیاز امت به امام آن است که پیامبر و جانشینان او رافع اختلاف درمیان مردم هستند.
چند کتاب در موضوع رفتار نیکو با دیگران و در خانواده معرفی شد.

 


 


جلسه ی دهم - تاریخ: 1400/2/31

دانلود فایل صوتی   00 دقیقه مباحث مطرح شده: متأسفانه با شیوع بیماری کرونا این جلسه و 4 جلسه ی بعد آن تشکیل نشد!.