جلسه ی اول - تاریخ: سحرگاه 1395/4/5** دانلود فایل صوتی 15 دقیقه مباحث مطرح شده: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ ای مؤمنان، خود و خانواده ی خود را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است حفظ کنید. امیر المومنین علی علیه السلام در تبیین این آیه فرمودند: معنای آن این است که آن چه با آموختنش از آتش دوزخ نجات می یابند، به ایشان بیاموزید. پس از پذیرش هدایت الهی، دینداری عالملنه نیازمند سه مرحله است: ۱- چرا ما عملی را به عنوان عمل دینی انجام می دهیم؟ ۲- هر باید و نبایدی را چگونه انجام دهیم؟ ۳- چه کنیم تا این زندگی دین مدارانه و تلاش ها، برای ما باقی بماند؟ *دینداری عالمانه و عمیق همراه با آرامش است در حالی که دینداری از روی جهل و عادت باعث اضطراب و تشویش ذهن می شود. چه حکمتی را می توان بالاتر از بندگی خدا و پیروی از دستورات او بیان کرد؟ اسلام تسلیم شدن و زیر بار دستورات الهی رفتن است، و تسلیم شدن باور و یقین به آن ها است، و یقین پذیرفتن آن ها است، و پذیرفتن ، نیازمند اقرار به آن ها است. فایل متنی - PDF
جلسه ی دوم - تاریخ: سحرگاه 1395/4/7** دانلود فایل صوتی 15 دقیقه مباحث مطرح شده: دینداری درک حقیقت بندگی است. شاهکار تربیتی آن است که رشته ی محبتی بین قلب متربی و قلب حجت خدا برقرار کنید. اصل مهم بندگی، پاسخی به چراهای متعدد در قبال دستورات الهی است. دین داری عالمانه و ایمان در آمیخته با وجود انسان چه اهمیت و برکاتی دارد؟ ۱. اگر ایمان ضعیف باشد یا در طول عمر و یا اگر چیزی از آن مانده باشد در هنگام عديله ی عندالموت گرفته خواهد شد. ۲.معصیت ها و گناهان نشان می دهد که ضعفی در اعتقادات وجود دارد. ۳. دینداری عالمانه زمینه ی خوف و رجای حقیقی است. فایل متنی - PDF
جلسه ی سوم - تاریخ: سحرگاه 1395/4/9** دانلود فایل صوتی 17 دقیقه مباحث مطرح شده: امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنْ اَفْواهِ الرِّجالِ اَزالَتْهُ الرِّجالُ، وَ مَنْ اَخَذَ دينَهُ مِنَ الْكِتابِ وَ السُّنَّةِ، زالَتِ الْجِبالُ وَ لَمْ يَزُلْ؛ هر كس دين خود را از دهان مردم بگيرد، [همان] مردم، او را از دين بر مى گردانند و هر كس دين خود را از قرآن و سنّت رسول خدا صلي الله عليه و آله فراگيرد، كوه ها از بين مى روند، ولى ايمان او ماندگار است. اصل اول دینداری عالمانه تعریف عنوان بندگی در زندگی است. یعنی باید معلوم باشد که هر آن چه انجام می دهیم با چه هدفی است و هر چه را که ترک می کنیم با چه هدفی است. دین داری عالمانه، تقویت کننده ی انگیزه ی بندگی بهتر و این تقیدات دین دارانه، افزاینده علم و معرفت است. کمترین درجه ی ایمان التزام به واجبات و پرهیز از محرمات است؛ قدم بعدی ایمان، عمل به وظایف غیر الزامی است و رتبه ی سوم ترک مشتبهات می باشد. بالاترین رتبه ی ایمان ترک ماسوا الله است. دینداری عالمانه نا امیدی را به طور کام حذف می کند. فایل متنی - PDF