آسمانی تیره و گاهی چند ستاره!

مجلس توجه و توسل
تشکیل شده در روز پنج شنبه 1394/9/19


متن تکثیر شده که تقدیم حاضران شد:

• حکایت یک دشتِ آرام! ...
• وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَ مَن یَنقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ. (آل عمران،۱۴۴) محمد صلي الله عليه و آله و سلم، فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب و گذشته برمی گردید؟ و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند؛ و خداوند بزودی شاکران را پاداش خواهد داد.
• برخلاف آن چه در اکثر تدوین های آموزشی حاصل می شود و تمرکز بر فنون صورت می گیرد، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در مسیر تغییر فکر و نهایتاً زندگی انسان ها حاصل شود، تغییر در ساختارها و فرایندهای اندیشیدن است (بک،1390، ص14).
• مسیری را که پیامبر رحمت صلي الله عليه و آله و سلم در مقابل ما قرار دادند چه مسیری بود و مسیری که نشانه ی بازگشت و دوری از راه ایشان است کدام مسیر است؟
1. ارزش کار و فعالیتِ با نیت خیر در مقابل بی حالی و کسالت و کَلّ بر دیگران بودن
2. ارزش آبرو و عزت در جامعه در مقابل تلاش بر بی آبروئی در اجتماع، با توهم تقرب به درگاه الهی
3. ارزش علم و دانش های مفید در مقابل کوچک شمردن دانش و بها دادن به جهل
o امام امیرالمؤمنین علیه السلام: الجَهلُ أدْوَأُ الدّاءِ. نادانى، بدترين درد است.
4. ارزش حیا و عفاف در مقابل کم حیایی و کم عفتی به نامِ به روز بودن و با زمان پیش رفتن
o رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «إنَّ اللهَ یُحِبُّ الحَییَّ المُتَعَفِّفَ» (طوسی،1414ه.ق،امالی،ص39). خداوند با حیای كوشا در عفت را دوست می‌دارد.
نكته‌ی جالب توجه در روایت فوق این است كه حضرت از لفظ «مُتَعَفِّف» استفاده فرموده‌اند. این لفظ به كسی اطلاق می‌شود كه خود را «وادار به رعایت عفاف» می‌كند (ابن منظور،1405ه.ق،ج9،ص253). به این ترتیب، در می‌یابیم كه تلاش برای عفیف شدن به خودی خود نیكوست و رضا و محبت الهی را در پی دارد.
5. برتری دانستن آن چه مربوط به آخرت است در مقابل صرف عمر برای دنیای فانی
6. امام امیرالمؤمنین علیه السلام:«لَيسَ عنِ الآخرةِ عِوَضٌ، ولَيستِ الدُّنيا للنَّفْسِ بِثَمَن.»آخرت، هيچ جايگزينى ندارد، و دنيا بهاى جان [آدمى] نيست.
7. دلسوزی و نصیحت به برادر و خواهر ایمانی در مقابل موسی به دین خود، عیسی به دین خود!
o امام صادق عليه السلام: هر كه در برادر خود امر ناخوشايندى بيند و بتواند او را از آن باز دارد و چنين نكند، به او خيانت كرده است (مجلسی،بحارالأنوار،ج2،ص65).
8. زندگی ثقلینی در مقابل زندگی با تمسک به یک ستون دین
o رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي، ... كِتابُ اللّه ِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرضِ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى يَرِدا علَيَّ الحَوضَ .(متقی هندی،از علمای بزرگ اهل سنت،در مجلدات متعددی از کتابش، با نام کنزل العمال )
o پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من در ميان شما دو شىء گرانبها گذاشته ام كه تا وقتى به آن ها چنگ آويزيد هرگز پس از من گمراه نمى شويد، كتاب خدا كه ريسمانى است از آسمان به زمين كشيده و عترت و خاندان من. بدانيد كه اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا كنار حوض [كوثر] نزد من آيند.
9. مراقبت و تقوای در خلوت در مقابل تقیُّدِ صرف به ظواهر
o امام زين العابدين عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج تاست: پارسايى در خلوت، صدقه دادن در تنگدستى، شكيبايى در برابر مصيبت، بردبارى هنگام خشم، و راست گويى با وجود بيم و ترس.(مجلسی،ج67،ص293)
10. تلاش برای هدایت گمراهان در مقابل انفعال در برابر انحرافات
o عنه صلى الله عليه و آله: يا عَليُّ، لأن يَهدي اللّه ُ عَلى يَديَكَ رَجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَليهِ الشَّمسُ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: اى على، اگر خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند از آن چه خورشيد بر آن تابيده براى تو بهتر است .
11. مراقبت در همنشینی ها و دوستی ها در مقابل بی مبالاتی در سلوک
o الإمامُ امیرالمؤمنین عليٌّ عليه السلام: مُجالَسَةُ أهلِ الهَوى مَنْساةٌ للإيمانِ ، ومَحْضَرَةٌ للشَّيطانِ .همنشينى با هوسرانان باعث از ياد رفتن ايمان و حاضر شدن شيطان است.  (رضی،نهج البلاغه،خطبه86)
• برخی منابع :
ابن منظور.( 1405ه.ق).لسان العرب. بیروت: داراحیاء التّراث العربی
بک،جودیت اس.(1390).شناخت درمانی مبانی و فراتر از آن. ترجمه ی لادن فتی و فرهاد فرید حسینی. تهران: دانژه.
طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن.(1414ه .ق) .الأمالی. انتشارات دارالثّقافه
مجلسی، محمد باقر.(1360). بحارالانوارالجامعه لدرراخبارالائمه الطاهره. تهران: المکتبة الإسلامیة
• بحث ارزشمند و محققانه ای بود ولی چون پیش بینی می کردم که نمی توانم همه ی آن چه در نظر دارم طرح کنم، متن را آماده کردم تا استفاده و تأمل در ادامه ی مطالب ممکن باشد.